Theatervoorstelling Ongelukje van Laura Bakker
door op 29-07-2015 12:12ARTIKELHuman

Jong en ambitieus: theatermaakster Laura Bakker doet het anders

Sommige makers onderscheiden zich naast hun werk zelf door zijn of haar unieke aanpak of visie op marketing. In deze rubriek stellen we deze makers aan je voor. Deze keer meldde de jonge theatermaakster Laura Bakker zich bij ons. Zij kreeg het als 19 jarige, buiten de theaterscholen om, voor elkaar om haar voorstelling ‘Ongelukje’ op de planken te krijgen.

Theatermaakster Laura BakkerLaura Bakker is 19 jaar en woont in Nieuw-Vennep. Al op jonge leeftijd wist Laura dat ze aan de slag wilde in de theaterwereld. “In mijn leven staat theater en acteren centraal. Ik heb al veel gedaan en geleerd in de theaterwereld. Ik heb onder andere het Nederlands Musical Ensemble gedaan, act2act en de Amsterdamse Jeugd Theaterschool.”

Een tijd geleden kwam Laura erachter dat ze naast acteren ook gek is op maken, regisseren en produceren. Maar hoe zorg je ervoor dat je voorstelling op de planken komt? Laura deed eerst auditie voor theaterscholen en toneelacademies, maar zonder succes. Toen besloot ze het heft in eigen handen te nemen, en maakte haar eigen voorstelling Ongelukje.

In de afgelopen jaren is cultureel ondernemerschap het toverwoord in de cultuursector.  Wat betekent het voor jou?

Het is precies wat ik zelf doe. Ik had een idee voor een voorstelling, creëerde dat, zocht spelers, regisseerde het en produceerde het tot het op de planken stond. Ik heb zelf geen theateropleiding gedaan en hoewel ik weet dat de mate waarin deze opleidingen aandacht besteden aan ondernemerschap, verschilt, moet ik alles zelf uitvinden.

Wat ik heb gemerkt is dat er, ook zonder opleiding, genoeg mensen om je heen zijn die veel kennis hebben. Door daar gebruik van te maken, heb ik fouten gemaakt, maar vooral ook veel geleerd. Door de beroepen ‘ondernemer’ en ‘theatermaker’ te mengen, leer je op beide vlakken veel. Mijn stuk kwam er uiteindelijk, omdat ik het maar gewoon ben gaan doen. Daarna kreeg ik ongelooflijk veel positieve reacties. Toen wist ik dat ik niks anders meer wilde dan dit.

Ongelukje Laura Bakker

De voorstelling Ongelukje van theatermaakster Laura Bakker

Heb je tijdens het maakproces nagedacht over je marketing en communicatie? Zou je dit in de toekomst anders aanpakken?

Ik heb in principe alles zelf gedaan bij Ongelukje – wat achteraf gezien eigenlijk niet te doen was. Ik heb de mensen dichtbij me gevraagd om advies, vooral mensen die verstand hebben van ondernemen en marketing. Vervolgens heb ik vooral drukwerk en sociale media ingezet.

Ik heb gemerkt dat posters met name werken voor de herkenning als je ze op veel plekken hebt hangen. De ervaring leert me echter dat sociale media en kortingsacties voor je netwerk het beste werken.

Alles heeft bij een voorstelling met elkaar te maken: in dat opzicht vond ik het fijn om alle kanten van de voorstelling te beheren. Wie kan er nou beter weten hoe de voorstelling en alles eromheen uit moet zien als de maker zelf? Ondanks dat ik nogal een control freak ben, heb ik wel geleerd dat ik in het maakproces van de volgende voorstelling meer taken los moet laten. Ik ga meer focus leggen op het regisseren en maken van de voorstelling. Alles bij elkaar doen was te veel, maar stiekem ook wel heel erg leuk.

Wat is jouw visie op cultuurmarketing anno 2015?

Ik ben er voorstander van dat makers zelf het heft in handen nemen. Daar komen vaak sterke voorstellingen uit voort, waarbij alles mooi met elkaar geïntegreerd is. Ook door samen te werken en van elkaar te leren, kan je al veel winst behalen. In de cultuursector gaat het niet over geld of bekendheid. Juist door elkaar dingen te gunnen en de ruimte te geven, ontstaan mooie werken. Door elkaar te helpen, komt de sector uiteindelijk verder.

Welke kunst- en cultuurproductie van de afgelopen jaren vond je goed op zowel inhoudelijk als marketingvlak?

Blauwdruk voor een nog beter leven van het Nationale Toneel heeft veel indruk op me gemaakt. Ik vond het inhoudelijk geweldig en de voorstelling kwam in eerste instantie onder mijn aandacht op Facebook. Zoals ik ook bij mijn eigen stuk heb ondervonden is online marketing erg belangrijk, en het Nationale Toneel heeft Facebook als medium goed ingezet.

Tot zover het interview met Laura Bakker.  Ben jij of ken jij een maker in de cultuursector met een bijzondere visie of marketing? Tip ons dan via mail of Twitter.