Muzieksmaak en opleidingsniveau
door op 01-04-2009 12:51ARTIKELInnovatie

Muzieksmaak en opleidingsniveau

Frank Meeuwsen, inmiddels ex-Rhinofly-er, maar onlangs begonnen aan een nieuw avontuur, schreef vorige week een mooi artikel over Timboodle op Frank-ly. Timboodle is een nieuwe zoekmachine die creatieve professionals helpt bij het vinden van muziek (bijvoorbeeld voor het gebruik bij reclame campagnes). Meer over de dienst is te lezen in dit artikel van Marketingfacts.

Bij het ontwikkelen van de zoekmachine heeft Timboodle onderzoek gedaan naar de relatie tussen muzieksmaak en opleidingsniveau.

Een samenvatting uit het persbericht:

“Jazzfans hebben van Nederlandse muziekliefhebbers gemiddeld het hoogste opleidingsniveau genoten, op de voet gevolgd door fans van world music en van klassieke muziek. Rockmuziek bezet een vierde plaats.

Binnen een groep van dertien muzikale hoofdgenres hebben de mensen die van levensliederen, schlagers en chansons houden het laagste gemiddelde opleidingsniveau. Ook countrymuziek blijkt wat betreft opleidingsniveau relatief laagdrempelig te zijn.”

Frank vroeg in het artikel naar mijn mening over het onderzoek. Mijn reactie:

“Deze resultaten zijn naar mijn idee algemeen bekend en voor mij is het dus ook geen meerwaarde. Sowieso geloof ik niet helemaal meer in het segmenteren op opleidingsniveau. Ik kijk daarentegen liever naar andere kenmerken; wat doen die mensen, waar spenderen ze hun vrije tijd aan, waar geven ze hun geld aan uit, hoe staan ze in het leven etc. Het opleidingsniveau maakt daar natuurlijk onderdeel van uit, maar ik denk dat iedereen wel had kunnen inschatten dat liefhebbers van klassiek en jazz hoogopgeleid zijn en levenslied laag.“

Ook Frank had een eigen visie op de dienst: “kijkend met de bril van (eigenwijze) strateeg en muziekliefhebber, denk ik: meer middenmoot, meer denken in de grote gemene deler, terwijl je het juist moet hebben van de uitzonderingen, de unieke eigenschappen, de rafelige randjes om je product/dienst een succes te maken.

Het hele artikel is hier te vinden en de moeite van het lezen waard.

Omdat de lezers van dit blog met name bestaan uit mensen die werkzaam zijn in de culturele en creatieve sector, vraag ik mij af wat jullie ervan vinden? Kan een zoekmachine als Timboodle jullie helpen bij het zoeken van de juiste muziek? En zijn de resultaten van het onderzoek bruikbaar bij het segmenteren van de doelgroep? Ik ben erg benieuwd!

Download hier het persbericht voor de conclusies van het onderzoek.