door op 03-02-2009 17:16ARTIKEL

Marketingdag voor de Podiumkunsten: nieuwe media, nieuwe marketing

Op maandag 9 maart vindt de Marketingdag voor de Podiumkunsten plaats. Dit jaar staat de dag in het teken van ‘nieuwe media, nieuwe marketing’. Het leuke is dat het thema direct wordt doorgevoerd in de Marketingdag Community. Op Cultuur Marketing Professionals was de discussie over de Marketingdag al even gaande en nu kan er via de Marketingdag Community verder gepraat worden. Behalve de mogelijkheid om lid te worden bevat de community die gemaakt is met behulp van Ning het programma, een forum en relevante links.

Ik zelf geef op de dag ook een workshop over crossmedia:

Als kind kon je urenlang luisteren naar een spannend of mooi verhaal en je fantasie de vrije loop laten gaan. Nu ben je wellicht minder naïef, maar nog steeds gevoelig voor verhalen waar je door geraakt wordt.

Crossmedia is het overbrengen van een verhaal of boodschap via de unieke eigenschappen van verschillende media. Het gaat hierbij niet om het type medium dat gebruikt wordt om de boodschap te communiceren, maar het gaat erom dat ieder medium dat gebruikt wordt waarde toevoegt. Dat kan een website zijn, maar ook een live belevenis of misschien een online community. Zo bereik je de doelgroep op verschillende manieren met een boodschap die iedere keer waarde toevoegt!

Organisaties binnen de podiumkunsten zijn op zoek naar publiek en het liefst een publiek dat meer doet dan het brengen van een eenmalig bezoek. Daarom is het nodig om op een vernieuwende manier na te denken over het bereiken van geïnteresseerde bezoekers, het enthousiasmeren van potentiële bezoekers en het binden van vaste bezoekers. Dat kan door de boodschap crossmediaal te communiceren!

Deze workshop is niet voor degenen die rustig achterover willen gaan zitten. We gaan namelijk interactief communiceren en verhalen vertellen! Dat begint online, want de degenen die zich aanmelden voor deze workshop krijgen in de week voor de workshop een e-mail waarin wordt beschreven hoe de groep online samen gaat komen. Het mooie van het web is natuurlijk dat dit niet gelijktijdig plaats hoeft te vinden. Online krijgt iedere groep een case gepresenteerd. Deze case is het bedenken en uitwerken van een crossmediale campagne voor een organisatie uit het culturele veld. Online hebben de groepen de kans om alvast kennis te maken en te brainstormen.

Op de dag zelf beginnen we met een korte introductie over crossmedia. Hierna gaat iedere groep van maximaal 6 mensen aan de slag met hun case. In een pitch van maximaal 3 minuten mag iedere groep de case presenteren. Maar let op: wij vertellen verhalen en willen crossmediaal geraakt worden door de boodschap. Creativiteit en orginaliteit zal dus hoog scoren! Na de pitch mogen er maximaal 2 kritische vragen gesteld worden. Hierna stemmen de overige deelnemer van de workshop direct: is het een top of flop? Dus: zijn wij geraakt door de campagne en hebben we de intentie om jullie voorstelling / concert of optreden te bezoeken?

Opgeven voor de workshop kan uiteraard via de Marketingdag Community.

Om de voorpret extra te verhogen, kunnen culturele organisaties hun case voor de workshop vanaf half februari aandragen via Cultuur Marketing Professionals. Het gaat hierbij om een product zoals een voorstelling, concert, festival, etc waarvoor we in de workshop een crossmediale campagne gaan ontwikkelen.

Hilde Smetsers

Geschreven door Hilde Smetsers

Hilde Smetsers is mede-oprichter en directeur van Cultuurmarketing. Het is Hilde’s missie om de kunst- en cultuursector te versterken.