door op 03-06-2010 14:14ARTIKELOnline marketing

MARCOM10: ‘Online is de plek om te gaan’

Van viral factors tot SuperPromotors. De onderwerpen die op MARCOM10 aan bod verschillen, maar de boodschap luidt keer op keer: anticipeer op de invloed van de social media. Of zoals Paul de Gooijer, managing director van Emakina.nl, zegt: ‘Online is de plek om te gaan’.

De resultaten zijn niet mis: Jelle Kolleman, creative director van Red Urban, laat zien dat de screenwash die Red Urban lanceerde voor Bol.com op Hyves meer dan een miljoen keer werd bekeken. 13.000 Hyvers plaatsten de screenwash als gadget en nodigden samen ruim vijf miljoen vrienden uit om de gadget te bekijken. Viral factor: 1,8.

Hoe krijg je zoiets voor elkaar? Egbert Jan van Bel, verbonden aan de Beeckestein Business School, suggereert inspelen op individuele klantdoelen, in plaats van op bedrijfsdoelen. En Jos Vink, managing partner van Blauw Research, legt uit: een merk wordt niet langer gekocht omdat er reclame voor is gemaakt, maar omdat mensen er op social media over praten. Nodig zijn dus mensen die enthousiast over het merk zijn – en bereid zijn om dit enthousiasme te delen: de SuperPromoters.

Joey Bark, service manager van ClearSense, doet nog een stap verder door in te gaan op de gevolgen van fanatiek social media gebruik: zoek over een tijdje in Google naar een kapper, en de kapper waar iemand uit jouw netwerk enthousiast over heeft getwitterd verschijnt. Gevolg: ‘Al uw medewerkers zijn marketeer.’

Maar we zijn er nog niet. ‘Het feestje is nog niet begonnen’, zegt De Gooijer. Vink onderscheidt naast SuperPromotors ook AntiPromotors. En Kolleman wijst erop dat er voor adverteren op social media nog geen enkele regels gelden.

Dit soort waarschuwingen vallen in het niet bij hun enthousiasme. Enthousiasme dat door de bezoekers van MARCOM10 wordt beantwoord: handen schieten in de lucht als de sprekers vragen wie er lid zijn van social media. Facebook is het derde grootste land ter wereld –  bestuurd door de marketing- en communicatieprofessional van nu.

Geschreven door Marie Paule