Vakdag fondsenwerving
door op 22-11-2010 22:39ARTIKELOndernemerschap

Nationale Vakdag Fondsenwerving 2010

Of de Schreeuw om cultuur nu wel of niet is gehoord: er zal worden bezuinigd op cultuur. Minder geld voor cultuur betekent ook minder geld voor de cultuur marketing professional om een cultureel product te promoten, tenzij er andere bronnen van inkomsten worden aangeboord. Naast subsidiegelden, en natuurlijk de opbrengsten van de kaartverkoop, houden steeds meer culturele instellingen zich daarom bezig met dat wat goede doelen al jaren financieel uit de brand helpt: fondsenwerving. In het Rotterdamse Maasgebouw vond donderdag 18 november de vierde Nationale Vakdag Fondsenwerving plaats, waar fondswervers ook culturele instellingen op ideeën brengen.

Ted Hart, CEO van P2P Fundraising, zet een strategie uiteen om online fondsen te werven. Een strategie die erop neerkomt dat iedereen die donaties wil binnenhalen een heldere, goed functionerende website heeft, zichzelf op social networks profileert en duidelijk  communiceert met nieuwe en bestaande donateurs. Dingen die iedereen vast wel weet, maar niet vaak genoegd kunnen worden herhaald. Dat geldt ook voor Hart’s overenthousiaste presentatie over de producten die Google aanbiedt: AdWords, Alerts, Grants, Maps, enzovoorts…  Een beetje marketeer kent deze producten natuurlijk allang, maar het kan geen kwaad ze ook eens binnen de context van fondsenwerving te overpeinzen.

Daryl Upsall, CEO van Consulting International, spitst zijn presentatie toe op face to face fondsenwerving. Zijn theorie dat het er bij face to face fondsenwerven op aankomt dat de fondsenwerver op het juiste moment op de juiste plaats staat, doet de vraag rijzen hoe het zou zijn als er direct na afloop van een theaterpremière (die meestal op uitnodiging wordt bezocht) sponsors zouden worden geworven? Stuit dit op irritatie of zijn bezoekers, onder de indruk van de mooie voorstelling, misschien best bereid om zo een bijdrage te leveren?

Van commerciële bedrijven weten we niet beter dan dat ze sponsors hebben…  Wordt niet elk programma op een commerciële tv-zender ‘mede mogelijk gemaakt’ door een of ander product? Vanzelfsprekend is het niet de bedoeling dat Hamlet voortaan in skinny jeans van Levi’s over het toneel banjert, maar sponsoring kan ook op andere manieren gebeuren. Zo wordt het Nederlands Danstheater al twee jaar gesponsord door de DAMEN Shipyards Group, die vorig jaar bijvoorbeeld een buitenlandse tournee van het Nederlands Dans Theater voor zijn rekening heeft genomen. Kortom, de presentaties op de Nationale Vakdag Fondsenwerving dagen de cultuur marketing professional uit om zijn of haar culturele aanbod eens onder de loep te nemen en te bekijken welk fonds dat op welke manier zou kunnen financieren.

Fotocredit: Flickr

Geschreven door Marie Paule