Interview met Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk

Betrek mensen bij het maakproces

Lonny van Ryswyck en Nadine Sterk zijn de oprichters van Atelier NL. Onder deze naam produceren zij servies en glaswerk, maar geven ook workshop en lezingen. Het werk van Atelier NL draait om respect voor de natuur en voor de bodem en inzicht creëren in de schaarste van grondstoffen.

Door de redactie

Fotografie

Atelier NL

Van Ryswyck en Sterk startten Atelier NL tien jaar geleden, direct na hun afstuderen aan de Design Academy Eindhoven. Atelier NL ontwikkelt producten die de rijkdom van de aarde en de waarde van lokale grondstoffen laten zien. Tijdens hun opleiding deden Van Ryswyck en Sterk veel projecten in Peru en Brazilië. Hier zagen zij dat lokale producten, zoals bamboe en klei, gebruikt werden om spullen te maken. De werkwijze van Atelier NL is geïnspireerd op deze lokale werkwijzen. In deze werkwijze werd er heel bewust omgegaan met grondstoffen, wat Van Ryswyck en Sterk stimuleerde om dit ook te doen. Zo startten ze hun eerste project over de verschillende kleisoorten in de Noordoostpolder. Door samenwerkingen aan te gaan met lokale boeren, ontdekten ze veel over de geologie en archeologie van de omgeving en de waarde van grondstoffen.

Mensen kunnen vaak deelnemen aan jullie projecten, waarom?

Participatie is heel erg belangrijk voor ons. Door mensen te betrekken bij de projecten worden deelnemers bewuster van onze visie. Hier zijn we tijdens ons eerste project met de boeren in de Noordoostpolder direct mee begonnen. In deze tijd waren we echter nog niet heel erg bezig met een netwerk opbouwen.

Dit begon pas echt tijdens een crowdfundingactie in 2015, om het voortbestaan van het Atelier te garanderen. Onze organisatie was gevestigd in een oude kerk en de enige mogelijkheid om daar te blijven was door het gebouw te kopen. Met buurtbewoners maakten we kleitegels van de klei die we de afgelopen jaren hadden verzameld. Deze unieke tegels verkochten we in de oude kerk en tijdens de Dutch Design Week.

atelier NL klei kunst

Er zit veel waarde in het betrekken van mensen bij het maakproces: ze begrijpen hierdoor ons doel en onze werkwijze. Het gaf ons veel motivatie om door te gaan, omdat zoveel mensen wilden helpen. We hebben op allerlei manieren geprobeerd om aandacht te krijgen voor onze werkplek, zowel online als offline. Uiteindelijk leverde de campagne €80.000 op en kochten we de werkplaats in samenwerking met de bank. Het is van grote waarde dat veel mensen ons nu kennen en een warm hart toedragen. Voor het eerst zagen wij de waarde van een community.

Hoe motiveren jullie anderen om te participeren?

Het project ‘To See a World in a Grain of Sand’ bestaat dankzij participatie. Het is een project over de waarde van zand. Elke korrel zand heeft zijn eigen reis gemaakt en heeft dus zijn eigen achtergrond. Zand kan omgezet worden tot glas, elke soort zand levert een ander speciaal soort glas op. Wij waren benieuwd naar de verschillende kleuren, vandaar dat we vroegen aan mensen om zand op te sturen van over de hele wereld.

Een andere reden om dit project te starten was om te laten zien dat onze voorraden, zoals zand, niet oneindig zijn. Het is noodzakelijk om anders naar producten en de natuur te kijken. Door middel van dit project startte de discussie over onze omgeving. Er is een beweging ontstaan tegen de huidige manier van produceren.