door op 02-06-2010 17:41ARTIKELOnline marketing

MARCOM10: lezing ‘The new web reality’

Cultuur Marketing Professionals is op 2 juni aanwezig op MARCOM10, het marketingcommunicatie event. We doen verslag van een aantal lezingen. Een van de sprekers is Russell E. Perry (CEO). Hij vertelt op MARCOM10 over ‘The new web reality – revenues required (or: business models are not absolute) en monetizing the web.

Tezamen met aansprekende internationale business cases geeft Perry gedetailleerd inzicht in hoe hij zich met zijn strategie “33 1/3 – Long Play” richt op meer dan één peiler in de long tail van zijn niche markt. Door inkomstenstromen zoals display advertising, affiliate partnerships en premium accounts strikt te scheiden, omzeilt Perry de valkuil van “gratis content” waar veel media- en contentproducenten in zijn getrapt. Hij spreekt in de Adformatie VIP Lounge*. (marcom)

We leven allemaal online, maar hoe houd je nou controle over je digitale voetstap? En hoe laat je mensen in contact met jou of jouw organisatie komen op de manier zoals jij wilt? Perry ligt deze vragen toe aan de hand van de website 123people, waar hij werkt.

Veel mensen zoeken in zoekmachines op mensen (ongeveer 30% van de zoekacties), daarom wilden de makers van 123people een ‘product’ neerzetten wat zich richt op het real time zoeken van informatie over personen. In december 2008 werd het businessmodel neergezet. De website is eigenlijk een telefoonboek 2.0., maar dan met meer informatie en er is mogelijkheid voor user generated content.

De verschillende bronnen van informatie over een persoon worden gecombineerd, ook vanuit de lokale sociale netwerken en bedrijven. 90% van de gebruikers zijn boven de twintig en de markt is erg universeel. Daarom komt het personeel uit verschillende landen, zodat ze de doelgroep in verschillende talen kunnen aanspreken.

De ingrediënten voor de ‘secret sauce’ voor een product blijven veranderen. Er komen bijvoorbeeld nieuwe samenwerkingen bij en de behoeften van mensen blijven ook veranderen, daar moet je op inspelen. Het is belangrijk om de content aan te passen aan de behoeften van verschillende marken, bijvoorbeeld per land/regio.

De democratisering van alle data op internet is nog niet gevonden, niet voor 123people, maar ook niet in het algemeen, stelt Perry. Wat kan je vinden over wie? Het businessmodel van Perry heet 33 1/3 longplay, dat komt er op neer dat er niet een manier is om de organisatie te runnen en dat het blijft ook veranderen. Voor internet kan je geen businessmodel maken voor een paar jaar, maar je moet het blijven aanpassen zowel per locatie als wat betreft het verstrijken van tijd.

‘Multi-level-monetization’: er moeten meerdere dingen worden gemonitord en niet één aspect (‘mono’). Verschillende informatie combineren en geven wat de bezoekers zoeken. Niet alleen kopiëren en plakken, maar een dashboard creëren met relevante informatie.

Er zijn verschillende manieren waarop bezoekers op jouw website komen, natuurlijk via Google, maar ook via Facebook, Twitter en meer. Er is een cross-connectie tussen al deze websites. Perry noemt deze connectie tussen verschillende websites het nEcosystem’. De grootste sociale netwerken zijn nu een belangrijke bron van ‘traffic’, dus veel mensen komen via deze manier op een andere website terecht. Er moet een balans zijn tussen welke informatie beschikbaar is en wat je niet met anderen wilt delen, maar internet moet wel een open netwerk blijven.

Geschreven door Lisanne Lentink