Fotocredit: Flickr/cc/Faungg
door op 19-12-2014 14:22ARTIKEL

Het marketing en cultuurnieuws van de week

De week van de cultuurmarketeer is druk. Je wilt op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen, maar er is niet altijd genoeg tijd om alle blogs, magazines en sites met het laatste marketingnieuws te volgen.

Geen nood! Cultuurmarketing geeft je elke vrijdag een overzicht van het belangrijkste, interessantste of het meest spraakmakende marketing en cultuurnieuws van de afgelopen week.

Dit was het nieuws van week 51:

Recordaantal van bijna 2,5 miljoen bezoekers naar Rijksmuseum
Het Rijksmuseum in Amsterdam heeft dit jaar een recordaantal van 2.450.000 bezoekers ontvangen. Dat meldde het museum woensdag. Vorig jaar na de heropening kwamen ruim 2,2 miljoen mensen naar het Rijks.
Bron: Het Parool

VSCD benoemt nieuwe directeur
Hedwig Verhoeven treedt met ingang van 1 maart 2015 aan als directeur bij de VSCD. Verhoeven vervult na de afronding van de studies Theaterwetenschappen en Kunstbeleid & -management, diverse functies in de culturele sector. Zij is goed bekend met de podiumkunsten en het theaterleven in Nederland.
Bron: VSCD 

Meekijken met het oog van de museumganger
Onderzoekers registreren het kijkgedrag van museum-bezoekers. Handig voor de marketing, maar ook voor het inzicht in routevoorkeuren van menigten op festivals.
Bron: de Volkskrant

Alle feiten en cijfers van 10 jaar LinkedIn (infographic)
Met ruim 300 miljoen leden is LinkedIn een populair social media-platform voor zakelijke gebruik. De ene gebruiker zet de site in om te netwerken, terwijl de ander op zoek is naar een nieuwe uitdaging. Met een derde plaats in het rijtje van populaire social media, een stijgend aantal gebruikers en de mijlpaal van het tienjarig bestaan blikt dit artikel terug op LinkedIn.
Bron: Frankwatching

Iedereen kan de nieuwe stoel van het Rijksmuseum printen
Het Rijksmuseum heeft de designstoel Makerschair Hexagon van de Nederlandse ontwerper Joris Laarman in zijn collectie opgenomen. De stoel is met een 3d-printer gemaakt en aangezien het een open source-bestand betreft, kan iedereen er één maken.
Bron: Bright

Warsteiner nieuwe sponsor International Film Festival Rotterdam
International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft een meerjarig partnerschap gesloten met Warsteiner. Naast sponsoring bestaat de samenwerking met het premium biermerk uit het optuigen van uiteenlopende activaties en het faciliteren van de horeca op IFFR.
Bron: Marketing Online

Mobile in 2015: 5 niet te missen ontwikkelingen
Er is de afgelopen weken al flink vooruitgeblikt op 2015 en de trends die je volgend jaar tegemoet kunt zien op het gebied van bijvoorbeeld contentmarketing en search. In dit artikel wordt ingezoomd op een onderwerp dat nog relatief weinig aan bod is gekomen: mobile. Deze ontwikkelingen mag je niet missen in 2015.
Bron: Marketingfacts

5 belangrijke social media content KPI’s
Om goed te presteren op social media is analyse van je activiteiten essentieel. Zowel om prestaties te verbeteren als om te rapporteren naar het management. Vaak wordt er gekeken naar de community als geheel en in welke mate deze groeit. Maar ook het analyseren op berichtniveau levert waardevolle informatie op. Lees in dit artikel 5 manieren om je social media posts te analyseren en waar nodig je social strategie aan te passen.
Bron: Dutch Cowboys 

Joop van den Ende neemt bedrijf Albert Verlinde over
De bedrijven van Joop van den Ende en Albert Verlinde gaan samen verder. Vanaf januari luidt de naam officieel Stage Entertainment Nederland.
Bron: de Volkskrant

 

Fotocredit: Flickr