E-mail bestand uitbreiden
door op 01-10-2015 08:58ARTIKELOnline marketing

Meer nieuwsbriefabonnees, 4 tips om je e-mailbestand uit te breiden

Hoe meer actieve lezers, hoe beter. Dat is de gedachte van de gemiddelde marketeer als het gaat om het aantal lezers van de nieuwsbrief. Toch is het niet gemakkelijk om je e-mailbestand uit te breiden. Wij geven 4 tips om je e-mailbestand uit te breiden. 

1. What’s in it for me? Laat zien wat de lezer kan verwachten

Website bezoekers laten niet zomaar hun e-mailadres achter, ze moeten er wel de toegevoegde waarde van inzien. Oftewel, het (potentiële) publiek wil er iets uit halen. Wijs hen dan ook op het het ontvangen van het laatste nieuws, het op de hoogte zijn van de nieuwste trends of misschien wel het ontvangen van speciale aanbiedingen. Breng dit op een manier die het publiek overtuigt van het voordeel van het ontvangen van de nieuwsbrief. Een organisatie die dit goed begrepen heeft is Science Center Nemo. Na aanmelding voor de nieuwbrief krijg je als klant aanbiedingen en wetenswaardigheden die de NEMO doelgroep interesseert. Wie wil dat nou niet?

Uitbreiding e-mail bestand

Waarom is dit zo belangrijk? Mensen krijgen zoveel informatie op zich af dat er sprake is van een overload. Ze gaan filteren op relevante informatie. Informatie is alleen relevant en interessant als het voor hen persoonlijk meerwaarde heeft, de rest is ruis. Geef daarom gelijk aan wat de lezer kan verwachten. Dat voorkomt teleurstellingen voor de lezer en snelle uitschrijvingen achteraf.

2. Werf via speciale acties

Verbind een speciale actie aan het inschrijven voor de nieuwsbrief. Schrijf een prijsvraag uit, geef een kortingsbon weg of geef toegang tot speciale content, maar alléén als de deelnemer zijn e-mailadres achterlaat, zoals de winactie van Mozart in Den Haag. Hier kan je concertkaartjes winnen in ruil voor inschrijving voor de nieuwsbrief. Het is belangrijk om te vermelden dat de bezoeker zich door deel te nemen inschrijft voor de nieuwsbrief, zonder deze toestemming mag je de bezoeker niet toevoegen aan je e-mailbestand.

Uitbreiding e-mail bestand

Door klanten iets te bieden zijn ze eerder geneigd om hun persoonlijke gegevens achter te laten. Bij een winactie is dat helemaal voordelig voor de organisatie. Er kan er maar een de winnaar zijn, dus je hoeft ook maar een keer iets weg te geven.

3. Kies een opvallende positie

Als je niet weet dat er een nieuwsbrief is, dan kan je jezelf er moeilijk voor inschrijven. Laat duidelijk weten van het bestaan van jouw nieuwsbrief. Plaats een knop of banner bovenaan de webpagina of onder elk artikel. Zorg dat de inschrijflink een prominente plaats krijgt, zoals op de site van Doornroosje. Zij verwijzen op de homepage direct naar de mogelijkheid om je voor de nieuwsbrief in te schrijven. Deze is goed zichtbaar door de overzichtelijke indeling van de pagina.

Het klinkt als een open deur, maar je zal je erover verbazen bij hoeveel culturele instellingen het nog flink zoeken is naar de nieuwsbriefknop. Die tijd zullen de meeste websitebezoekers er niet aan spenderen.

Uitbreiding e-mail bestand

Je (potentiële) klant moet dus op de hoogte zijn van je nieuwsbrief. Doe dit niet alleen op de homepage, maar plaats juist ook een link naar de inschrijving onder elk artikel of iedere pagina. Zo zien alle bezoekers de mogelijkheid, ook als ze via bijvoorbeeld Google of social media binnenkomen en dus niet op de homepage zijn geweest.

4. Maak het je bezoeker gemakkelijk

Inschrijven voor de nieuwsbrief mag geen tijd kosten. Iemand bezoekt je site, ziet je link en besluit dan wel of niet tot inschrijven over te gaan. Als er vervolgens een inschrijfformulier met tig velden verschijnt, haken mensen snel af. Zorg voor een inschrijving die slechts enkele seconden duurt. Vraag niet om adres, postcode en telefoonnummer. Dit duurt te lang en is bovendien informatie die men niet graag prijsgeeft. Vraag bij voorkeur alleen om een e-mailadres, zoals theatergroep Oostpool doet. Hierdoor houd je de drempel zo laag mogelijk. Later kun je proberen deze klantdata te verrijken.

Uitbreiding e-mail bestand

Fotocredit: Flickr

Tessel Stam

Geschreven door Tessel Stam

Tessel Stam studeert Communicatiewetenschap aan de Radboud Universiteit Nijmegen en werkte als webredacteur bij Cultuurmarketing.