Maximale aandacht met beperkte middelen

5 low budget strategieën om guerrilla marketing in te zetten

Met guerrilla marketing probeer je zoveel mogelijk publiciteit te bereiken met beperkte middelen. Hierdoor zijn de kosten voor deze vorm van reclame relatief laag t.o.v. langdurige campagnes. 

Door Frank Paats
trainer bij Versdenkers
Dit artikel verscheen eerder op versdenkers.nl. Dit artikel is gepubliceerd op 21 november 2017 en geüpdatet door de Cultuurmarketing redactie op 22 maart 2022.

Jan is op vakantie in Engeland. Met tassen in iedere hand daalt hij af van de roltrap in een winkelcentrum. Jan kijkt even naar beneden, maar dan schrikt hij zich kapot! De roltrap eindigt namelijk niet op de grond maar in het water en erger nog, de opengesperde bek van een enorm nijlpaard lijkt klaar om toe te happen zodra hij beneden is. Dan ziet hij ineens een tekst. Het blijkt reclame te zijn voor de London Zoo. Jan’s hart klopt nog in z’n keel, maar wat een geweldige stunt! En hij trapte er volledig in. Dezelfde middag nog bezoekt hij met het hele gezin de zoo. Tja, Jan. Dit is nou typisch Guerrilla Marketing.

Unieke interactie met je doelgroep door creatieve, ludieke ideeën in te zetten zodat buzz en free publicity ontstaat. Mensen verrassen dus, waardoor ze roepen: “Wow! Wat is dit? “Veel mensen denken aan acties van grote merken op straat: ingepakte gebouwen, een winkelplein waar een meters hoge haai uit tevoorschijn komt… Maar zo groot hoeft het allemaal niet te zijn. Het kan ook simpel en kleinschalig. Met bijvoorbeeld een handgeschreven ansichtkaart, een fantasievolle give-away of een opvallend visitekaartje kun je al scoren voor een laag budget. En er is nog meer…

1. Speel in op de actualiteit

Dé manier om regelmatig contact te maken met je doelgroep. Bedenk inhaak-acties voor dagen als Valentijnsdag, Blue Monday, Koningsdag, WK / EK, enz… Maar je kunt natuurlijk ook je eigen actualiteit in het leven roepen. Wat dacht je van ‘de dag van de glimlach’ of ‘nationale opa en oma dag’. Wees creatief bedoelikmaar. Een creatieve groenteboer in Californië bedacht in chocolade gedoopte spruitjes als treat voor de kinderen aan de deur tijdens Halloween. Simpel, goedkoop en sympathiek. Het leverde hem veel free publicity op.

2. Maak gebruik van het straatbeeld

Dit is een top-strategie om onder de aandacht te komen, één die veel wordt gebruikt. Het door Ikea ingerichte bushokje, een uitgesneden, kartonnen paaldanseres die aan een lantaarnpaal hangt, een wildwater kanovaarder die zich van een gebouw stort… Er zijn talloze geweldige voorbeelden te vinden. En bedenk: soms is het al genoeg om je actie maar voor korte tijd op straat te hebben. Als er maar genoeg foto’s en filmpjes gemaakt worden die online viral kunnen gaan… Een mooi voorbeeld van opgaan in het straatbeeld is de low budget actie die een Londense kapper bedacht voor zijn barbershop. Hij trok veel aandacht met een strategisch onder een struik geplaatste, uitgesneden foto van een vrouwenhoofd met de tekst ‘need a top chop?’. Resultaat: veel free publicity en nieuwe klanten.

3. Creëer goodwill bij je doelgroep

Niets missen?

We sturen iedere twee weken een nieuwsbrief met interviews, praktijkverhalen en de nieuwste vacatures. Schrijf je in, dan krijg jij ‘m ook.

Guerrilla Marketing gaat over goodwill creëren en je gunfactor verhogen door iets positiefs te bieden (entertainment, een bijzondere service, eenglimlach, …). In tegenstelling tot traditionele reclame gaat het niet om ‘zenden’ maar om ‘interactie en beleving’. Zo creëer je betrokkenheid bij je product of dienst en trek je uiteindelijk klanten. Een kapper in Iowa kreeg veel free publicity met dit sympathieke idee: kinderen die een boek meenamen en hem voorlazen werden gratis geknipt. Zo stimuleerde hij ‘hardop lezen bij kinderen met een leerachterstand’.

4. Zorg voor interactie met je doelgroep

Een mooi low budget voorbeeld van hiervan is dit om een lantaarnpaal gewikkelde poster van een tandarts. Wie geïnteresseerd is kan een tand met contactgegevens afscheuren.

5. Werk samen met je doelgroep

Samenwerken of co-creëren met je doelgroep is een fantastische manier om mensen betrokken te maken bij je merk, product of dienst. Denk maar eens aan ‘Maak de smaak’ van Lays. Ze lanceerden destijds een wedstrijd om een nieuwe smaak voor hun chips te bedenken. Het werd een enorm succes. Bedrijven en bewoners van Utrecht werden uitgedaagd om hun oude laptops in te leveren voor het goede doel. Een mooi voorbeeld van ‘je doelgroep inzetten door middel van een actie’. De campagne werd o.a. ondersteund met filmpjes, posters en freecards.

Hoe haal je het meeste uit je actie?

De truc is dat een ludieke actie niet op zichzelf staat maar onderdeel is van een grotere campagne. Vaak is de fysieke actie ook een perfecte smoes om online contactmomenten te creëren met je doelgroep. Ik heb hier een mooi voorbeeld van. Een lokaal radio station in Glasgow plaatste op straat lege rekken met de tekst ‘Free air guitar, please take one’. Een even briljant als simpel idee. Op de facebookpagina kon je je filmpje of foto met je airguitar-pose plaatsen. De winnaar werd uitgenodigd in de uitzending en mocht een half uur zendtijd vullen met z’n favoriete rocksongs.

 

Zelf aan de slag met het ontwikkelen van een creatieve campagne? Cultuurmarketing organiseert regelmatig een meerdaagse training over het ontwikkelen van effectieve marketingcampagnes, specifiek voor de cultuursector.

Interessant voor anderen?