cultuurmarketing awards inschrijving
door op 28-02-2019 16:28ARTIKEL

Inschrijving Cultuurmarketing Awards 2019 geopend!

Op 27 juni vindt de uitreiking van de Cultuurmarketing Awards weer plaats! Inschrijven is de hele maand maart mogelijk. Ben je trots op een campagne, merkstrategie of andere creatieve case? Stuur deze dan nu in. Jonge cultuurmarketing talenten kunnen zich aanmelden voor de nieuwe Young Talent Award.

De Cultuurmarketing Awards zijn dé prijzen voor de beste marketingcases in de kunst- en cultuursector. Creativiteit, innovatie en effectiviteit staan hierbij voorop. Op 27 juni 2019 vindt de uitreiking van de Cultuurmarketing Awards plaats in TivoliVredenburg te Utrecht. We reiken die middag vier awards uit:

• Campagne Award
• Merk & Loyaliteit Award
• Publieksprijs
• Young Talent Award 

Culturele organisaties in Nederland en België kunnen een case insturen binnen de eerste twee categorieën. Nieuw is de Young Talent Award, een persoonsgebonden award voor marketingprofessionals van 30 jaar of jonger. Deelname aan de Awards is dé manier om werk waar je trots op bent te delen en te laten zien aan vakgenoten.

Meedoen?

Fantastisch! Doorloop eerst even deze drie punten voordat je aan de slag gaat:

✔︎ Controleer of je case of aanmelding voldoet aan alle voorwaarden.
✔︎ De vakjury beoordeelt enkel op basis van het inzendformulier. Vul dit daarom volledig en met kwaliteit in. Je doet je werk met liefde, laat dat de jury voelen! Tip: schrijf je inzending eerst voor jezelf in een tekstverwerker uit, voordat je in het formulier aan de slag gaat. Ter voorbereiding kun je hier alle vragen inzien voor de cases en hier alle vragen voor de Young Talent Award.
✔︎ Stuur beeldmateriaal (fotografie en/of video) mee met je inzending om je case tot leven te brengen.

Case insturen als culturele instelling

Culturele organisaties betalen een bijdrage van 50 euro (ex. BTW) voor het insturen van een case. Wat je hiervoor terug krijgt? De case wordt besproken door de vakjury, je ontvangt feedback en twee tickets (t.w.v. 178 euro excl. BTW) voor de uitreiking van de Cultuurmarketing Awards op 27 juni 2019 in TivoliVredenburg. Naast een inspirerend programma waar de meest creatieve, innovatieve en effectieve marketingcases van de kunst- en cultuursector gepresenteerd worden, is dit een feestelijke afsluiting van het seizoen met collega’s uit het hele land.

Aanmelden voor de Young Talent Award

Deze nieuwe persoonsgebonden Award is voor een cultureel marketingtalent onder de 30 jaar. De vakjury is op zoek naar jonge professionals met visie op het vak die deze door een eigenzinnige en vernieuwende aanpak omgezet hebben naar resultaat. De jury nodigt jonge talenten van harte uit zich aan te melden en hun werk (aan de hand van een project van de afgelopen drie jaar) te presenteren aan de sector. Aanmelden is gratis en de winnaar krijgt: een vrij te besteden persoonlijk ontwikkelbudget van 750 euro, een workshop online marketing bij Afdeling Online (t.w.v. 720 euro), 5 uur coaching bij leisure & events experts naar keuze van Breda University of Applied Sciences (t.w.v. 700 euro) en 1 jaar lidmaatschap bij Cultuurmarketing.

Lees voor het insturen of aanmelden alle informatie en voorwaarden nog eens goed door. Heb je vragen of twijfel je over deelname? Aarzel niet en neem dan contact op met ons via awards@cultuurmarketing.nl of 085-4017988 t.a.v. Joshka Landsheer.


De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Online, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage. 

Awards 2019 logo's

Cultuurmarketing Awards winnaar tippen case marketingcase
door op 14-02-2019 15:30ARTIKEL

Cultuurmarketing Awards 2019: welke cases mogen niet ontbreken?

Welke marketingcases van de afgelopen twee seizoenen verdienen volgens jou een award voor de beste culturele marketingcase? Op 27 juni 2019 reiken we in TivoliVredenburg te Utrecht de Cultuurmarketing Awards uit. Vanaf vandaag kan je jouw of andermans case tippen voor de derde editie van de Cultuurmarketing Awards.

De Cultuurmarketing Awards zijn een beloning voor creatieve, effectieve en inspirerende marketingcases in de kunst- en cultuursector. Met deze prijzen genereren we sectoroverstijgende aandacht voor de cases waar we als sector enorm trots op mogen zijn en waar marketeers binnen en buiten de sector veel van kunnen leren. Op 27 juni reiken we de volgende awards uit:

• Campagne Award
• Merk & Loyaliteit Award
• Publieksprijs
• Young Talent Award 

Vanaf 1 tot en met 31 maart kunnen alle culturele instellingen in Nederland en België een case van het seizoen 2017-2018 en/of 2018-2019 insturen. Alle cases worden beoordeeld door een professionele vakjury. Tip nu alvast een case, dan brengen wij de getipte organisaties op de hoogte.

De inschrijving voor de Cultuurmarketing is inmiddels geopend, tippen is daardoor niet meer mogelijk. Alle getipte cases (die voldoen aan de voorwaarden) krijgen van ons persoonlijk bericht.


De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Online, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage. 

Awards 2019 logo's

Ook interesse om bij te dragen? Je vindt hier meer informatie of neem contact op.

Header Parels koffer 12
door op 24-12-2018 11:42ARTIKEL

Jaaroverzicht: de 12 onontdekte parels van 2018

Eerder zetten we al onze top tien meest gelezen artikelen van 2018 voor je op een rij. Maar daarnaast zijn er natuurlijk tal van andere artikelen die nét iets minder zijn gelezen, maar die ook zeer de moeite waard zijn om nogmaals in de spotlight te zetten. Begin je jaar goed en ontdek onze twaalf leestips van het afgelopen jaar.

De podcast in de kunst- en cultuursector: 8 inspirerende voorbeelden

Podcast TivoliVredenburg

De podcast: een hot item in hedendaags cultuurlandschap. Te beluisteren waar en wanneer je maar wilt, zijn ze een geliefd medium voor verschillende doelgroepen geworden. Lees hier hoe acht culturele instellingen de podcast als communicatiemiddel in hun marketingmix inzetten.

Arlette de Jong van Musis en Stadstheater Arnhem: “Loyaliteit bereik je niet met een online post.”

Musis & Stadstheater Arnhem

Cultuurmarketing duizendpoot Arlette de Jong vertelt over haar jarenlange ervaring bij culturele instanties als Tropenmuseum en Nationale Opera & Ballet, en over haar nieuwe uitdaging als hoofd marketing bij Musis & Stadstheater Arnhem. Lees het volledige interview hier.

3 tips om je publiek te activeren met contentmarketing

Hoe zorg je ervoor dat je doelgroep jouw content daadwerkelijk onder ogen krijgt? In deze blog gaat (content)marketeer en communicatieadviseur Irma Machielse in op de motieven om op content te reageren of zelf te maken, en geeft daarbij tips voor de cultuursector.

Merlijn Twaalfhoven: “Elke kunstenaar is in principe een verhalenverteller.”

Merlijn Twaalfhoven

“Met een andere mindset hebben we de grenzen tussen productie en marketing doorbroken.” In dit interview gaat componist Merlijn Twaalfhoven in op zijn visie op marketing en ondernemerschap in de culturele sector.

Onderzoeksresultaten cultuurmarketing onderzoek 2018: meer marketingbudget en ruim 30% naar online marketing

cultuurmarketing onderzoek

Cultuurmarketing onderzoekt sinds 2013 jaarlijks de trends en ontwikkelingen binnen het cultuurmarketing vakgebied. Lees hier de belangrijkste resultaten van 2018.

“Als je niet inspeelt op de behoeften van de stad dan kun je net zo goed sluiten.”

Op de grens verenigd

Ben je al bekend met het fenomeen ‘publiekswerking’? Deze term is in Nederland bezig aan een kleine opmars en gaat in de kern om het verlagen van drempels tot culturele organisaties. In dit artikel vertellen drie Vlaamse vakgenoten over hun baan als publiekswerker en de scheidslijn tussen publiekswerking en publiekswerving.

Gijs Schunselaar van Museum Van Loon: “Bij maatschappelijke thema’s zie ik geen uitdagingen, ik zie kansen.”

De tuin van Museum Van Loon

“Geschiedenis is een levend ding, dus je moet erover praten: embrace history and tell the story.” Dit is het motto dat Gijs Schunselaar, de nieuwe directeur van Museum Van Loon, graag voert. Lees het gehele gesprek hier.

Hogere zaalbezetting bij TAQA Theater de Vest door ‘Vers’-voordeel

Marktkramen

Met de campagne ‘Vers van de Vest’ zorgde TAQA Theater de Vest ervoor dat de gemiddelde zaalbezetting toenam van 33% naar maar liefst 56%. In dit artikel licht Elianne van Diepen, marketing coördinator bij Theater De Vest, het programma nader toe.

Henry Timisela: “Verhalen uit de samenleving verdienen een podium in het theater.”

Henry Timisela

Als film- en theatermaker geeft Henry Timisela, samen met zijn broer Joshua, de verhalen van de Molukse gemeenschap een podium en inspireren zij andere mensen om ook hun eigen verhaal te vertellen. We gingen met Timisela in gesprek over zijn visie op ondernemerschap en diversiteit in de kunst- en cultuursector.

? Vlaamse en Nederlandse vakgenoten brainstormen samen over publiekswerking

Een middag kennis delen tussen Nederland en Vlaanderen. Dat was de insteek van de eerste Vlaamse middag die Vlaams Cultuurhuis de Brakke Grond, Publiq en Cultuurmarketing op 17 mei 2018 organiseerden. Benieuwd naar de inzichten die wij verkregen uit deze internationale bijeenkomst? Voor leden schrijven we regelmatig verslagen van onze bijeenkomsten. Login en lees verder.

Pieces of Tomorrow: publieksontwikkeling bij TivoliVredenburg

Pieces of Tomorrow

Symfonische muziek in volle glorie, ingepakt als een popconcert. Is dat mogelijk? Op deze vraag geeft TivoliVredenburg een overweldigend antwoord met hun succesvolle serie ‘Pieces of Tomorrow’. In dit artikel vertellen Lieke Timmermans (teamleider marketing en communicatie) en Eva Huisman (marketing klassiek) alles over het samenbrengen van deze ogenschijnlijk onverenigbare werelden.

Welke bezoekers zijn belangrijker: ideeën van Byron Sharp getoetst aan de culturele marketingpraktijk

heavy light users

Wat Byron Sharp betreft, bekend van zijn boek ‘How Brands Grow’, wordt Pareto’s wet bijgesteld en de focus verlegd naar alle klanten in plaats van alleen de meest waardevolle klanten. In deze blog kijkt data-analist en marketingadviseur Sara Oomen of zijn ideeën ook zouden passen bij de praktijk van cultuurmarketing.

Fotocredit header: Pixabay

Overige foto’s: TivoliVredenburg, wikimedia, pexels, merlijntwaalfhoven.com, Andy Merregaert, Peter Kooijman, TAQA Theater de Vest, The Brothers Timisela, Bart Grietens, Juri Hiensch, Pixabay

Jaaroverzicht 2018
door op 24-12-2018 11:40ARTIKEL

Jaaroverzicht: de 10 meest gelezen artikelen in 2018

Met 2019 in zicht blikken we graag terug op onze best gelezen artikelen van 2018. In deze artikelen veel aandacht voor de customer journey, publiekswerking en natuurlijk de Algemene Verordening Gegevensbescherming, oftewel AVG. Opvallend: de top 3 is hetzelfde als vorig jaar!

Benieuwd welke artikelen volgens ons nog meer de moeite waard zijn? Ga naar het overzicht van 12 onontdekte parels van 2018 en lees de aanraders van onze redactie.

10. Publiekswerking: op zoek naar manieren om publiek en kunst te verbinden

PubliekswerkingPubliekswerking wint terrein in de Nederlandse kunst- en cultuursector; met name in de theatersector zien we aansprekende voorbeelden. In dit artikel kijken we welke aspecten van publiekswerking in de Nederlandse cultuursector zichtbaar zijn.

9. De eigenzinnige en intuïtieve website van het Stedelijk Museum

In deze case gaan we uitgebreid in op de ontwikkeling van de nieuwe, unieke website van het Stedelijk Museum. Tijdens de European Design Award 2018 mocht het museum samen met het betrokken ontwerpbureau twee gouden awards in ontvangst nemen voor de website.

8. Google Ad Grants: dit zijn de belangrijkste wijzigingen in 2018

Google Ad GrantsSinds 1 januari 2018 gelden er een aantal nieuwe eisen en voorwaarden voor gebruikers van Google Ad Grants. Tanneke Rouws vertelt in dit artikel over deze wijzigingen en geeft concrete tips.

7. Customer journey in de praktijk: hoe musea, poppodia en theaters inspelen op de klantreis

customer journeyHoe kijken verschillende soorten organisaties in de sector aan tegen de customer journey? Drie ervaringsdeskundigen uit de culturele sector delen hun inzichten over de klantreis, waarbij duidelijk wordt dat deze steeds beter benut wordt.

6. 5 essentiële kenmerken van de publiekswerker volgens cultuurjournaliste Evelyne Coussens

Eveyne CoussensWat maakt een publiekswerker een publiekswerker? Ondanks dat een eenduidige definitie zo goed als onmogelijk is, probeert journaliste Evelyne Coussens publiekswerking aan de hand van vijf essentiële kenmerken te duiden.

5. De meest gestelde vragen uit de culturele sector over de AVG (plus antwoorden!)

AVGHet in werking treden van de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) was voor velen een hoofdpijndossier. Geen verrassing dus dat er behoefte was aan een FAQ. Lees hier de meest gestelde vragen en bijbehorende antwoorden.

4. 5 low budget strategieën om guerrilla marketing in te zetten

GuerrillaMarketingGuerrilla marketing kan een goede manier zijn om met beperkte middelen veel aandacht te genereren. Maar welke strategie zet je in? In dit artikel komen er vijf aan bod.

3. De basisvoorwaarden voor een goede marketingstrategie

Een goede marketingcommunicatiestrategie is de basis om vooropgestelde doelstellingen te behalen. Maar het ontwikkelen ervan is soms moeilijker dan gedacht. Cultuurmarketing zet de basisvoorwaarden voor een goede marketingcommunicatiestrategie in dit artikel op een rij.

2. Customer Journey 101: de vijf fases van elke klantreis in de culturele sector

Customer JourneyDe beleving van bezoekers aan culturele instellingen gaat verder dan alleen het fysieke bezoek aan een museum, theater, concertgebouw of andere locatie. Het is belangrijk om de hele customer journey in beeld te hebben. Hoe zit deze reis in elkaar en hoe verloopt hij? In dit artikel lees je alles over dé vijf fases van customer journeys in de culturele sector.

1. De SWOT analyse op de juiste manier gebruiken: uitleg en tips

Met stipt op één en daarmee het best gelezen artikel van 2018 (en 2017!): een uitleg over het veelgebruikte SWOT analyse model. Nicole Bakker zoomt in deze blog in op de verschillende onderdelen van een SWOT analyse.

 

Fotocredit header: Unsplash
Overige foto’s: Unsplash, Bas de Brouwer, Grrr, Afdeling Online, Flickr, Bart Grietens, Pixabay, Versdenkers
DEN Open Call
door op 20-09-2018 13:38ARTIKEL

DEN zoekt pioniers in de kunstensector: 210.000 euro beschikbaar voor innovatieve ideeën

DEN, Kennisinstituut Digitale Cultuur stelt een geldbedrag van 210.000 euro beschikbaar voor ideeën over de innovatieve inzet van digitale toepassingen in de kunstensector. Met deze Open call for ideas voor pionierprojecten wil DEN samen met de kunstensector een basis leggen voor digitalisering in deze sector. DEN-directeur Maaike Verberk lanceerde de open call op 7 september op het Nederlands Theater Festival in Amsterdam. Kunstinstellingen en kunstenaars worden opgeroepen om uiterlijk 19 oktober 2018 hun ideeën in te dienen.

Met het beschikbare budget wil DEN het gebruik en ontwikkeling van digitale technieken op het gebied van creatie van kunstwerken, het bereiken van publiek of bij educatie en talentontwikkeling stimuleren. Het instituut is daarbij op zoek naar kunstinstellingen die innovatieve, digitale technieken willen inzetten om publiek doelstellingen te bereiken. Niet enkel moet het idee daarbij de instelling zelf verder helpen, maar ook de hele sector an sich.

Open Call for ideas pionierprojecten

Dus, ben jij werkzaam in de kunstensector en heb je een goed idee waarbij het maken van kunst, digitalisering en innovatie elkaar versterken? Dan heb je nog tot en met 19 oktober 2018 om je idee te kunnen indienen. Het beschikbare bedrag wordt verdeeld over drie projecten op basis van de doorontwikkeling van de gekozen ideeën naar een concreet projectplan en projectbegroting. Geïnteresseerd? Je vindt meer informatie op de website van DEN.

Fotocredit: G. Crescoli

door op 13-09-2018 13:05ARTIKEL

Festivalmonitor: “Wel meer festivals, maar minder bezoekaantallen”

Wederom is in 2017 het aantal festivals in Nederland gestegen. Uit de jaarlijkse festivalmonitor van de Vereniging van Evenementmakers (VVEM) blijkt dat het aantal festivals is gegroeid tot een totaal aantal van 954. Daarentegen is het totaal aantal festivalbezoeken vorig jaar lichtelijk teruggelopen: 26,6 miljoen bezoeken in 2017 tegenover 26,7 miljoen in 2016. Opmerkelijk is dat daarbij met name een terugloop wordt gezien in de bezoekaantallen van gratis festivals. Entreeheffende festival zien daarentegen een stijging in het aantal festivals en bezoekaantallen.

Met haar festivalmonitor, waarbij enkel wordt gekeken naar kunst- en cultuurfestivals met meer dan drieduizend bezoeken, duidt VVEM veranderingen binnen de Nederlandse festivalmarkt. Wat betreft de spreiding van de festivals is in 2017 een opvallende verandering te zien. Zoals voorgaande jaren vonden in provincies Noord- en Zuid-Holland de meeste festivals plaats, waarbij Amsterdam nog steeds festivalstad nummer 1 is. Ondanks dat beide provincies in 2017 een lichte stijging in het aantal festivals lieten zien, noteerden Zuid- en Noord-Holland voor het eerst in jaren lagere bezoekaantallen. De bezoekaantallen van festivals in provincies zoals Limburg, Noord-Brabant en Utrecht namen daarentegen wel toe. VVEM constateert hierbij dat festivalbezoekers zich steeds meer over het land verspreiden. In die lijn past ook de daling van het aantal bezoeken in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag.

VVEM FestivalmonitorMuziekfestivals domineren het festivallandschap

Het aantal muziekfestivals is in 2017 opnieuw gestegen. De meeste festivals vallen onder de muziekgenres Electronic Dance Music (EDM)  en pop. Daarna volgt het genre straattheaterfestivals.

In 2017 hebben bezoekers in totaal ruim € 663 miljoen uitgegeven op festivals, dit bedrag is exclusief tickets. Ongeveer 75% van deze bezoekersuitgaven werden gedaan op muziekfestivals. De totale bruto recette is gestegen ten opzichte van 2016, met name in de muziekfestivals. De gemiddelde ticketprijs van festivals is in 2017 ook licht gestegen.

Eindhoven: snelst groeiende festivalstad van Nederland

Met een groei van 22 naar 32 festivals en een toename van 700.000 festivalbezoeken, heeft Eindhoven zich in de afgelopen vijf jaar ontwikkeld tot de snelst groeiende festivalstad van Nederland. Ook andere steden in Noord-Brabant, zoals Breda en Den Bosch, laten een forse stijging in de bezoekaantallen zien. De prognose voor 2018 laat zien dat het aantal festivalbezoeken in Brabant – met een stijging van 29% – zal aangroeien tot 4,2 miljoen, waarmee Noord-Brabant de snelst groeiende provincie is wat betreft festivalbezoeken.

Mede doordat de Gemeente Eindhoven sinds 2016 een stimuleringsbeleid voert, waarmee steeds meer geld naar de podiumkunstfestivals vloeit, lijkt de positie van de Eindhovense festivals de afgelopen jaren sterk te zijn verstevigd. Daarnaast lijkt het er ook op dat het project Brabantstad – een provinciale samenwerking tussen de vijf grootste Brabantse steden dat beoogt is om onder andere de marketing van Brabantse festivals te verstevigen – zijn vruchten afwerpt.

Fotocredit: VVEM & Wendy Wei

Cultuurmarketing Jaarboek 2018
door op 17-04-2018 09:00ARTIKEL

Cultuurmarketing Jaarboek 2018: ruim 35 pagina’s kennis en inspiratie

Jaarboek Joep van LieshoutHet Cultuurmarketing Jaarboek is een e-book dat bestaat uit ruim 35 pagina’s aan kennis en inspiratie over marketing, communicatie en ondernemerschap in de cultuursector. In dit digitale naslagwerk vind je een overzicht van de vakinhoudelijke artikelen, interviews en praktijkcases uit 2017 die je niet gemist mag hebben. Het e-book is zodanig vormgegeven dat het perfect wegleest op je tablet, e-reader of computer.

Deze maand publiceren we de derde editie van het Cultuurmarketing Jaarboek, met onder andere praktijkcases van Nationale Opera & Ballet, Naturalis en De Effenaar en interviews met Fiscal Peters (IFFR) en Joep van Lieshout (kunstenaar).

Deze fraai vormgegeven publicatie boordevol tips en trucs voor cultuurmarketeers telt meer dan 35 pagina’s en is exclusief voor Cultuurmarketing leden. Word daarom deze maand lid met 50% korting in het eerste jaar en krijg het Jaarboek cadeau!

 

Ben je al betalend Cultuurmarketing lid? Bekijk dan (na inloggen met jouw persoonlijke account) hier het Jaarboek 2018.

Preview Cultuurmarketing Jaarboek

Preview Cultuurmarketing Jaarboek

SaveSave

Onderbenen met roze gestreepte sokken op een bank. Naast de benen ligt een groene iPad
door op 01-04-2018 10:12ARTIKEL

Culturele e-mailmarketing in 2017: zondagavond op de bank e-mails lezen

Ook dit jaar heeft e-mailmarketing provider EM-cultuur onderzoek gedaan naar e-mailmarketing in de culturele sector. Dit jaar analyseerden zij ongeveer 7 miljoen verzonden e-mails, verstuurd in bijna 3.000 e-mailcampagnes. Analyse van deze e-mails leverde een aantal interessante resultaten op, welke zij presenteren in het jaarlijkse Culturele e-mailmarketing onderzoek.

Het onderzoek van EM-Cultuur geeft inzicht over onder andere open- en klikpercentages, en verzendtijd. In dit artikel vind je een kort overzicht van de cijfers en opvallende trends.

Gerichtere e-mail met beter resultaat

E-mailcampagnes in de culturele sector worden steeds gerichter. Er komt meer aandacht voor de onderwerpregel, de pre-header en het moment waarop de e-mails verzonden worden. Ook hebben de campagnes steeds minder ontvangers, het grootste deel van de onderzochte e-mails werd verstuurd naar minder dan 500 ontvangers.

Het succes van deze veranderingen is volgens EM-cultuur terug te zien in een stijging van het gemiddelde openpercentage van de culturele mailingen. Bij een kleine verspreiding van minder dan 500 ontvangers (gemiddeld 54%) wordt de e-mail aanzienlijk vaker geopend dan bij grote zendingen met meer dan 10.000 ontvangers (gemiddeld 33%).

Zondagavond = perfect voor e-mails

Hoewel donderdag een populaire dag is om e-mailcampagnes te verzenden, blijkt dit de dag waarop deze het minste geopend worden (34,5%). Een betere dag is zondag (39,4%). Ook het moment waarop de mailingen verzonden worden is van invloed op het openpercentage. Veruit de meeste campagnes worden overdag verzonden, terwijl avond e-mailings het meest geopend worden (40,7%).

Mannen vs. Vrouwen

Als laatste doet EM-cultuur ook een uitspraak over een verschil in de open- en klikpercentages van mannen en vrouwen. De conclusies zijn dat mannen vaker en sneller hun e-mail openen, maar vrouwen de e-mail juist beter lezen en vaker klikken. De gemiddelde openingspercentages zijn respectievelijk 38,3% bij de mannen, en 36,3% bij de vrouwen. Bij klikken is dit 13,3% bij mannen en 16% bij vrouwen.

Bij deze conclusies moet echter wel een kanttekening geplaats worden. Het geslacht van de ontvangers is namelijk bepaald op voornaam van de ontvanger, en niet op zekerheid over het geslacht van de ontvanger. Ook was bij het overgrote deel van de ontvangers het geslacht onbekend.

Wil je meer weten over de EM-cultuur statistieken van 2017 en het eerste kwartaal van 2018? Het complete verslag met alle cijfers is hier te lezen.

Fotocredits

door op 06-02-2018 10:44ARTIKEL

Arts Marketing Europe: de internationale conferentie voor cultuurmarketeers

Op 2 maart 2018 vindt Arts Marketing Europe plaats in Het Tobacco Theater in Amsterdam. Dit is een internationale conferentie met diverse Europese sprekers op het programma. Er zijn verschillende sprekers van toonaangevende organisaties in de culturele sector om marketeers uit de culturele sector te inspireren en motiveren.

Op het programma van Arts Marketing Europe staan acht sprekers. Zij zijn gespecialiseerd in verschillende onderwerpen, zoals: branding, PR, storytelling, onderzoek en analyse, publieksontwikkeling, digitale communicatie, video-content, livestreaming en meer. De volgende sprekers zijn opgenomen in het programma:

Cas Boland – Van Gogh Museum

Hoofd Marketing

Cas Boland

Cas Boland is hoofd Marketing van het Van Gogh Museum en daar is hij verantwoordelijk voor de branding, de corporate communicatie, de marketingcampagnes en de sales. Voordat hij aan de slag ging bij het Van Gogh Museum was Boland hoofd Marketing bij het TivoliVredenburg in Utrecht. Hier was hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van het strategisch marketingplan en het introduceren van deze gloednieuwe muzieklocatie.

In 2014 won hij de VNPF / Buma Cultuurprijs voor ‘Beste Marketeer’. De jury: “Boland gebruikt altijd moderne technologie. Tivoli krijgt vaak aandacht voor hun goed doordachte social-mediacampagnes en andere publiciteitsstunts. Boland heeft een solide marketingstrategie neergezet.”

Jackie Westbrook – Edinburgh International Festival

Directeur Marketing en Communicatie

Jackie Westbrook is de directeur Marketing en Communicatie van het Edinburgh International Festival, een ongeëvenaarde viering van de uitvoerende kunsten en een jaarlijks ontmoetingspunt voor mensen uit verschillende landen. Toegewijd aan virtuositeit en originaliteit presenteert het International Festival enkele van de beste artiesten en ensembles uit de wereld van dans, opera, muziek en theater gedurende drie weken in augustus.

Chris Condron – Tate

Hoofd Marketing

Chris Condron is hoofd Marketing bij Tate. Hij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van cross-mediale advertenties en branding voor Tate, om een nieuw publiek naar de galeries in Londen te trekken. Condron kwam twee jaar geleden bij Tate nadat hij meer dan een decennium bij reclamebureaus in Londen werkte, waaronder Wieden + Kennedy, Work Club & Havas. Condron heeft in zijn vrije tijd een aantal muziekevenementen georganiseerd.

Aoife Flynn – Irish Museum of Modern Art

Hoofd Publiek en Ontwikkeling

Aoife Flynn is hoofd Publiek en Ontwikkeling bij IMMA, het Ierse museum voor moderne kunst. Voordat zij bij IMMA kwam, was zij een marketing- en communicatieconsultant in de kunst- en creatieve industrie en een curator voor live muziek.

Flynn is verantwoordelijk voor het aansturen van strategieën om het publiek van IMMA te laten groeien, zowel fysiek als online. Ze stimuleert de betrokkenheid van het publiek bij IMMA’s programma voor hedendaagse kunst en ze regelt samenwerkingen met individuen en bedrijven die in IMMA kunnen investeren en hun ambities kunnen ondersteunen. In 2016 werd IMMA de op één na meest bezochte gratis attractie in Ierland, dit was drukste jaar tot nu toe voor IMMA.

In 2017 ontwikkelde Flynn een merkverfijningproject voor de identiteit van het museum en in 2018 zal ze een nieuwe website en digitale strategie voor IMMA ontwikkelen die tot doel heeft de betrokkenheid te vergroten en een rijke online ervaring te creëren voor zowel bezoekers als niet-bezoekers. Ze gelooft sterk in de kracht van digitaal om het publiek te verbinden met hedendaagse kunst.

Georgia Taglietti – Sonar

Hoofd Digitale Communicatie, Hoofd Internationale Media 

Georgia Taglietti

Georgia is sinds 1995 werkzaam voor het internationale Sónar-festival in Barcelona. Als hoofd Digitale Communicatie ontwikkelt en implementeert ze de merkboodschap voor alle communicatiekanalen, met name op sociale netwerken en op internationaal niveau en ontwikkelt ze een effectieve PR- en marketingstrategie. Als hoofd Internationale Media breidt ze waar nodig de relaties van het festival uit met alle internationale belangrijke media-assets en strategische contacten. Daarnaast ontwikkelt en beheert ze het overeengekomen PR- en media-jaarplan. In de loop der jaren heeft Georgia zich ontwikkeld tot gastdocent en spreker op verschillende evenementen over de hele wereld en doceert ze digitale communicatie en marketingcursussen voor Spaanse universiteiten.

Georgia is ook directeur van de vestiging in Barcelona van shesaid.so, het wereldwijde netwerk van vrouwen die werkzaam zijn in de muziekindustrie.

JoJo Tyhurst – Punchdrunk

Communicatie Manager

JoJo is een creatieve ideeëngenerator met een voorliefde voor digitale communicatie en  is gepassioneerd over het toegankelijk maken van kunst voor een zo breed mogelijk publiek. Zij is Communicatie Manager bij Punchdrunk, een Brits theatergezelschap dat een fenomenale reputatie heeft opgebouwd voor transformatieve theaterproducties die zich evenzeer richten op het publiek en de uitvoeringsruimte, als op de performers en het verhaal.

Daarvoor werkte JoJo bij Artichoke Trust, waarmee zij grote kunstevenementen op de markt bracht op het platteland in Groot-Brittannië, waaronder Lumiere Durham, Lumiere London, Temple and London’s Burning.

Raffaela Vandermuhlen – Dutch Design Foundation

Hoofd Merkstrategie en PR

Raffaela van der Mühlen

Raffaela heeft een achtergrond in communicatie. Na enkele jaren als algemeen manager bij een ontwerpbureau gewerkt te hebben, werkt ze nu als hoofd van de merkstrategie & PR voor Dutch Design Foundation (DDF). In deze rol maakt ze deel uit van het Management Team en is ze verantwoordelijk voor de communicatie, merkontwikkeling en PR-strategie van een divers aantal projecten, waaronder de Dutch Design Week, die worden geïnitieerd door DDF. Samen met haar team is ze o.a. verantwoordelijk voor de (inter)nationale persstrategie tijdens de Dutch Design Week (die groeide van 50 naar 750 accreditaties in 5 jaar).

Als geboren netwerker speelt zij een belangrijke rol bij het realiseren en onderhouden van strategische partnerships met Vlisco, Philips Lighting, ELLE Decoration, VPRO, FRAME, Volkskrant, NBTC en Dezeen. DDW is één van de top 3 designevenementen wereldwijd. Deze achtergrond heeft haar veel inzicht en inzicht gegeven bij het bemiddelen tussen design, media en het bedrijfsleven, evenals ervaring met het implementeren van nieuwe (ontwerp)strategieën.

Ingrid Matts – Penguin Random House

Hoofd Marketing Penguin Pers

Ingrid is hoofd marketing bij Penguin Pers, die Penguin Classics, Allen Lane, Particular en Pelican books publiceert. Ingrid is verantwoordelijk voor campagne-, merk- en teammanagement op de Allen Lane- en Particular lijst, coördineert marketingcampagnes en geeft leiding op externe en interne communicatie. Ze werkt ook aan de strategie voor het bouwen en onderhouden van belangrijke auteursmerken.

Arts Marketing Europe vindt plaats in het Tobacco Theatre, Nes 75-78, 1012 KD Amsterdam, Nederland. De voertaal is Engels. Laat je inspireren door deze sprekers, raak gemotiveerd om veranderingen door te voeren binnen je organisatie en netwerk met vakgenoten uit heel Europa.

Ga voor meer informatie over de conferentie en tickets naar de website.

Leden van Cultuurmarketing ontvangen 10% korting op de toegangsprijs. Deze code ontvangen zij via de maandelijkse ledenupdate.

fotocredit

Arts Marketing Europe
door op 03-01-2018 15:31ARTIKEL

2 maart: Arts Marketing Europe: eerste sprekers bekend

Op vrijdag 2 maart 2018 vindt Arts Marketing Europe plaats in Amsterdam. Dit is een internationale conferentie met diverse Europese sprekers op het programma. Op deze dag worden culturele marketingprofessionals geïnspireerd en gemotiveerd, bijgepraat over het steeds veranderende landschap van marketing en ontdekken zij welke marketingstrategieën toonaangevende organisaties succesvol hebben geïmplementeerd om hun doelen te bereiken.

Op het programma van Arts Marketing Europe staan acht sprekers op het programma. Onderwerpen die de revue passeren zijn: branding, PR, storytelling, onderzoek en analyse, publieksontwikkeling, digitale communicatie, video-content, livestreaming en meer. De eerste vier sprekers zijn inmiddels bekend:

Georgia Taglietti – Sonar

Communications and Digital Director, Head of International Media

Georgia is sinds 1995 werkzaam voor het internationale Sónar-festival in Barcelona. Als Director Communications & Digital ontwikkelt en implementeert ze de merkboodschap voor alle communicatiekanalen, met name op sociale netwerken en op internationaal niveau en ontwikkelt ze een effectieve PR- en marketingstrategie. Als Head of International Media breidt ze waar nodig de relaties van het festival uit met alle internationale belangrijke media-assets en strategische contacten. Daarnaast ontwikkelt en beheert ze het overeengekomen PR- en media-jaarplan. In de loop der jaren heeft Georgia zich ontwikkeld tot gastdocent en spreker op verschillende evenementen over de hele wereld en doceert ze digitale communicatie en marketingcursussen voor Spaanse universiteiten.

Georgia is ook directeur van de vestiging in Barcelona van shesaid.so, het wereldwijde netwerk van vrouwen die werkzaam zijn in de muziekindustrie.

JoJo Tyhurst – Punchdrunk

Communications Manager

JoJo is een creatieve ideeëngenerator met een voorliefde voor digitale communicatie en  is gepassioneerd over het toegankelijk maken van kunst voor een zo breed mogelijk publiek. Zij is Communications Manager bij Punchdrunk, een Brits theatergezelschap dat een fenomenale reputatie heeft opgebouwd voor transformatieve theaterproducties die zich evenzeer richten op het publiek en de uitvoeringsruimte, als op de performers en het verhaal.

Daarvoor werkte JoJo bij Artichoke Trust, waarmee zij grote kunstevenementen op de markt bracht op het platteland in Groot-Brittannië, waaronder Lumiere Durham, Lumiere London, Temple and London’s Burning.

Raffaela Vandermuhlen – Dutch Design Foundation

Head of Brand Strategy and PR

Raffaela heeft een achtergrond in communicatie. Na enkele jaren als algemeen manager bij een ontwerpbureau gewerkt te hebben, werkt ze nu als hoofd van de merkstrategie & PR voor Dutch Design Foundation (DDF). In deze rol maakt ze deel uit van het Management Team en is ze verantwoordelijk voor de communicatie, merkontwikkeling en PR-strategie van een divers aantal projecten, waaronder de Dutch Design Week, die worden geïnitieerd door DDF. Samen met haar team is ze o.a. verantwoordelijk voor de (inter)nationale persstrategie tijdens de Dutch Design Week (die groeide van 50 naar 750 accreditaties in 5 jaar).

Als geboren netwerker speelt zij een belangrijke rol bij het realiseren en onderhouden van strategische partnerships met Vlisco, Philips Lighting, ELLE Decoration, VPRO, FRAME, Volkskrant, NBTC en Dezeen. DDW is één van de top 3 designevenementen wereldwijd. Deze achtergrond heeft haar veel inzicht en inzicht gegeven bij het bemiddelen tussen design, media en het bedrijfsleven, evenals ervaring met het implementeren van nieuwe (ontwerp)strategieën.

Ingrid Matts – Penguin Random House

Head of Marketing Penguin Press

Ingrid is hoofd marketing bij Penguin Press, die Penguin Classics, Allen Lane, Particular en Pelican books publiceert. Ingrid is verantwoordelijk voor campagne-, merk- en teammanagement op de Allen Lane- en Particular lijst, coördineert marketingcampagnes en geeft leiding op externe en interne communicatie. Ze werkt ook aan de strategie voor het bouwen en onderhouden van belangrijke auteursmerken.

Arts Marketing Europe vindt plaats in het Tobacco Theatre, Nes 75-78, 1012 KD Amsterdam, Nederland. De voertaal is Engels. Laat je inspireren door deze sprekers, raak gemotiveerd om veranderingen door te voeren binnen je organisatie en netwerk met kunstmarketeers uit heel Europa.

Ga voor meer informatie over de conferentie en tickets naar: www.artsmarketingeurope.com.

Leden van Cultuurmarketing ontvangen 10% korting op de toegangsprijs. Deze code ontvangen zij via de maandelijkse ledenupdate.

 

SaveSave

Jaaroverzicht 2017
door op 22-12-2017 10:40ARTIKEL

Jaaroverzicht: de 10 leukste Cultuurmarketing artikelen van 2017

Eerder verscheen al ons jaarlijstje met de 10 best gelezen artikelen in 2017. Toch konden we het niet laten om zelf ook een lijst samen te stellen. Daarom hier 10 artikelen die de redactie van Cultuurmarketing zelf het leukst, interessantst en/of meest spraakmakend vond. Én die jij als lezer zeker niet mag missen. 

10. Pieta Koopman: “Geen marketing op gevoel, maar een lange termijnstrategie gebaseerd op cijfers en analyses.”Pieta Koopman

Cultuurmarketing sprak met Pieta Koopman, Hoofd Marketing, Communicatie en Sales bij Theater Utrecht. Ze deelt met ons haar visie en haar ambities voor Theater Utrecht voor de rubriek ‘Movers & Shakers.’ Lees hier het interview.

9. Voorbij bezoekfrequentie: 3 ideeën voor kenmerken om klanten te segmenteren

De eerste stap bij segmentatie is vaak een indeling op basis van bezoekfrequentie. Maar er is meer mogelijk. Data-analist Sara Oomen geeft enkele ideeën naar aanleiding van de segmentaties die zij voor culturele instellingen maakt. Lees hier haar blog.

8. Luxor Theater Rotterdam & Naturalis winnaars Cultuurmarketing Awards 2017

We kunnen terugkijken op 11 inspirerende cases die zich nomineerden voor de Cultuurmarketing Awards 2017.

7. Neuromarketing in de cultuursector: meet de beleving

Wat als je als culturele instelling in het hoofd van je bezoeker kan kijken? Marcel Bastiaansen, senior lector en onderzoeker, geeft tijdens een Cultuurmarketing bijeenkomst een presentatie over de kansen van neuromarketing voor de cultuursector. In dit artikel bespreken we wat neuromarketing is én hoe het werkt.

6. Wat de commerciële sector van cultuurmarketing kan leren (en andersom)Commerciële sector

Hoe ver mogen cultuurmarketeers gaan om de consument te overtuigen, en ligt dat anders dan voor de commerciële sector? Een divers panel sprak zich uit over de verschillen en overeenkomsten tussen marketing in de commerciële en culturele sector.

5. Onderzoeksresultaten Cultuurmarketing 2017: bezoekersaantallen blijven stijgen en budgetten zijn stabiel

Cultuur onderzoek 2017

Sinds 2013 onderzoekt Cultuurmarketing trends en ontwikkelingen binnen het cultuurmarketing vakgebied. Benieuwd wat de onderzoeksresultaten zijn van Cultuurmarketing Onderzoek 2017? Lees het hier terug met je (gratis) account.

4. Naturalis scoort met ijzersterke marketingcampagne T. rex

“Heel Nederland in de ban van de T. rex”, was het motto van de marketingcampagne van Naturalis. Corine van Impelen, hoofd Communicatie en Evenementen, vertelt over de ins en outs. Daarnaast won deze campagne de Cultuurmarketing Awards 2017. Lees hier meer over de marketingcampagne.

3. 5 low budget strategieën om guerrilla marketing in te zetten

Met guerrilla marketing probeer je zoveel mogelijk publiciteit te bereiken met beperkte middelen. Dat kan ook op kleinschalige en simpele wijze. Lees in dit artikel vijf guerrilla marketing strategieën voor een beperkt budget.

2. Kunstenaar Joep van Lieshout: “Ik maak uitsluitend kunst waar niemand op zit te wachten.”

In de rubriek Doet Het Anders delen makers hun visie op ondernemerschap. Dit keer een interview met kunstenaar Joep van Lieshout. “Ongewild zijn de musea de moraalridders van onze samenleving geworden,” lees hier het hele interview.

1. Nationale Opera en Ballet innoveert met eerste virtual reality voorstelling

Tijdens een inspiratiemiddag over online marketing verteld Harm-Jan Keizer, Online Marketing Manager, over de ontwikkeling van het prestigieuze VR-project. Lees hier de inspirerende case over de algehele videomarketingstrategie van Nationale Opera & Ballet.

 

Fotocredit: Roel van Berckelaer/Flickr/Pexels/Naturalis/ Versdenkers/Jean-Pierre Vaillancourt/Nationale Opera&Ballet

door op 20-12-2017 11:47ARTIKEL

Jaaroverzicht: de 10 meest gelezen artikelen in 2017

Nu het einde van het jaar in zicht is blikken we bij Cultuurmarketing terug op 2017. Er zijn dit jaar veel diverse vakinhoudelijke artikelen, interviews en praktijkcases gepubliceerd. Maar welke waardeerden onze lezers het meest? Om die vraag te beantwoorden zetten we de tien meest gelezen artikelen in 2017 op een rij.

10.‘De vieze vingers van Lay’s’ en nog 5 prikkelende neuromarketing voorbeelden

Wat kan neuromarketing voor je betekenen in de praktijk? In dit artikel geven we zes inspirerende voorbeelden van neuromarketingonderzoek, voornamelijk afkomstig uit de commerciële sector.

9. Dit zijn de 11 genomineerden voor de Cultuurmarketing Awards 2017

Uit 57 inzendingen nomineerde de vakjury 11 marketingcases voor de finale-uitreiking van de Cultuurmarketing Awards 2017. De Cultuurmarketing Awards zijn een beloning voor creatieve, effectieve en inspirerende marketingcases in de cultuursector. Je leest hier over de winnaars die de Awards in de wacht hebben gesleept.

8. De fysieke costumer journey bij het Mauritshuis

Koen Brakenhoff, hoofd Marketing bij het Mauritshuis, laat ons zien op welke wijze het museum inzet op de customer journey. Lees hier hoe zij de volledige klantreis (offline én online) vormgeven.

7. Tien voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

Steeds meer culturele instellingen richten zich op specifieke doelgroepen. Daarbij kan je je volledig op één specifieke doelgroep richten, maar er zijn ook instellingen die verschillende doelgroepen bedienen. Maartje Vos-Swinkels stelde een diverse lijst samen van initiatieven in de cultuursector.

6. Theatermaker Lucas De Man: “Kunst maken en marketing bedrijven is voor mij hetzelfde.”

In de rubriek Doet Het Anders, waarin we makers vragen naar hun visie op ondernemerschap, een interview met theatermaker Lucas De Man. “Ik wil tussen de belangrijke verhalen staan.” Lees het interview met deze kunstzinnige Vlaming.

5. De Effenaar: geen doelgroeplabels, wel strakke programmalijnen

Doelgroepmarketing was een populair onderwerp in 2017. Tijdens een inspiratiemiddag over dit onderwerp gaf Tijs Heesterbeek, hoofd Marketing & Communicatie, een presentatie. Lees in deze praktijkcase hoe de Effenaar met verschillende programmalijnen potentieel publiek weet te bereiken en behouden.

4. Beroerde vergoedingen in de cultuursector: is er een alternatief?

De cultuursector betaalt vaak beroerd en de verschillen tussen de disciplines zijn soms enorm. Is er een uitweg uit de patstelling met veel aanbieders, veel ideeën, weinig vraag of geld en kunstenaars die hun passie blíjven volgen, ook al graven ze daarmee hun eigen graf? Ga er even goed voor zitten, want dit is een longread.

3. De basisvoorwaarden voor een goede marketingcommunicatiestrategie

Een goede marketingcommunicatiestrategie is de basis om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Maar het ontwikkelen ervan is soms moeilijker dan gedacht. Cultuurmarketing zet de basisvoorwaarden voor een goede marketingcommunicatiestrategie in dit artikel op een rij.

2. Customer Journey 101: de vijf fases van elke klantreis in de culturele sector

De beleving van bezoekers aan culturele instellingen gaat verder dan alleen het fysieke bezoek aan een museum, theater, concertgebouw of andere locatie. Het is belangrijk om de hele customer journey in beeld te hebben. Hoe zit deze reis in elkaar en hoe verloopt hij? In dit artikel lees je alles over dé vijf fases van customer journeys in de culturele sector.

1. De SWOT analyse op de juiste manier gebruiken: uitleg en tips

Met stipt op één en daarmee het best gelezen artikel van 2017: een uitleg over het veelgebruikte SWOT analyse model. Nicole Bakker zoomt in deze blog in op de verschillende onderdelen van een SWOT analyse.

 

 

Fotocredit: Ivo Hoekstra/Mauritshuis, Stichting Nieuwe Helden, Thijs Verhulst/de Effenaar, Flick, SRM