door op 08-03-2010 15:46ARTIKEL

Marketingdag voor de Podiumkunsten 2010: zero-budget marketing

Vandaag, maandag 8 maart, doet Cultuur Marketing Professionals live verslag van de Marketingdag van de Podiumkunsten. Het thema van dit congres is Inspiratie 3.0. en is ook dit jaar georganiseerd door Bureau Promotie Podiumkunsten. Ditmaal is Cultuur Marketing Professionals mediapartner, daarom is alles te volgen via Twitter en dit blog,

Spreker Niels Aalberts over Zero-budget marketing: de lancering van Kyteman. Als manager en marketeer begeleidde hij Kyteman’s Hiphop Orchestra. Zonder platencontract, maar met gebruik van blogs, last.fm, Twitter, YouTube, Facebook, Hyves en meer. Niels is degene achter Eerste Hulp bij Plaatopnamen.

Kyteman is in korte tijd erg succesvol geworden door middel van allerlei media, dat alles voor 53,10 euro. Dus ook met weinig budget kun je veel bereiken. Hoewel er natuurlijk wel veel tijd in is gestoken.

Wat is nodig?
-Uitzonderlijke klasse: mensen praten alleen over dingen die of erg goed zijn of erg slecht. Over ‘wel aardig’ wordt niet gesproken
-Het verhaal: iets te vertellen hebben in interviews, zodat mensen meer willen weten. Bijvoorbeeld, ‘de artiest die…’ met een verhaal of kenmerk
-Doorvertellen: door middel van nieuwe media wordt veel doorverteld. Niels noemt Twitter als belangrijkste doorvertelluik. Mensen die je vertrouwt die zeggen dat je iets moet kijken.
-Kippenvel: kippenvel vertelt zich goed door
-Geloofwaardigheid: weten waar je mee bezig bent
-Relevant: bijvoorbeeld bewust in een kleine zaal gaan staan

Je moet weten voor wie je iets doet. Leeftijd doet er niet zoveel toe. Je moet weten welke kleding en parfum iemand draagt en wat de interesses van je publiek zijn.

Geschreven door Lisanne Lentink