door op 06-05-2013 16:34ARTIKELOnline marketing

Leestips op het gebied van email marketing

In de aanloop naar het Cultuurmarketing email marketing event op donderdag 16 mei, besteden we de komende tijd extra aandacht aan email marketing. We starten met een overzicht van interessante artikelen die de afgelopen tijd verschenen op de marketingweblogs. Een aantal artikelen zijn geschreven door Jordie van Rijn. Hij trapt op 16 mei de Cultuurmarketing middag af met een stevige introductie over email marketing.

66% van de marketeers is gelukkig met de ROI van e-mailmarketing.
Een paar van de belangrijkste resultaten van het Email Marketing Industry Census-rapport.
(Spreker Jordie van Rijn heeft meegewerkt aan het bijbehorende rapport.)

E-mailmarketing: een 7,4 op de schaal van succes.
E-mailmarketing als kanaal krijgt van de marketeer een 7,4. Dat is net iets hoger dan in 2011, toen het nog een 7,3 was.
(Artikel geschreven door spreker: Jordie van Rijn.)

Responsive design voor e-mailmarketing
Responsive design is een hot topic onder designers en marketeers. Op elk zichzelf respecterend design- of marketingblog is er de afgelopen tijd wel over geschreven. Deze posts gaan bijna altijd over responsive webdesign. Daarmee zien we een belangrijke discipline over het hoofd: e-mailmarketing.

E-mail marketing: 5 waardevolle dos & don’ts
Vaak wordt er gesproken over complexe digitale marketing landschappen en sneeuwen hierdoor de ‘basics’ onder. Daarom beschrijft dit artikel vijf waardevolle do’s, maar ook don’ts op het gebied van e-mail marketing.

Waarom moeilijk doen als je e-mailmarketing hebt?
Marketeers zijn heel gevoelig voor trends. Kijk alleen maar naar het Second Life-debacle van een aantal jaar terug. En op dit moment zijn de sociale media het helemaal. Facebook en Twitter worden overspoeld met acties, merken boren Google+ voorzichtig aan, Tumblr wordt ontdekt, Pinterest is interessant, maar Hyves is alweer vergeten. Marketeers adopteren de nieuwe media net zo snel als dat ze versleten worden.

E-mailmarketing: achter de schermen bij Bol.com
Bol.com is al jaren marktleider op het gebied van de online verkoop van boeken, entertainment, elektrische apparaten en speelgoed. Met zo’n vier miljoen actieve klanten in Nederland en België is het bedrijf in beide landen de grootste (web)winkel. Heel interessant dus om te zien wat ze allemaal doen op het gebied van e-mailmarketing.
(Artikel geschreven door spreker Jordie van Rijn.)

E-mailmarketing: 8 tips voor een hoger openingspercentage
Het aantal keren dat je e-mail wordt geopend is natuurlijk afhankelijk van de relevantie voor je ontvangers. In dit artikel gaan we daar niet verder op in. Het verhogen van het aantal opens kun je stimuleren door rekening te houden met de volgende tips.

E-mailmarketing van Jumbo: coupons, redactieformule & winacties
Jumbo heeft de ambitie om ook online haar missie (100 procent tevreden klanten) invulling te geven. Daarom is Jumbo in 2012 gestart met een nieuw e-mailmarketingprogramma. Dit artikel gaat over de klanten, de Jumbo-formule, sociale media en de weg naar meer volwassen e-mailmarketing van Jumbo.
(Artikel geschreven door spreker Jordie van Rijn.)

Durf jij blind te vertrouwen op uitkomsten A/B-testen?
Over het algemeen zijn marketeers altijd op zoek naar nieuwe feitjes, weetjes en cijfers. Ook analyseren zij resultaten het liefst meerdere malen. Ook e-mailmarketeers zijn altijd op zoek naar nieuwe inzichten in de resultaten van mailings en het gedrag van de ontvangers.

E-mailings versturen naar derden, hoe zit het ook alweer?
Mag je e-mailings versturen naar adressen die je van derde partijen kreeg? In eerste instantie lijkt het antwoord daarop simpel: nee. Om iemand berichten te mogen sturen heb je immers toestemming (een opt-in) nodig. Maar hoe zit het met mensen die zich aanmelden voor e-mailings van ‘zorgvuldig geselecteerde partners’? Of als een derde partij jouw aanbieding in zijn eigen templates opneemt en verstuurt? En is het, los van de wet, überhaupt wel zo verstandig om e-mails te versturen naar onbekenden?

9 e-mailmarketinggeheimen van eBags
De Amerikaanse retailer eBags is gespecialiseerd in tassen. Het assortiment van eBags omvat meer dan 50.000 producten van ruim 550 merken.  Op de eCommerce Conference in Melbourne lichtte mede-oprichter Peter Cobb onlangs toe dat e-mailmarketing daarin een belangrijk aandeel heeft. Testen, meten, maar vooral creatief zijn: e-mailmarketing anno 2013.

E-mailmarketing: 4 dingen die je kunt leren van de koninklijke familie