Leon Römer doet het anders
door op 03-03-2015 08:24ARTIKELHuman

Leon Römer doet het anders: de huidige cultureel is nergens zonder goede ondernemersgeest

Sommige makers onderscheiden zich naast hun werk zelf door zijn of haar visie op marketing. In deze rubriek op Cultuurmarketing.nl stellen we deze makers aan je voor. In dit artikel lees je meer over het werk en de visie van Leon Römer, illustrator.

Leon RömerLeon Römer is 29 en komt uit Amsterdam. Leon heeft de kunstacademie gevolgd in Den Bosch aan de AKV St. Joost als Illustrator. Tegenwoordig houdt hij zich bezig met het ‘vormgeven van dingen in zijn hoofd’.

Dat klinkt misschien vaag, maar Leon produceert heel divers werk. Van videoclips tot kinderboeken, posters, websites, autonome kunstwerken, reclamecampagnes en nog meer.

De enige constante die is zijn werk terug is te vinden volgens Leon is dat het erg vrolijk en kleurrijk is en dat hij elke opdracht naar zijn hand probeert te zetten.

“Soms voel ik mij meer een ondernemer dan een creatieveling en daar schuilt hem nou net het gevaar in.”

Cultureel ondernemerschap is de afgelopen jaren een hot topic. Wat betekent het voor jou in de dagelijkse praktijk?

Ontzettend veel! Ik zit in de Bosma groep, dit is een groep mensen die op nationaal niveau praat over het beleid in het cultuuronderwijs en daar ook het beleid voor maakt wat moet worden gevolgd. Ook in die groep hebben we het over het ondernemerschap.

Leon Römer

Door de bezuinigingen is er veel veranderd en moeten veel culturelen wel gaan ondernemen om te overleven. Soms voel ik mij meer een ondernemer dan een creatieveling en daar schuilt hem nou net het gevaar in. Soms kost het ondernemen te veel tijd en kom je nauwelijks meer tot het maken van mooi werk toe.

Het vinden van een goede balans tussen de twee is essentieel. Maar het heeft elkaar nodig! Zonder een goede ondernemersgeest is de huidige cultureel nergens meer tegenwoordig.

“Alleen marketing is niet genoeg. Het gaat nu om: hoe val ik op met mijn marketing?”

In hoeverre houd jij je bezig met marketing & communicatie werkzaamheden? Denk je hier tijdens het maakproces al over na?

Een groot gedeelte van al mijn werk komt voort uit mijn eigen werk. Het beste visitekaartje wat ik heb is wat ik doe en maak. Dus bij alles denk ik na over hoe kan ik dit op Facebook, Twitter, Instagram, enzovoorts kan plaatsen zodat ik het grootste bereik heb en er vervolgens weer nieuw werk uit kan halen.

Soms denk ik eerst aan de marketing en dan aan de opdracht. Dat voelt heel erg, maar zo gaat het soms wel.

Leon Römer

Wat is jouw visie op cultuurmarketing anno 2015? Wat doen de marketeers in de sector goed, waar kunnen we nog op scoren?

Wat veel cultuurmarketeers nu wel hebben begrepen is dat je op social media actief moet zijn en veel moet posten over wat je doet. Maar wat soms wordt vergeten is dat je toch ook een persoonlijke noot moet gebruiken.

Dus stuur eens een persoonlijk visitekaartje of een op-maat-gemaakte illustratie. Alleen maar dingen posten gaat tegenwoordig verloren in de massastroom van updates. Alleen marketing is niet genoeg. Het gaat nu om: hoe val ik op met mijn marketing?

Leon Romer doet het anders

Welke kunst- en cultuurproductie (of design) van de afgelopen jaren vond je goed op zowel inhoudelijk als marketingvlak?

Oef, ik zie zoveel verschillende dingen dat ik bijna geen beste kan kiezen. Maar als ik even heel out of the box denk: ik ben altijd erg gecharmeerd van NEST. Zij hebben bijvoorbeeld een rookmelder die tegen je praat. Het ziet er prachtig uit én de hele communicatie is heel erg goed gedaan!

Tot zover het interview met Leon Römer. Je kunt meer van zijn werk zien op zijn Facebook-pagina. Ben jij of ken jij een maker in de cultuursector met een bijzondere visie of marketing? Tip ons dan via mail of Twitter.

Fotocredit: Leon Römer