Het belonen van loyale gasten

De CRM strategie van hotelketen Van der Valk

Afbeelding is gegenereerd door AI-tool Midjourney
#Data
3 mei 2016

Hotelketen Van der Valk heeft in de afgelopen jaren een succesvolle customer relationship management (CRM) strategie ontwikkeld. Hoe dat eruit ziet? Dat lees je in dit artikel.

Door de redactie

Fotografie

Midjourney

Inmiddels vindt ruim 25% van de online kamerboekingen plaats via een account op de Van der Valk website, in plaats van via giganten als Booking.com en Expedia. Hierdoor vergroot Van der Valk niet alleen de winst, maar heeft het bedrijf meer inzicht in klantdata en kan het klanten met een doordachte CRM strategie beter binden.

Van der Valk focust zich in de online marketing op het verkopen van kamers. Als naar de populariteit van de voorzieningen van de hotels wordt gekeken, is dit niet de meest voor de hand liggende keuze: 80% van de gasten komt voor het restaurant of de vergaderzalen. De keuze om toch te focussen op boekingen van hotelkamers is gebaseerd op de inkomsten: de opbrengst van hotelkamers is relatief een stuk hoger dan die van het restaurant en de zalen.