door op 08-03-2010 13:50ARTIKEL

Marketingdag voor de podiumkunsten 2010: de invloed van internet op onze organisatie

Vandaag, maandag 8 maart, doet Cultuur Marketing Professionals live verslag van de Marketingdag van de Podiumkunsten. Het thema van dit congres is Inspiratie 3.0. en is ook dit jaar georganiseerd door Bureau Promotie Podiumkunsten. Ditmaal is Cultuur Marketing Professionals mediapartner, daarom is alles te volgen via Twitter en dit blog.

Spreker Stephan Fellinger werd in 2006 gekozen tot Mediaman van het jaar en is sinds 2001 internet-ondernemer. Hij gaat in op de ontwikkelingen van het internet en het belang van het gebruik hiervan voor ondernemingen.

“Het is een ellendige uitvinding”, werd er gezegd over de prentbriefkaart. Nu zeggen velen hetzelfde over bijvoorbeeld een medium als Twitter. Men worstelt met alle nieuwe mogelijkheden van het internet. Het gaat via internet niet meer om wie het meeste geld heeft of het meeste macht, maar wie het meest creatief is.

Internet is niet meer iets alleen van jongeren. De vijftigplussers zijn veel online, inmiddels besteden zij meer tijd aan digitale spelletjes, dan aan het lezen van tijdschriften en kranten. Via kranten en tijdschriften is er veel controle over de content, terwijl er via internet weinig controle is en censuur geen toegevoegde waarde heeft. We zijn nu voortdurend aan het schakelen tussen oude en nieuwe media.

Het verschil tussen oude en nieuwe media, volgens Stephan Fellinger, is: bij traditionele media gaat het om het aandacht kopen, terwijl het via nieuwe media gaat om aandacht krijgen. Op internet begin je bij het individu, wanneer je believers hebt dan komt de massa vanzelf. Via traditionele media begin je juist bij de massa. Elke organisatie heeft believers nodig.

‘De kracht van internet zit ‘m in dat het mensen met elkaar laat communiceren.’ Hoe krijg je aandacht via internet? Of je bent relevant of je maakt het leven voor anderen leuker. De communicatie gaat verder, want tegenwoordig worden er meer vragen gesteld aan Google dan dat men vragen stelt aan God of aan je eigen vrouw, zoals vroeger.

Stephan Fellinger noemt de tip voor theaters om Twitter te gebruiken, bijvoorbeeld door last-minute kaartjes aan te bieden en nieuws te melden. Maak Twitter niet als een doel, maar gebruik het als een middel. Waarom wil je dit specifieke middel inzetten?

Geschreven door Lisanne Lentink