door op 20-07-2010 13:44ARTIKELOnline marketing

Onderzoek Nederlandse schouwburgen en sociale media

Ruim 86 procent van de Nederlandse theaters en schouwburgen zet sociale netwerken in. Veel podia hebben een account op Twitter en Hyves, hoewel er maar weinig Hyvespagina’s zijn die maandelijks worden bijgehouden.

Dit zijn enkele resultaten uit mijn afstudeeronderzoek dat ik momenteel aan het afronden ben. Het afgelopen half jaar heb ik stage gelopen bij We Cross en was ik onder andere verantwoordelijk voor een aantal vaste rubrieken op Cultuur Marketing Professionals, zoals ‘twittervolger van de week’ en ‘boek van de week’.

In mijn onderzoek heb ik de sociale media aanpak bestudeerd van 143 schouwburgen en theaters in Nederland. Hiermee wil ik in kaart brengen hoe de huidige situatie is. Bijvoorbeeld in hoeverre podiumkunstinstellingen gebruik maken van sociale media en op welke manier zij dit doen. Wordt Twitter gebruikt als digitale seizoensbrochure? Laten Facebookvrienden vaak berichtjes achter?

In augustus zal ik hier meer onderzoeksresultaten publiceren en zal er ook een samenvatting van het onderzoek te downloaden zijn.

Geschreven door Lisanne Lentink