door op 02-06-2010 18:19ARTIKELInnovatie

MARCOM10: Creativiteit ontmoet technologie

Cultuur Marketing Professionals is op 2 juni aanwezig op MARCOM10, het marketingcommunicatie event. We doen verslag van een aantal lezingen. Spreker Henny Jansen (LUKKIEN) spreekt over ‘conversie door beleving’, de ontmoeting tussen creativiteit en technologie. Hoe realiseer je de communicatie- en verkoopdoelstellingen door middel van creatieve, crossmediale toepassingen?

LUKKIEN is een grote, creatieve productiemaatschappij die zich richt op crossmedia in diverse branches.

Achtergrond versmelting beleving en conversie

Veel websites bieden platte tekst: je ziet het product, kiest en gaat ermee naar de kassa. Er is weinig product- en merkbeleving. Deze online beleving kan erg worden verreikt, zoals door middel van integratie van video in e-commerce. Online experience is meer en meer op interactie gericht, wat je normaal gesproken ook op de winkelvloer doet. Er mist online een groot gedeelte van de ervaring. Producten waarbij emotie belangrijk is, daar kan beleving een grote rol vervullen.

Henny Jansen gebruikt de case Vacansoleil (kort gezegd: aanbieder van vakanties). Vroeger werkten zij vanuit een dikke brochures. Nu willen ze minder vanuit transactie werken, maar juist vanuit contact met (potentiële) klanten. Dat was het doel voor de nieuwe website.

Consumenten inspireren en interactie aangaan met consumenten, leidt tot meer transactie. Een intuïtieve en persoonlijke ervaring staat centraal. Daarbij is storytelling ook een goede manier, waardoor iemand symbool staat voor een gedeelte van de organisatie en ontstaat er een duidelijk beeld. Het gaat niet alleen om de beleving, maar ook om het zoeken en vinden van informatie om vervolgens te zorgen voor actie ondernemen (converteren van boekingen in dit geval). Overal op de site van Vacansoleil is een boekingsknop te vinden. Door deze “belevingswebsite komen er meer bezoekers en blijven ze ook langer op de website hangen.

Geschreven door Lisanne Lentink