Marlous Hoogendoorn
door op 24-02-2015 17:32ARTIKELHuman

Marlous Hoogendoorn biedt (inter)nationale bands een podium

Vraag jij je ook wel eens af wie de nieuwe gezichten zijn bij de vacatures die je voorbij hebt zien komen? Welke cultuurmarketeers beginnen aan een nieuwe uitdaging? In Movers & Shakers interviewen we maandelijks een cultuurmarketeer over zijn of haar nieuwe baan, verwachtingen en visie op cultuurmarketing. Deze keer een interview met Marlous Hoogendoorn, die sinds oktober volledig zelfstandig is gaan werken als boeker bij Eight Days A Week.

Marlous HoogendoornMarlous Hoogendoorn is 28 jaar oud en is eigenaar van boekingskantoor Eight Days A Week. Marlous groeide op in Drenthe en heeft studeerde in Media & Informatiemanagement in Groningen. Na Groningen is ze voor een half jaar naar Amerika vertrokken om daar te studeren. Daar heeft ze de keuze gemaakt om meer met muziek te gaan doen.

Vervolgens is ze gestart met het promoten van buitenlandse bands in Nederland, vooral door online veel fans te vergaren en een groot team te bouwen. Hiermee kon vervolgens aan radio en podia worden verteld dat een band naar Nederland moest komen. Met de band Wakey!Wakey! uit New York werd hier de eerste grote stap mee gemaakt, de single Light Outside behaalde de playlist van 3FM en daarna kwamen zij voor drie uitverkochte shows naar Nederland.

Je bent onlangs van baan gewisseld. Waar heb je voorheen gewerkt en waarom heb je besloten om zelfstandig aan de slag te gaan?

Al een jaar of vier ben ik bezig in de muziekwereld. Ik ben begonnen als promoter van een aantal acts en daarna de switch gemaakt naar boekingen. Ik heb er al die jaren wel naast gewerkt omdat het haalbaar te maken, dat deed ik eerst bij het Theater Instituut en daarna bij KLM (de social media afdeling).

Ik heb al deze jaren twee banen gehad en vond dat het tijd werd de stap te maken volledig zelfstandig te gaan werken. Dit heb ik afgelopen september doorgezet en werk nu een half jaar volledig zelfstandig.

Waar houd je je voornamelijk mee bezig?

Mijn dagtaak is boeken. Ik houd mij dus bezig met het zorgen voor optredens van de bands en artiesten die bij ons zijn aangesloten. Hier ben ik wel het meeste van de tijd mee bezig, daar komt natuurlijk ook heel wat administratie bij kijken, en dus redelijk wat zitvlees. 😉

Daarnaast ben ik ook bezig met projecten zoals social media voor artiesten, om te kijken waar hier rendement in zit. Hoe kunnen artiesten de social media beter aanpakken om daarmee meer mensen te bereiken? Naast een live carrière is de social media wel erg belangrijk aan het worden voor een succesvolle carrière.

Wat vind je het leukste om te doen?

Het leukste vind ik om samen met de artiest een plan op te stellen en deze doelen dan ook te behalen. Er is niks leukers dan een show boeken en daarna in de zaal te zien dat de artiest, maar ook zeker de fans, er super van genieten.

Fotocredit: Mignon Photos / Archie Backx

Stef Classens, artiest bij Eight Days A Week

Wat hoop je te bereiken de komende tijd?

Ik werk veel met acts welke dit jaar met nieuw materiaal komen, of waarvan alles al klaar staat om gelanceerd te worden. Ik hoop dat ik dit jaar voor hen het verschil kan maken met optredens in de bekende zalen en op festivals. Daarnaast hoop ik ook de buitenlandse tak weer wat op te pakken, daar ben ik immers begonnen.

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

Lastige vraag, want er is zoveel! Ik denk dat ik me het meest fascineer over hoe de muziekwereld vooral bestaat uit passie: hoe mensen van hun passie hun werk maken en er dan ook echt alles voor geven. Er zijn niet zo heel veel muzikanten die dat echt hebben, en als het er is merk je dat meteen.

Het is vooral hard werken en alles aanpakken met beide handen en dat zonder te weten of je het echte resultaat ooit gaat zien. Erg pittig, maar lukt het? Dan is de waardering des te groter.

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

De cultuursector is breed, dus ik focus nu even op de muzieksector. Hetgeen wat mij het meeste opvalt is denk ik de transitie die we meemaken in de live sector. Muzikanten maken tegenwoordig een carrière enkel op live concerten, plaatverkoop is er weinig meer op een paar uitzonderingen na.

Ik verbaasde mij heel erg over het feit dat Kensington een show aankondigde in de Ziggo Dome – heel tof natuurlijk, maar zouden ze een stadion van dat formaat vol krijgen? En nu staan ze er twee keer! Petje af. Heel tof om te zien dat Nederlanders dus graag naar hele grote optredens gaan. Het is wel een grote verandering, want ging dat vroeger ook zo?

Het houdt daarentegen wel in dat beginnende bandjes altijd spelen in kleine kroegjes voor een kratje bier en weinig geld verdienen. Het is of heel groot, of niet noemenswaardig. Begrijp me niet verkeerd, ik geloof er ook in dat het uiteindelijk niet om geld gaat. Je moet investeren en zeker al deze kleine kroegen langs gaan. Ik probeer daar juist ook altijd leuke dingen neer te zetten. Maar ook radio heeft hier een hele grote invloed op. Het lijkt wel dat zonder airplay, je geen zalen meer kunt vullen. Terwijl er nog zoveel meer moois is naast wat onze radio airplay gunt.

 

Tot zover het interview met Marlous Hoogendoorn. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData en Culturele Vacatures.