DeJeugdvanTegenwoordig_Wouter-Vellekoop-1
door op 26-01-2016 10:00ARTIKELMarketingcommunicatie

Kayleigh Bergwerff (Paard van Troje): “Door user generated content krijg je makkelijk inzicht in de behoeften van je publiek”

KB_3Kayleigh Bergwerff heeft een passie voor muziek en alles wat daarmee te maken heeft. Ze is concert- en festivalganger, verzamelt muziek, organiseert popquizzen en is altijd bezig met het ontdekken van nieuwe muziek uit allerlei genres. Tijdens haar opleiding Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam liep ze stage bij het recordlabel Suburban Records en muziekwebsite Musicfrom.nl. Na haar opleiding ging ze aan de slag als communicatiemedewerker bij marketing adviesbureau De Revolutie en verkeersveiligheidsorganisatie TeamAlert. Na en tijdje freelancen begon Bergwerff in oktober 2015 als marketing- en publiciteitsmedewerker bij Paard van Troje in Den Haag.

Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat was je grootste motivatie om bij Paard van Troje te gaan werken?

“Ondanks uiteenlopende functies had ik nog niet bij een poppodium gewerkt, iets waar ik al sinds de middelbare school van droom. Deze vacature paste precies bij me: de taakomschrijving was me op mijn lijf geschreven en sloot aan bij mijn eerdere werkervaring. Daarbij komt dat ik Paard een warm hart toedraag en ik er al jaren kom. De combi van de droom van het werken bij een poppodium, de taakomschrijving en de affectie voor Paard van Troje, maakte dat ik ging solliciteren. Paard van Troje is niet pretentieus en heeft voor alle doelgroepen iets op het programma staan. Het is een leuke uitdaging voor me om zulke diverse shows en genres te promoten.”

Waar ga jij je vooral mee bezig houden?

“Ik ben verantwoordelijk voor de marketing en publiciteit. Dit is het doelgericht promoten van concerten, onderhouden van landelijke en lokale perscontacten, eindredactie van de nieuwsbrief, de social media strategie bedenken en kanalen van content voorzien, schrijven van persberichten, advertenties en prijsvraagacties uitzetten, ga zo maar door. Uiteindelijk is het aan mij om de concerten bekendheid te geven bij de daarvoor bestemde doelgroep.”

23804035491_f6dd0cb586

Foto: Wouter Vellekoop

Waar kijk je het meeste naar uit?

“Door de drukte ben ik nu vooral nog bezig met dagelijkse werkzaamheden, dingen die elke dag gedaan moeten worden. Als er meer tijd is wil ik bezig gaan met Paard op een corporate niveau: het imago verbeteren en bekender maken onder mijn eigen leeftijdsgenoten. Hierbij komt ook een stuk doelgericht programmeren kijken, iets waarbij ik ook graag meer betrokken zou willen worden.”

Wat hoop je te bereiken voor het Paard?

“Mijn collega Bas houdt zich vooral bezig met innovatie en de ontwikkeling van onze algehele marketing, maar hier worden wij uiteraard wel bij betrokken. In 2016 wordt het druk door de ontwikkeling van een compleet vernieuwde website die beter moet aansluiten op de behoeften van onze doelgroep. Ook gaan we meer inzetten op video in onze social mediastrategie.

Ik hoop met mijn netwerk en netwerk-vaardigheden mooie nieuwe samenwerkingen aan te gaan waar het Paard profijt van heeft. Paard van Troje is hét poppodium binnen Den Haag en omgeving, het lijkt mij nog leuker om het weer dé uitgaansgelegenheid te maken.

Paard van Troje heeft een enorm gevarieerd programma, voor jong en oud, van Guus Meeuwis naar Underground Acid. Ik wil dat iedereen op de hoogte is van dit gevarieerde programma. Soms zijn hier concerten die veel meer mensen hadden kunnen trekken, als het bij iedereen bekend was geweest. Ik lees soms op Twitter: ‘jammer dat ik dit nu pas weet, anders had ik een ticket gekocht’. Dat wil ik voorkomen; zowel de niche als de massa weten ons straks perfect te vinden.”

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

“Bands moeten het  niet alleen meer hebben van albuminkomsten, door Spotify en Youtube loopt dit terug. Ze willen zelf ook actief mensen naar het concert trekken en merchandise verkopen. Hierdoor is concertpromotie veel belangrijker geworden en dat is interessant voor mij als marketeer.

Door de toename van festivals hebben bands veel meer optredens, voor een steeds groter wordend publiek. Neem bijvoorbeeld een Nederlandse band als Kensington. Zij hebben veel airplay, goede songs en het publiek ziet ze veel vaker dan voorheen. De band heeft veel contact met het publiek, dat is gunstig voor de kaartverkoop voor volgende optredens en de verkoop van merchandise.”

23540945873_93f33012d6

Foto: Paard van Troje

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

“Op dit moment zie je een toename van samenwerking tussen verschillende organisaties in de branche. Ze komen tot het besef dat je beter krachten kan bundelen dan elkaar doodconcurreren. Paard van Troje werkt ook samen met andere organisaties, onder het statement ‘Paard leeft niet alleen in Paard, maar ook daarbuiten’.

Neem een artiest als Gabriel Rios. Een show van Rios vraagt om een intieme setting en past dus niet helemaal in Paard van Troje. Daarom werken wij samen met de Koninklijke Schouwburg. De show gaat daar plaatsvinden, maar we organiseren het samen. Door de krachten te bundelen bieden we meer programma. We gebruiken niet alleen elkaars venues, maar ook elkaars kanalen. Onder het kopje ‘Leuk bij de buren’ vertellen wij in onze nieuwsbrief wat er bij andere podia in de buurt op het programma staat.

Een andere ontwikkeling waar we bij het Paard nog meer mee kunnen doen, is het geven van inkijkjes in de organisatie via social media. Het lijkt me goed om ons publiek te laten zien wat er binnen in Paard gebeurt, bijvoorbeeld op een maandagochtend, als er geen optredens zijn. Zo krijg je meer betrokkenheid bij de organisatie en niet alleen bij de programmering.

Naast ons publiek een kijkje bij ons geven, kan social media Paard van Troje helpen ons publiek beter te kennen. User generated content heeft het tegenwoordig heel makkelijk gemaakt om inzicht te krijgen in waar het publiek van Paard van Troje behoefte aan heeft, door hashtags te volgen en zo verbinding te maken met je bezoekers. Ik merk echt dat bezoekers het leuk vinden om te merken dat we zo met hen betrokken zijn voor, tijdens en na de show.”

Hoe zie jij de organisatie en jouw rol binnen de organisatie over twee jaar?

“Over twee jaar zijn we – denk ik – meer bezig met de marketing en promotie van Paard van Troje als organisatiemerk. Nu richten we ons vooral op showpromotie, maar mensen moeten vaker naar Paard gaan – niet alleen om de show, maar ook omdat het een te gek poppodium is.”

Fotocredits: Paard van Troje en Wouter Vellekoop

Tot zover het interview met Kayleigh Bergwerff. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData, de meest volledige en actuele culturele adressendatabase, en Culturele vacatures, de vacaturesite voor werk in de kunst- en cultuursector.