door op 08-03-2013 15:34ARTIKELHuman

Museumbezoekers kijken langer naar kunst

De resultaten van de tentoonstelling Museum Minutes zijn in een verschenen publicatie bekend gemaakt. In de tentoonstelling, die plaatsvond in de Kunsthal, werden kunstwerken op andere manieren gepresenteerd. Uit de publicatie blijkt dat bezoekers hierdoor fors langer dan gemiddeld naar kunstwerken keken. Vooral onervaren en jonge museumbezoekers beleefden de kunstwerken intensiever. De tentoonstelling heeft hiermee zijn doel bereikt. Het toont aan dat als musea kunst anders presenteren, ze een breder publiek kunnen aanspreken.

De tentoonstelling Museum Minutes presenteerde moderne en hedendaagse kunstwerken, onder meer door er loopbanden en ligstoelen voor te plaatsen en de kunstwerken van ingesproken commentaar, verhalen en muziek te voorzien. Uit metingen blijkt dat bezoekers gemiddeld bijna 2,5 minuut naar een kunstwerk keken, veel langer dan het gemiddelde in kunstmusea van 10 tot 20 seconden. Onderzoek onder de bezoekers toonde aan dat een deel van het publiek de kunstwerken intensiever en beter beleefde. Dit was afhankelijk van de ervaring van bezoekers met kunst en musea. Vooral een publiek dat nu nog weinig het kunstmuseum bezoekt en jonge, eigentijdse bezoekers waren enthousiast.

Museum Minutes dient als voorbeeld hoe musea rekening kunnen houden met hoe verschillende soorten bezoekers naar kunst willen kijken. De tentoonstelling toont aan dat musea de kunstervaring kunnen intensiveren en een breder publiek kunnen aanspreken, door andere presentatiemethoden in te zetten. Juist nu het publiek draagvlak voor musea en kunstsubsidies onder druk staat, is dit belangrijk.

Download de publicatie