Fotocredit: Museumnacht
door op 22-10-2014 11:05ARTIKELMarketingcommunicatie

Ophef over de ‘Art sells’ campagne van Museumnacht

Wie recentelijk in Amsterdam is geweest, is het wellicht al wel opgevallen. Je kunt er ook eigenlijk niet omheen: de nieuwe ‘Art Sells’ campagne van de Museumnacht. Het campagnebeeld is misschien niet helemaal wat je met de Museumnacht associeert, maar dat is ook de bedoeling.

Door de hele stad hangen op dit moment posters met blootfoto’s, gemaakt door fotograaf Govert de Roos, die de Museumnacht op 1 november aankondigen. De campagne is gebaseerd op de welbekende spreuk ‘sex sells’. Naast de posters zien we in het programmaboekje Vermeers melkmeisje met een voorbind-dildo en de Venus van Botticelli in een peeskamertje.

Fotocredit: Museumnacht

Museumnacht
De Museumnacht wordt al jaren georganiseerd met het doel een jong publiek naar het museum te krijgen. Het evenement is elk jaar een groot succes en dan ook keer op keer uitverkocht. De bijzondere programmering met optredens, workshops, catering enzovoorts die musea op deze avond aanbieden, blijkt jongeren aan te spreken.

En musea zijn zich gaan realiseren dat ze vaker zulke evenementen zouden moeten organiseren om jongeren aan zich te binden. Een voorbeeld hiervan zijn de vrijdagavonden van het Van Gogh museum.

Uiteenlopende reacties
De campagne is, naast het aankondigen van de Museumnacht, ook bedoeld om de discussie aan te wakkeren hoe ver musea moeten gaan om financieel rond te komen. N8 vraagt zich met deze campagne af wat er voor musea nog nodig is om op te vallen.

De vraag is echter of dit de juist manier is, want uit een artikel van Het Parool blijkt dat onder anderen het Anne Frankhuis en Nemo zich niet in de campagne kunnen vinden.  Zo zegt het Anne Frankhuis zich niet te kunnen herkennen in het thema sex sells, art sells.

Een dag na de lancering werd de campagne ook kort gepresenteerd tijdens de inspiratiemiddag over jongerenmarketing die Cultuurmarketing op 2 oktober organiseerde. In de zaal Fotocredit: Museumnachtontstond toen ook wat discussie. De aanwezige cultuurmarketeers vonden de beelden niet zozeer choquerend. Ze vroegen zich over het algemeen af wat de relatie is met de deelnemende musea, en dan specifiek voor bijvoorbeeld het Van Gogh Museum en het Anne Frankhuis.

Volgens Caroline Vos, projectmanager bij N8, vindt de doelgroep, Amsterdammers tussen 18 en 35 jaar de campagne mooi en gaaf. Op Twitter is de campagne niet onopgemerkt gebleven en de meningen over de campagne lopen ook daar ver uiteen. Van positieve reacties als “Gefeliciteerd met jullie gedurfde, prikkelende en geestige campagne. Haha, meesterlijk” en “Mooi, die Museumnachtposters. Musea staan echter niet voor kunst alleen. Wanneer houdt die fixatie nou eens op?” tot negatieve reacties als “Ik begrijp gewoon niet zo goed waarom je de kwaliteit van de programmering zou willen promoten/benadrukken met tieten” en “Die N8 campagne Art Sells, Sex Sells – Dat vind ik dus helemaal niks. Cheap en zonder ballen”.  

Wat vind jij van de nieuwe campagne voor de Museumnacht? 

Fotocredit: Museumnacht