Muzieksmaak en opleidingsniveau
door op 06-09-2008 20:15ARTIKELInnovatie

MTV Networks en crossmedia

Op 26 augustus vond het Immovator Crossmedia Café plaats in Hilversum. Tijdens deze editie vertelden de ‘hoofden nieuwe media’ van RTL, NOS, VARA, SBS en TMF/MTV over hun crossmediale plannen. Op Frankwatching is een erg goed en uitgebreid verslag van deze middag te vinden.

Vivian Opsteegh is hoofd digitale media van MTV Networks. Tijdens het rondetafelgesprek vertelde zij met name over de crossmediale projecten van TMF. TMF en MTV hebben beide een doelgroep die erg goed weet hoe ze om moeten gaan met interactie zoals het reageren, op diverse platformen actief zijn en het embedden van content. Het belangrijkste voor hen is dus om de doelgroep te betrekken bij de programma’s. Dit doen ze door formats wat breder ‘uit te rekken’. Een goed voorbeeld hiervan is ‘Wakker worden met Sascha‘.

Bij Wakker worden met Sascha was de eerste vraag ‘Wil jij wakker worden met Sascha Visser?’ Het idee was dat Sascha op ongewone plekken zou gaan slapen met kijkers. Voor het programma gaven 1200 jongeren zich op die suggesties deden voor de meest bizarre slaapplekken. Sascha hield tijdens de opnames een weblog bij, waarop hij onder andere foto’s publiceerde van zijn belevissen. Daarnaast gaf Sascha door middel van Google maps door waar hij zich bevond.

Voor TMF en MTV is branded content erg belangrijk. Hierbij betalen sponsors om hun merk te integreren in de programma’s. MTV behaald inmiddels circa 50% van de opbrengsten via branded content formats. De andere helft komt vooral vanuit display en streaming advertising. Voorbeelden van deze formats zijn Rexona Girl en Nivea Kamerdansen.

Een van de nieuwe toepassingen van TMF is een desktop applicatie waarmee bezoekers video kunnen bekijken. Deze is ontwikkeld in Adobe Air en inmiddels zo’n 1500 keer gedownload, waarbij ongeveer 4000 video’s zijn bekeken. TMF heeft echter ook te maken gehad met projecten die minder goed zijn verlopen. Zo zijn ze inmiddels gestopt met de SMS balken die onder in het TV scherm te zien waren. Ook de TMF ID Community s minder succesvol gebleken dan verwacht, omdat TMF hier volgens Opsteegh ingehaald is door Hyves. De 800.000 opgebouwde profielen worden echter niet weggegooid.

In de komende periode gaat TMF hard aan de slag met Kijkditnou. Door de vele acties van TFM verdween content redelijk snel. Daarom is Kijkditnou het user generated content platform van TMF waar al deze content samen moet komen. Zo kunnen bezoekers foto’s en video’s uploaden van bijvoorbeeld hun ‘lekkere’ leraar of klasgenoot.

Het Crossmedia Café was een erg interessante middag. Alhoewel niet alle genoemde projecten van de omroepen zo nieuw waren en de echte nieuwtjes redelijk schaars waren, waren er genoeg leerzame voorbeelden. Het verhaal van TMF/MTV sprak mij persoonlijk erg aan omdat zij met een doelgroep te maken hebben die op een hele andere en nieuwe manier omgaat met media dan de generatie boven hen. De genoemde voorbeelden geven aan dat MTV Networks hier op een goede manier mee bezig is. Het blijft echter zoeken naar wat werkt en wat niet. Ook Vivian Opsteegh gaf dit aan ‘Waar gaat de doelgroep voor? Hoe kan je ze bereiken en beraken.’ Genoeg stof tot nadenken. Ik kijk in ieder geval alweer uit naar het volgende Crossmedia Café.

Hilde Smetsers

Geschreven door Hilde Smetsers

Hilde Smetsers is mede-oprichter en directeur van Cultuurmarketing. Het is Hilde’s missie om de kunst- en cultuursector te versterken.