MuseumNext Digital Summit
door op 02-09-2019 11:07ARTIKELOnline marketing

25 oktober: MuseumNext Digital Summit in Amsterdam (ledenkorting)

De internationale conferentie MuseumNext Digital Summit vindt plaats op vrijdag 25 oktober 2019 in Amsterdam. Ontvang in één dag praktische inzichten van 13 internationale sprekers die helpen om digitale kanalen beter in te zetten. De onderwerpen van de conferentie variëren van kunstmatige intelligentie tot digital storytelling. Cultuurmarketing leden profiteren van €35,- korting op het deelnametarief. De voertaal van deze conferentie is Engels. 

De conferentie die op 25 oktober plaatsvindt in Tabacco Theater Amsterdam heeft 10 programma-onderdelen:

Making digital happen

Digitale teams zijn essentieel om verandering te bewerkstelligen binnen een organisatie. Maar hoe weet je hoe groot het digitale team moet zijn, hoe de samenstelling hiervan eruit kan zien en welke plek digitaal inneemt binnen je organisatie? En hoe meet je digitaal succes? De resultaten van een onderzoek onder 56 galeries, bibliotheken, archieven en musea (GLAM) organisaties worden in dit programma-onderdeel gepresenteerd.

Sprekers: Kati Price (V&A) & Dafydd James, Head of Digital (Amgueddfa Cymru — National Museum Wales)

Operation Night Watch

Op 8 juli 2019 startte het Rijksmuseum Operatie Nachtwacht. Om de Nachtwacht zo lang mogelijk te kunnen bewaren, wordt een groot onderzoeks- en restauratieproject gestart in een kamer met volledig glazen muren, zodat bezoekers alles kunnen meemaken. De restauratie wordt daarbij ook gelivestreamed. Het team van Rijksmuseum licht toe hoe ze het project ook naar de digitale en sociale kanalen toehalen.

Spreker: Nanet Beumer (Rijksmuseum)

Why AI is not just for visitors

Het Data & Insight team van de National Gallery Londen heeft met machine learning methods een model ontwikkeld waarbij voorspeld kan worden wat de bezoekmotieven zijn van toekomstige bezoekers. In deze presentatie wordt verteld hoe het model tot stand is gekomen, welke voordelen het de organisatie oplevert en hoe de resultaten intern worden gebruikt.

Spreker: Casey Scott-Songin, Senior Manager: Data & Insight (The National Gallery)

Agile Development in Non-Agile Museum

Tijdens de ontwikkeling van de nieuwe website van de Finnish National Gallery waren er een aantal uitdagingen in het combineren van de agile werkwijze van website ontwikkelaars, en de conservatieve cultuur binnen de museumorganisatie. In de presentatie komen oplossingen aan bod voor het verbinden van deze uiteenlopende culturen, gebaseerd op problemen die hebben plaatsgevonden in het allereerste agile project van het museum.

Spreker: Taika Dahlbom, Web Producer (Finnish National Gallery)

Museum of Things for People

Met het Museum of Things for People (MoTfP) heeft het Design Museum Gent het gedrag en de verwachtingen onderzocht van bezoekers aan de tentoonstelling Object Stories. Er werd daarbij ingezoomd op wayfinding, tracking en data enrichtment. In dit programma-onderdeel wordt meer verteld over het doel van het project, de uitvoering in samenwerking met twee startups en de belangrijkste bevindingen.

Sprekers: Pieter-Jan Pauwels, Innovation Lead – Digipolis (Stad Gent) & Eva van Regenmortel, Researcher (Design Museum Gent)

An Ethical Minefield

Hoe ver kan je als museum gaan om het bezoekersgedrag te onderzoeken, zonder dat de privacy van bezoekers wordt geschaad? In deze presentatie komen een aantal experimenten en interventies van de Science Gallery Melbourne aan bod, waarbij samen wordt nagedacht over het ethische debat rondom bezoekersonderzoek en klantinzicht.

Spreker: Dr Niels Wouters, Digital Media Specialist (University of Melbourne)

Digital Transformation Framework

Catherine Devine is voormalig CTO van de American Museum of Natural History en is bij Microsoft projectleider voor een nieuw gedeeld framework voor digitale transformatie voor musea en bibliotheken. In haar presentatie staat de vraag centraal hoe je binnen complexe organisaties zoals musea verandering kan initiëren met betrekking tot digitale werkwijzen.

Spreker: Catherine Devine, Business Strategy Leader – Libraries and Museums (Microsoft)

Dusty Documents to Hold-Your-Breath Stories

Bij een nationaal archief wordt vaak gedacht aan stapels stoffige documenten. Met verhalen kan je dit imago radicaal veranderen, aldus Hannah Hethmon. In deze presentatie vertelt ze over On the Record, een podcast mini-serie waarin toegankelijke verhalen werden ingezet om het belang van archieven te onderschrijven. Aan bod komt hoe zij medewerkers heeft getraind in audio storytelling, hoe perfecte personages zijn gecreëerd voor de verhalen en hoe complexe narratieven tot stand zijn gekozen.

Spreker: Hannah Hethmon

How to tell stories online that people won’t move away from

Waarom raken mensen verdwaald in romans, spenderen ze uren op Netflix en vergeten ze de tijd als ze op social media zitten, terwijl het gemiddelde bezoek aan een museumwebsite onder de twee minuten is? Fransje Pansters (Van Gogh Museum) ondervroeg scenarioschrijvers, theatermakers, journalisten en UX specialisten hoe musea hun verhalen kunnen herschrijven en vormgeven om mensen langer geboeid te houden. In deze presentatie deelt ze haar bevindingen.

Spreker: Fransje Pansters, Digitaal Communicatie Adviseur (Van Gogh Museum)

Unexpected stories and incidental objects

V&A Dundee’s artikelen binnen de serie ‘Scottish Design Icons’ presenteren authentieke en betekenisvolle reflecties over de designhistorie van Schotland.  In dit programma-onderdeel leer je hoe de serie op organische wijze tot stand kwam, hoe museumobjecten en thema’s op subtiele wijze zijn verwerkt in de verhalen en wat deze manier van storytelling je kan opleveren.

Spreker: Russell Dornan, Digital Producer (V&A Dundee)

Extra: doe mee aan een workshop

De dag voorafgaand aan de conferentie (donderdag 24 oktober) kan je ook deelnemen aan een workshop over podcasting met Hannah Hethmon of over de succesvolle inzet van YouTube met Wouter van der Horst (Rijksmuseum). Op de YouTube workshop profiteren Cultuurmarketing leden opnieuw van €35,- korting op het deelnametarief.

Cultuurmarketing leden profiteren van €35,- korting op het deelnametarief van de conferentie. Log in en bekijk in de ledensectie de link om met korting tickets te kopen.