door op 08-03-2010 11:14ARTIKEL

De positie van de marketing in de organisatie: Marketingdag van de Podiumkunsten 2010

Vandaag, maandag 8 maart, doet Cultuur Marketing Professionals live verslag van de Marketingdag van de Podiumkunsten. Het thema van dit congres is Inspiratie 3.0. en is ook dit jaar georganiseerd door Bureau Promotie Podiumkunsten. Ditmaal is Cultuur Marketing Professionals mediapartner, daarom is alles te volgen via Twitter en dit blog.

De eerste lezing wordt plenair gegeven door Peter Verhoef, onder andere hoogleraar in de vakgebieden bedrijfskunde, management en economie. Hij spreekt over de positie van marketing in de organisatie. Welke rol speelt marketing in Nederland en hoe kan marketing waarde toevoegen aan podiumkunsten? Lees hier de vooruitblik die Cultuur Marketing Professionals vorige week deed naar de Marketingdag voor de podiumkunsten met Peter Verhoef.


Peter stelt dat marketing de vier p’s heeft verloren. Bij hoeveel bedrijven heeft marketing nou een dominante invloed? Uit onderzoek blijkt dat dit bij ruim 3% het geval is. Marketing in organisaties is meestal gericht op reclame, klanttevredenheid en segmentatie. Marketeers houden zich vrijwel alleen bezig met de vorm van de reclamecampagne. Ben je slechts bezig met het onder de aandacht brengen van het product of gaat er ook aandacht uit naar strategische zaken?

Een invloedrijke marketingafdeling is goed in: accountability, innovativiteit en klantconnectie. Het gaat niet alleen om het product, maar ook wat de klanten willen. Er zijn verschillende klanten met verschillende behoeften. Dus je probeert je strategie aan te passen op basis van wat de klant wil. Hoe bouw je een relatie op met je klant en hoe stel je de klant tevreden? (Waarden voor de klant) Daarnaast moet je ook klanten binden er ervoor zorgen dat klanten terug blijven komen. (Waarden voor het bedrijf)

Hoe creëer je waarden bij klanten? Een interactieve relatie opbouwen met klanten, zodat ze een binding hebben met de organisatie. De waardering die de klant heeft bij het product. Een merkwaarde, waarmee de klant verbonden wil worden. En als laatste zijn ook de emoties erg belangrijk: ‘weet je het hart te raken van een consument?’

In de kranten zijn geweldige kunstpagina’s, maar op internet is nog weinig te vinden over podiumkunsten. 67% van de Nederlanders zijn thuisshoppers, hoe zou dat in het theater zijn? Er wordt nog te weinig dynamisch omgegaan met het veranderende medialandschap.

Vijf lessen voor de podiumkunsten:
1. Denk in plaats van productgericht, meer klantgericht
2. Inversteer in ontwikkeling van klantkennis
3. Ga na wat de belangrijke drivers zijn van het klantgedrag
4. Zet behoudprogramma’s op en denk na over cross-selling
5. Zoek naar mogelijke segmenten van klanten, die nu niet bediend worden en bedenk daar proposities voor.

Geschreven door Lisanne Lentink