Uitleg over merkpiramides die helpen met de branding van een organisatie.

Zo versterken merkpiramides jouw strategie

#Branding
19 okt 2016

Cultuurmarketing zet twee merkpiramides langs elkaar en legt uit hoe je deze kunt toepassen op jouw organisatie om de positionering te versterken.

Door de redactie

Fotografie

Just Another Photography Dude (Pexels)

Merkpiramides zijn modellen gericht op het versterken van een merk. Een merk is meer dan een naam en een logo. Het vormt alle ervaringen, associaties en verwachtingen die mensen bij een product of organisatie hebben. Het kan de onderscheidende factor zijn, de reden waarom iemand wel of niet voor een theater of museum kiest. Merkpiramides kunnen helpen met de branding van een organisatie.

De twee merkpiramides

Vaak spreekt men over ‘de’ merkpiramide. Wie onderzoek doet komt er al snel achter dat er veel vormen bestaan die onderling verschillen van doel. In dit artikel lichten we twee soorten merkpiramides uit:

  • Het eerste type, de Brand Idea Piramide, is gericht op het vaststellen van de merkidentiteit, de essentie van een organisatie van waaruit de marketingdoelstellingen en -strategieën kunnen worden bepaald.
  • Het tweede type, de Millward Brown Piramide, is gericht op het versterken van de merkloyaliteit van het publiek. Merkloyaliteit is belangrijk, want dit zorgt voor herhaalbezoek. De toename van herhaalbezoek is een van de belangrijkste marketingdoelstellingen van cultuurmarketeers.