door op 17-02-2016 11:00ARTIKELHuman

Marlies Spijker, project marketeer bij Toneelgroep Oostpool: ‘In Drachten willen ze misschien wel minder bloot dan in Amsterdam’

Marlies SpijkerMarlies Spijker volgde de bachelor sociologie in Groningen, maar vond haar passie pas echt toen ze in New York de minor kunstgeschiedenis volgde. Ze vervolgde deze koers met een master Kunst en cultuurwetenschappen in Rotterdam, werkte drie jaar bij Acteursgroep Wunderbaum en volgde een tweede master: Creative and Cultural Entrepreneurship aan Goldsmiths College in Londen. Na een verhuizing naar Arnhem wilde ze graag een baan in dezelfde stad vinden en haar oog viel al snel op Toneelgroep Oostpool, waar ze sinds januari 2016 werkt als project marketeer.

Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat was je grootste motivatie om bij Toneelgroep Oostpool te gaan werken?

Door de combinatie van mijn achtergrond in de theaterwereld en het zoeken van een baan in Arnhem, kwam Oostpool al snel naar voren als logische optie. Daarnaast leek werken bij Oostpool me een geweldige uitdaging. Het is een toneelgroep met jonge makers, bijzondere voorstellingen en brutaal toneel, iets totaal anders dan grote gezelschappen met klassieke stukken. Bij vorige organisaties was ik de enige marketeer en het leek me leuk om in een communicatieteam te werken: om samen tot creatieve campagnes te komen, die beter zijn dan 1 persoon alleen kan bedenken.

Werken bij Oostpool houdt meer in dan alleen drukwerk. Oostpool heeft een vernieuwende manier van communiceren, met mooie vormgeving en brutale uitingen, wat leidt tot unieke campagnes. Een voorbeeld hiervan is een poster voor de voorstelling De Onrendabelen. Hierop zag je het logo van het Leger des Heils met daarbij de tekst ‘Het leger kan de kleren krijgen’, een uiting die op het randje balanceert. Het doel van de actie was het inleveren van kleding voor het Leger des Heils, met inruil daarvoor korting op een kaartje voor de voorstelling.

Posters Oostpool

Seizoensbeelden voor verschillende voorstellingen van Oostpool

Bij Oostpool werk ik in een team, waar ik een hoop van kan leren. We brainstormen met zijn allen rond de tafel en komen zo tot originele ideeën, die we vervolgens bespreken met de artistiek directeur en de vormgever. Zo komen we tot een resultaat dat groter is dan iemand alleen kan bedenken.

Waar ga jij je vooral mee bezig houden?

Mijn functie is projectmarketeer, wat betekent dat ik voor een deel van de voorstellingen de online marketing en pers doe, en contact onderhoud met de theaters waar de voorstelling speelt. De andere projectmarketeer en ik hebben de voorstellingen verdeeld. Ik richt me vooral op de jongerenvoorstellingen en we werken samen aan grote voorstellingen, zoals de komende voorstelling Lulu.

Oostpool maakt twee trailervoorstellingen per jaar voor jongeren van 12+ en 15+. Deze jongerenvoorstellingen spelen door heel Oost-Nederland vanuit een uitklapbare vrachtwagentrailer waar twee schoolklassen in passen. Deze voorstellingen gaan over onderwerpen waar jongeren mee te maken krijgen of over nadenken, of waarvan wij het belangrijk vinden dat ze er over praten en nadenken, zoals bijvoorbeeld seksualiteit of het online leven. De eerstvolgende voorstelling Bromance gaat over drie jongens, waarvan er twee verliefd op elkaar worden. Zo’n voorstelling is een goede aanleiding om de dialoog met de leerlingen aan te gaan.

Omdat we vaak beelden voor een voorstelling maken voordat we weten hoe de voorstelling er precies uit gaat zien, moet er creatief omgegaan worden met vormgeving en fotografie. De foto’s moeten een gevoel oproepen, omdat we geen gebruik kunnen maken van scènefoto’s. Voor de komende voorstelling Lulu gebruiken we daarvoor twee beelden. Een foto van Kees Hulst en Kirsten Mulder, waarvan de uitstraling wat rustiger is en een beeld van Teun Luijkx met een ontbloot bovenlijf. Zo kan er met deze twee foto’s een divers publiek worden aangesproken (ouder publiek dat vaker naar theater gaat en een jonger publiek dat meer tv kijkt), en kunnen theaters kiezen welk beeld ze willen gebruiken. In Drachten willen ze misschien wel minder bloot dan in Amsterdam.

LunchOostpool

De gezamenlijke lunch bij Oostpool

Waar kijk je het meeste naar uit?

Ik kijk het meeste uit naar de samenwerking met zowel het marketing team als het creatieve team van Oostpool. Zoals eerder al gezegd, vind ik het heel fijn nu te gaan werken in een team waarin we veel van elkaar kunnen leren. Ik vind Artistiek directeur Marcus Azzini een inspirerend persoon die recht door zee is en echt doorvraagt naar de gedachten achter onze ideeën om deze nog meer aan te scherpen. Door alle ervaringen te bundelen gaan er zeker nog veel toffe en gedurfde campagnes uit komen!

Wat hoop je te bereiken voor Oostpool?

Oostpool is niet zomaar een toneelgroep. Het heeft altijd goede voorstellingen en acteurs: dat moeten meer mensen weten. In Arnhem weten veel mensen nog niet dat Huis Oostpool bestaat en in de Nieuwstraat zit. Ze gaan sneller naar het stadstheater. Ook de rest van Nederland moet weten dat niet alles wat belangrijk is in Amsterdam gebeurt, maar dat we er hier in het oosten ook wat van kunnen.

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

Marketing maakt een snelle ontwikkeling door, van traditionele middelen naar online vernieuwingen. Als je niet met deze snelle ontwikkelingen mee gaat mis je de boot.

Met traditionele media maak je reclame voor iedereen, ook veel mensen die niet je doelgroep zijn. Een poster op een bus zien bijvoorbeeld 1000 mensen, maar daarvan vinden maar 10 het interessant. Op die overige 990 heeft jouw campagne dus eigenlijk geen zin. Met de huidige vernieuwingen gaan we naar een marketingstrategie waarbij gericht geld wordt ingezet op het publiek en potentieel publiek dat geïnteresseerd is in het product.

Dat betekent niet dat traditionele middelen de deur uit kunnen. Je kan deze goed gebruiken om je merk naar buiten te brengen maar het is het zeker waard om dit te mixen.

De foyer van huis Oostpool

De foyer van Huis Oostpool

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

Ik zie dat het belangrijk wordt oude patronen los te laten. Neem bijvoorbeeld de seizoensbrochure, een redelijk traditioneel middel dat bijna elke organisatie gebruikt, maar die misschien helemaal niet meer nodig is. Als organisatie moet je continue bedenken of de huidige materialen die je gebruikt nog wel passen bij de doelgroep, of dat je het misschien beter aan kan passen naar een andere versie (zo nodig online) of dat het zelfs misschien wel weggelaten kan worden. Maar je moet wel durven! Misschien ga je onderuit of kijkt er niemand naar je nieuwe materiaal, maar dan weet je dat tenminste.

Hoe zie jij de organisatie en jouw rol binnen de organisatie over twee jaar?

Ik hoop te zien dat Oostpool bekender wordt en een breder vast publiek trekt. Dit kan door Oostpool neer te zetten als een unieke toneelgroep met een inhoudelijk sterk en breed aanbod voor alle bezoekers, van jong tot oud. Dit beeld bestaat al grotendeels maar kan altijd uitgebreid worden onder nieuw publiek.

Ik zit hier goed op mijn plek en hoop over twee jaar op dezelfde plek te zitten, met hetzelfde team. Ik hoop veel van het team te kunnen leren en elkaar te inspireren unieke acties te bedenken. Met dit team gaat het zeker lukken om Oostpool op de kaart te zetten.

 

Tot zover het interview met Marlies Spijker. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData, de meest volledige en actuele culturele adressendatabase.

 

Fotocredit:Sasha Pomelova / Oostpool