Interview Marc van Kaam bij het Luxor Theater
door op 19-11-2014 15:59ARTIKELHuman

Marc van Kaam van Luxor Theater: Marketing is het gezicht van het bedrijf

Vraag jij je ook wel eens af wie de nieuwe gezichten zijn bij de vacatures die je voorbij hebt zien komen? Voor de rubriek Movers & Shakers interviewden we deze maand Marc van Kaam, sinds september de nieuwe directeur van het Luxor Theater. We vroegen hem naar zijn verwachtingen, doelen en zijn visie op marketing. 

Marc van KaamMarc van Kaam is 49 jaar oud, getrouwd en hij heeft twee kinderen. Hij is opgegroeid in Brabant en heeft de Middelbare Hotelschool in Tilburg afgerond. Vervolgens is hij gaan werken in de horeca bij het theater in Naaldwijk. Daar werd hij al vrij snel directeur.

Daarna is hij ongeveer tien jaar werkzaam geweest als directeur bij Theater Castellum. Tijdens zijn periode als directeur werd er veel samengewerkt met het Stadstheater in Zoetermeer. Vorig jaar werd, op eigen initiatief besloten, om de directie van Castellum en het Stadstheater samen te voegen.

In 2010 solliciteerde hij al eerder voor de functie van directeur bij het bij het Luxor Theater. Hij werd toen tweede in de procedure, maar hij werd opnieuw benaderd door het bestuur voor de functie toen de voormalig directeur (Gerda Kroeze-Knol, red.) opstapte.     

Wat was uw grootste motivatie om bij Luxor Theater Rotterdam te gaan werken?

Het Luxor is een mooi bedrijf in een prachtige stad met veel uitdagingen. Daarnaast is Rob Wiegman, die 40 jaar lang aan het roer heeft gestaan bij Luxor en het bedrijf heeft opgebouwd, een inspiratiebron geweest in de beginperiode van mijn directeurschap. Hij heeft mij destijds op weg geholpen en ik heb hem altijd mogen raadplegen.

Veel mensen hebben in hun carrière altijd een bepaalde stip aan de horizon, iets waar ze graag naar toe willen werken. Luxor Theater Rotterdam was voor mij die stip aan de horizon.

Hoe ziet de dag van een directeur er uit?

Om zeven uur sta ik op en ga ik ontbijten, dan vertrek ik naar mijn werk. Om negen uur kom ik hier aan en dan neem ik samen met mijn secretaresse het programma van de dag door. Vervolgens heb ik de hele dag interne en externe afspraken. Ik stel altijd het doel dat na een afspraak de organisatie aan de slag kan gaan. In dat opzicht heb ik vooral een aansturende rol.

Dit soort afspraken heb ik tot ongeveer zes uur. Dan eet ik een hapje en ga vervolgens naar de avondvoorstelling. Hier observeer ik het publiek en praat ik met het avondpersoneel. Loopt alles goed? Waar liggen de verbeteringen?

Het zijn lange en volle dagen, maar het is wel echt heel erg leuk om te doen.

Wat is uw visie op marketing binnen het Luxor?

Marketing bepaalt het gezicht van het bedrijf.

Marketing is ongelofelijk belangrijk, het bepaalt het gezicht van het bedrijf. We hebben binnen het Luxor goede afspraken en een goed team. Binnen het team heeft iedereen zijn eigen specialisme, maar mocht het nodig zijn dan kunnen taken ook van elkaar worden overgenomen. Ik zeg altijd: iemand die alles kan, kan toch iets niet.

Sinds september hebben we drie afdelingen samengevoegd: de afdeling events (business-to-business), het bespreekbureau en de afdeling marketing/communicatie. Deze drie afdelingen hebben namelijk veel met elkaar te maken. Op deze manier kun je ieder evenement goed aansturen en iedere voorstelling kun je goed voorbereiden, monitoren en positioneren.

Daarnaast wordt Ruben Israel per december het nieuw hoofd marketing, sales en events. Op dit moment is hij hoofd marketing bij de Rotterdamse Schouwburg en het RO theater.

Hoe is dat tot stand gekomen?

Ruben feliciteerde mij met mijn nieuwe aanstelling. Daarbij bood hij aan mij wat meer te vertellen over de huidige stand van de cultuursector in Rotterdam. We hebben een afspraak gemaakt en daaruit is gebleken dat we nog meer hetzelfde dachten over bepaalde zaken dan we al dachten van elkaar.

In dezelfde periode was bij ons al bekend dat we een nieuw hoofd wilden gaan aanstellen. We hebben met de afdeling marketing besproken over wat voor profiel het nieuwe hoofd zou moeten hebben. Ruben bleek in dat profiel te passen en hij had zelf ook aangegeven wel open te staan voor een nieuwe job.

Zijn taak zal in het begin vooral zijn om te kijken wie welke taken heeft en of er mogelijkheden zijn om meer te kunnen bereiken met hetzelfde aantal mensen.

Welke marketingtrends en/of ontwikkelingen vindt u momenteel het belangrijkste voor de cultuursector en het Luxor?

Branding is ontzettend belangrijk. Mensen moeten weten wie je bent. Dit is ook bij het Luxor heel belangrijk, vooral omdat we te maken hebben met het Oude Luxor en het Nieuwe Luxor. We zijn op dit moment aan het onderzoeken in hoeverre mensen het belangrijk vinden dat je elke keer blijft aanduiden dat je het Oude en Nieuwe Luxor hebt. Of dat we de twee zalen als één organisatie presenteren met één logo, maar dat je de zalen toch op een andere manier vermarkt. We willen ons onderscheiden ten opzichte van andere theaters in de omgeving.

De klant moet centraal staan. De customer journey staat hoog in het vaandel: een theaterbezoek moet een avondje uit zijn. Vanaf het moment van de kaartverkoop tot het moment dat de bezoeker thuis de foto’s nakijkt moet het een goede ervaring zijn. Geautomatiseerde systemen helpen erg goed om het publiek zo goed mogelijk te bedienen.

Belevenismarketing en imagineering is tegenwoordig essentieel bij theatermarketing wat mij betreft.

Wat wilt u over twee jaar bereikt hebben met het Luxor Theater?

Het Luxor moet dan een geoliede machine zijn die in staat is aan de verwachting van de consument te voldoen binnen de gestelde financiële kaders.

Daarnaast moet Luxor aan de taakstelling voldoen om iets voor de stad Rotterdam te betekenen.

We moeten bereikbaar zijn voor de consument en 100% inzetten op beleving. De lat ligt hoog, maar deze moet ook hoog worden ingezet. Als dat niet werkt, kunnen we het altijd gaandeweg aanpassen. Ik vind dat je bij dit vak altijd minimaal moet inzetten op 100%.

Wat fascineert u momenteel het meest aan de culturele sector?

Mensen fascineren mij. Zowel de mensen op het podium, als achter de schermen, als de bezoekers. Ik vind het prachtig dat we mensen uit hun dagelijkse leven kunnen halen en hen kunnen meenemen naar hun eigen belevingswereld.

Tot zover het interview met Marc van Kaam. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData en Culturele Vacatures.