Winnaars Cultuurmarketing Awards 2017: Luxor Theater Rotterdam en Naturalis
door op 16-06-2017 12:05ARTIKELInnovatie

Luxor Theater Rotterdam & Naturalis winnaars Cultuurmarketing Awards 2017

De winnaars van de Cultuurmarketing Awards 2017 zijn bekend! De Branddoctors Merk & Experience Award is gewonnen door Luxor Theater Rotterdam met hun rebrandingsstrategie. De Centercom Campagne Award is gewonnen door Biodiversity Center Naturalis met de T. rex campagne. De Publieksprijs ging naar Luxor Theater Rotterdam en KemnaSenfvoor de oer-Rotterdamse campagne voor de theatervoorstelling De Marathon. Met 11 inspirerende cases en een volle zaal met vakgenoten was dit zowel een inspirerende als feestelijke afsluiter van het culturele seizoen!

De Cultuurmarketing Awards zijn een beloning voor creatieve, effectieve en inspirerende marketingcases in de cultuursector. Deze editie kon er ingediend worden in twee categorieën: de Branddoctors Merk & Experience Award en de Centercom Campagne Award. Ook werd er een Publieksprijs uitgereikt.

Deze editie werden er 57 marketingcases ingestuurd; bijna een verdubbeling ten opzichte van de vorige editie in 2015. De vakjury nomineerde ARTtube, het Fries Museum, Luxor Theater (in beide categorieën), Museum Boijmans Van Beuningen, Naturalis, PS|theater, Rotterdam Philharmonisch Orkest, TAQA Theater de Vest, TivoliVredenburg en het Van Gogh Museum. Deze organisaties gaven op 15 juni 2017 in het bijzijn van bijna 200 vakgenoten een presentatie aan de vakjury.

Luxor Theater Rotterdam winnaar Branddoctors Merk & Experience Award

Binnen de Branddoctors Merk & Experience Award was de jury op zoek naar merkcases waarbij het cultuurmerk aansluit op de tijd waarin wij leven en de klant centraal staat. De vakjury bestaande uit Stephan Fellinger (juryvoorzitter), dr. Daan Muntinga, Daan Remarque, Hilde Smetsers, Sonja Stalfoort en Bianca van Zwol koos Luxor Theater Rotterdam als winnaar. Deze case werd ingediend door Ruben Israël.

“Bij deze rebranding-case zijn de eigen medewerkers het krachtige fundament. Luxor Theater Rotterdam voert dat sterk door en zet ook in op een vaak vergeten bouwsteen: gastvrijheid”, aldus juryvoorzitter Stephan Fellinger.

De jury was zeer onder de indruk van het hoge niveau van de cases van deze editie van de Cultuurmarketing Awards. Vanwege deze hoge lat, was het juryberaad dan ook een lastig karwei. Het waren allemaal succesvolle cases, waarbij sommige cases degelijk en volgens het boekje waren en anderen gewaagder met verrassende elementen, en daar zaten beide goede aspecten aan. De jury was zeer onder de indruk van het niveau van de cases en de presentaties.

ARTtube – ARThart
Lotte Bloem van ARTtube hield een presentatie over het ARThart. Dit vond de jury een ontzettend mooi concept: “Een mooi voorbeeld hoe je vanuit de eigen creativiteit de kunst naar het publiek toe kan brengen, dat zouden meer organisaties moeten doen.”

TivoliVredenburg – Pieces of Tomorrow
TivoliVredenburg vervaagt de grenzen tussen muziekgenres met ‘Pieces of Tomorrow’. Eva Huisman gaf een presentatie over deze concertreeks, waarbij ‘klassiek met een biertje’ het uitgangspunt is. Het vervlechten van marketing en programmering om jongeren naar klassieke muziek te trekken, vindt de jury ontzettend sterk aan deze case. Een voorbeeld voor anderen.

Boijmans van Beuningen – Surrealisme proeven
Jeanette Verdonk van Museum Boijmans van Beuningen vertelde enthousiast over het event ‘Surrealisme proeven’, dat aansloot op de tentoonstelling ‘Gek van surrealisme’. Bovendien nam zij een deel van deze surrealistische lekkernijen mee om uit te delen aan het aanwezige publiek in Utrecht. De jury vond dit evenement een waanzinnige experience die bijdraagt aan een sterk merk en absoluut naar meer proeft.

Rotterdams Philharmonisch Orkest – Rebranding
‘Raken’ is het nieuwe fundament van de identiteit en het imago van het Rotterdams Philharmonisch Orkest. Pim Halkes hield een presentatie over het rebrandingstraject van het orkest: “We moesten op zoek naar één overkoepelend merkdomein dat alles wat wij doen representeert.” Dit is goed gelukt door middel van een grote imagocampagne en een bijpassende contentstrategie. De vakjury vindt dit een perfect voorbeeld van een doordachte aanpak, waarbij eerst de unieke kern wordt geformuleerd waaruit vervolgens de positionering tot stand komt. 

Van Gogh Museum – Van Gogh brengt mensen in beweging
Caroline Vos gaf een presentatie over hoe het Van Gogh Museum jongeren in beweging brengt. Dit doet het museum door de herpositionering van de vrijdagavonden tot ‘Vincent op Vrijdag’ en een campagne rondom de samenwerking met Armin van Buuren genaamd ‘Embrace Vincent’. “Het is prachtig dat zo’n avond een vast onderdeel van het programma is geworden. Dat is precies waar de jury van deze categorie naar op zoek is, zaken die zich in het DNA van een organisatie voegen”, aldus de jury.

Cultuurmarketing Awards 2017

 

Naturalis winnaar Centercom Campagne Awards

Binnen de Centercom Campagne Award was de jury op zoek naar inspirerende en effectieve marketingcommunicatiecampagnes. De vakjury bestaande uit Anita Mooiweer (juryvoorzitter), Peter Joziasse, Patricia Liplijn, Scato van Opstall, Joost Schrage en Filine Verhagen koos Naturalis als winnaar. “Heel Nederland in de ban van T. rex. Dat was het doel van deze campagne en Naturalis heeft dit doel glansrijk behaald. In de ijzersterke campagne die integer is uitgevoerd komen slimme marketing en samenwerking samen. Er zijn verbluffende resultaten behaald. Naturalis heeft werkelijk alles eruit gehaald wat erin zat”, aldus juryvoorzitter Anita Mooiweer.

“De jury was zeer onder de indruk van het niveau van de cases en de presentaties. Ze blonken uit in creativiteit en vooral ook in goede resultaten. Daarbij zijn het allemaal cases die de klant en hun eigen team van begin tot eind bij de campagne hebben betrokken. Iets wat de jury graag ziet,” aldus juryvoorzitter Anita Mooiweer.

Fries Museum – Alma-Tadema, klassieke verleiding
Voor het Fries Museum vertelde Lisa Klompe over hun campagne voor de tentoonstelling ‘Alma-Tadema, klassieke verleiding’. Dit was voor het museum de eerste tentoonstelling van dit formaat. “Dit was een campagne waar je niet omheen kon. Vanuit Friesland hebben jullie een groot landelijk bereik weten te creëren met enorm goede resultaten. Complimenten daarvoor,” aldus de jury.

PS|theater – Wij van de fabriek
Eline Levering van PS|theater hield een presentatie over de campagne voor de voorstelling ‘Wij van de Fabriek’. Dit verhaal over het fabrieksverleden van Leiden, wisten zij briljant te koppelen aan de actualiteit, namelijk het faillissement van de V&D. Deze verbinding vond de jury heel bijzonder. Er is goed samengewerkt tussen de makers en de marketing. “Jullie hebben met een piepklein budget zeer goede resultaten behaald. Een extra diepe buiging voor PS|theater. Dit is een groot voorbeeld voor de hele sector,” aldus de jury.

Luxor Theater Rotterdam & KemnaSenf – Van Marathon tot Marathon
Jeroen de Jager van Luxor Theater Rotterdam vertelde over de campagne ‘Van Marathon tot Marathon’. Een campagne die dit oer-Rotterdamse verhaal over vriendschap, liefde en strijd opnieuw heeft laten leven in de stad. “Een zeer doorleefd verhaal waarbij ook de makers vanaf het begin af aan betrokken zijn geweest bij de marketing. De goede experimentele samenwerking met het impresariaat en de acteurs is uniek”, aldus de jury.

TAQA Theater De Vest – Vers van De Vest
Met hun campagne ‘Vers van de Vest’ was TAQA Theater De Vest genomineerd. Elianne van Diepen vertelde enthousiast over deze scherp geprijsde serie voor de kleine zaal. De jury vond dit een heel goed voorbeeld van hoe je met klasse in de kleine zaal fantastische resultaten kunt behalen. Een zeer effectieve campagne.

Luxor Theater Rotterdam en KemnaSenf winnaar Publieksprijs met campagne de Marathon

Het aanwezige publiek – bestaande uit cultuurmarketing vakgenoten uit het gehele land – kreeg na 11 presentaties van de genomineerden de kans om hun stem uit te brengen voor de Publieksprijs. De campagne van de theaterproductie De Marathon, ingestuurd door Luxor Theater en KemnaSenf kreeg de meeste stemmen en won de Publieksprijs. “Een unieke samenwerking tussen producent en theater zorgde voor een unieke campagne. Heel tof dat alle collega’s uit heel Nederland dat op deze manier waarderen,” aldus Jeroen de Jager van Luxor Theater Rotterdam.

Jeroen de Jager van Luxor Theater Rotterdam - De Marathon

Jeroen de Jager van Luxor Theater Rotterdam – De Marathon

Wij feliciteren de winnaars en danken alle genomineerden, juryleden en aanwezige marketeers voor hun fantastische bijdrage aan de Cultuurmarketing Awards 2017! Alle foto’s van de Cultuurmarketing Awards zijn binnenkort te bekijken op onze Facebook pagina.

De Cultuurmarketing Awards zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze sponsoren en partners. Onze dank is groot voor de ondersteuning door Branddoctors, Centercom en Smart Connections.