CC / Flickr / sndrv
door op 07-01-2014 12:54ARTIKELOnline marketing

Het museum van de toekomst: nieuwe media en technologische innovaties

Firestarters the series is een samenwerkingsproject van Discovery Channel en Vodafone. In een reeks van zes korte documentaires vertelt Firestarters hoe de mobiele revolutie creatieve industrieën verandert. De serie grasduint in de wereld van fotografie, muziek, kunst, film, mode en media. 

Aflevering 3 gaat over het ‘museum van de toekomst’. De grote rol van nieuwe media in het dagelijks leven vraagt om nieuwe vertelwijzen. Interactiviteit, publieksparticipatie, Do-It-Yourself en een unieke beleving worden steeds belangrijker. Het Van Gogh Museum (die op 12 december hun Facebook strategie presenteerden op de Cultuurmarketing Facebook inspiratiemiddag) loopt voorop in die trends. In het van Gogh lab worden nieuwe technologieën ingezet om de werkwijze van de meesterschilder in kaart te kunnen brengen en in het museum leren bezoekers Van Gogh kennen door te spelen met mobiele devices.

Daarnaast wordt de organisatie van de Amsterdamse Museumnacht, interaction-designer Lotte Meijer en augmented-reality kunstenaar Sander Veenhof gevolgd. Lotte pionierde met de eerste mobiele audiotour ter wereld en Sander trok aandacht met zijn ‘virtuele guerilla-expo’ in het MoMa. Hoe zien de creatieve voorlopers van nu het museum van de toekomst?

Bekijk de docu:

Photocredits