door op 27-10-2009 14:37ARTIKELOndernemerschap

Low budget marketing

Het zal je maar gebeuren: je hebt je hart en ziel in een fantastische toneelvoorstelling gestopt, er worden zelfs lovende recensies geschreven, alleen het publiek blijft weg. Dit las ik terug in het bericht dat mijn collega blogster Elsbeth Vernout laatst voor deze website schreef. Schrale troost is dat het niet alleen Elsbeth overkomt, maar ook grote gesubsidieerde toneelgezelschappen.

De vraag naar toneel is in Nederland helaas minder groot, dan het aanbod. Iemand die vijf keer per jaar naar het theater gaat, wordt bijvoorbeeld al gezien als heavy user. Toch zijn er nog wel een aantal manieren om potentiële bezoekers te verleiden om juist jouw voorstelling uit het gigantische aanbod te kiezen. Het gebruik van social network sites kan hierbij helpen. Iedereen kent Hyves, Facebook, MySpace, YouTube en Twitter. Heb je nauwelijks financiële middelen, maar nog wel wat tijd over, dan is het inzetten van deze websites zeker de moeite waard.

Geheel gratis en met een beetje computerkennis heb je jezelf of jouw gezelschap al snel geregistreerd op deze websites. Veel social network sites laten zich stylen (lettertypes en kleuren zijn in te stellen), zodat ze qua look & feel aansluiten op je website. Kom je er zelf niet uit, dan kun je hiervoor een webbureau inschakelen. Nadat de styling in orde is, is het zaak je site te vullen met content. Als het goed is, heb je hieraan geen gebrek: repetie- en voorstellingsfoto’s, geluidsfragmenten of promotiefilmpjes. Heb je nog geen (aantrekkelijke) content, dan kun je eens kijken op de website van Animoto. Hier draai je in een mum van tijd met een paar digitale foto’s en wat quotes een fantastische trailer op (je eigen) muziek in elkaar. Kosten? Helemaal niks.

Als je sites zijn gestyled en gevuld, is het tijd om digitale vrienden te maken. Een lege Facebookpagina is natuurlijk alles behalve tof. Maak gebruik van de zoekfunctie binnen de social network site en kijk welke collega theatermakers zich al hebben aangemeld. Geneer je niet om ze uit te nodigen. De drempel om digitale vrienden te worden is veel lager dan de drempel om een praatje aan te knopen in de kroeg. Vergeet ook niet op je website te linken naar jouw social network sites. Veel van je websitebezoekers willen vast lid worden van jouw Hyve, maar dan moeten ze wel weten dat je er eentje hebt. Maak voor de herkenbaarheid gebruik van de icoontjes die ook door de social network site zelf worden gebruikt.

Ververs je content op je social network site, zodra deze binnen is: een nieuwe foto zet je er meteen op. Geef eens een primeurtje weg. Je nieuwe digitale vrienden moeten immers hun vrienden gaan vertellen / laten zien waarom jouw voorstelling de moeite waard is. Geef bezoekers de mogelijkheid om ergens op te reageren, want vrienden zijn eerlijk tegen elkaar. En gebruik positieve reacties weer in je communicatie omtrent de voorstelling. Met Animoto heb je bijvoorbeeld zo een speciale Facebook versie van je trailer klaar en aan je vrienden verstuurd.