Sponsering door een corporate partner

Down under: waarom automerk Mazda al 12 jaar een operafestival sponsort

Sydney Opera House
#Development
8 mrt 2016

Dit is het eerste artikel in een blogreeks over fondsenwerving, sponsoring en filantropie in Australië waar Siska Brand-Barth verblijft in het kader van haar onderzoek naar fondsenwerving in de podiumkunstensector.

Door Siska Barth

Fotografie

Pexels / Flickr / Flickr

Een van de hoogtepunten in het culturele jaar in Sydney is het Mazda Opera in the Domain. Dat is een gratis operaconcert in de openlucht waar jaarlijks duizenden Australiërs op afkomen. Terwijl de zon ondergaat en de tropische vogels luid schreeuwend maken dat ze wegkomen, nestelen de toeschouwers zich op picknick kleedjes op het gras met een glas wijn of bier in de hand. Voor hen staat een indrukwekkend en prachtig verlicht podium vol met de beste operaperformers van Australië. Dit alles wordt jaarlijks mogelijk gemaakt door de intensieve samenwerking tussen sponsor Mazda en Opera Australia, een samenwerking die al twaalf jaar stand houdt. Dit artikel identificeert vier succesfactoren achter deze spectaculaire samenwerking.

1) Mazda en Opera Australia zijn aan elkaar gewaagd

Partners van gelijke grootte kunnen elkaar meer gelijkwaardige resultaten geven dan partners die erg van elkaar verschillen in de hoeveelheid aan omzet, aantal werknemers, en naamsbekendheid. Grote organisaties werken vaak ook met grote sponsoren samen, omdat sponsoring niet zomaar een gift is. Een sponsordeal is een zakelijke overeenkomst waaruit financieel meetbare resultaten moeten voorkomen. Hierdoor is het gunstig als de organisaties ook aan elkaar gewaagd zijn.