door op 06-02-2018 10:44ARTIKEL

Arts Marketing Europe: de internationale conferentie voor cultuurmarketeers

Op 2 maart 2018 vindt Arts Marketing Europe plaats in Het Tobacco Theater in Amsterdam. Dit is een internationale conferentie met diverse Europese sprekers op het programma. Er zijn verschillende sprekers van toonaangevende organisaties in de culturele sector om marketeers uit de culturele sector te inspireren en motiveren.

Op het programma van Arts Marketing Europe staan acht sprekers. Zij zijn gespecialiseerd in verschillende onderwerpen, zoals: branding, PR, storytelling, onderzoek en analyse, publieksontwikkeling, digitale communicatie, video-content, livestreaming en meer. De volgende sprekers zijn opgenomen in het programma:

Cas Boland – Van Gogh Museum

Hoofd Marketing

Cas Boland

Cas Boland is hoofd Marketing van het Van Gogh Museum en daar is hij verantwoordelijk voor de branding, de corporate communicatie, de marketingcampagnes en de sales. Voordat hij aan de slag ging bij het Van Gogh Museum was Boland hoofd Marketing bij het TivoliVredenburg in Utrecht. Hier was hij verantwoordelijk voor het ontwikkelen en implementeren van het strategisch marketingplan en het introduceren van deze gloednieuwe muzieklocatie.

In 2014 won hij de VNPF / Buma Cultuurprijs voor ‘Beste Marketeer’. De jury: “Boland gebruikt altijd moderne technologie. Tivoli krijgt vaak aandacht voor hun goed doordachte social-mediacampagnes en andere publiciteitsstunts. Boland heeft een solide marketingstrategie neergezet.”

Jackie Westbrook – Edinburgh International Festival

Directeur Marketing en Communicatie

Jackie Westbrook is de directeur Marketing en Communicatie van het Edinburgh International Festival, een ongeëvenaarde viering van de uitvoerende kunsten en een jaarlijks ontmoetingspunt voor mensen uit verschillende landen. Toegewijd aan virtuositeit en originaliteit presenteert het International Festival enkele van de beste artiesten en ensembles uit de wereld van dans, opera, muziek en theater gedurende drie weken in augustus.

Chris Condron – Tate

Hoofd Marketing

Chris Condron is hoofd Marketing bij Tate. Hij is verantwoordelijk voor het ontwikkelen van cross-mediale advertenties en branding voor Tate, om een nieuw publiek naar de galeries in Londen te trekken. Condron kwam twee jaar geleden bij Tate nadat hij meer dan een decennium bij reclamebureaus in Londen werkte, waaronder Wieden + Kennedy, Work Club & Havas. Condron heeft in zijn vrije tijd een aantal muziekevenementen georganiseerd.

Aoife Flynn – Irish Museum of Modern Art

Hoofd Publiek en Ontwikkeling

Aoife Flynn is hoofd Publiek en Ontwikkeling bij IMMA, het Ierse museum voor moderne kunst. Voordat zij bij IMMA kwam, was zij een marketing- en communicatieconsultant in de kunst- en creatieve industrie en een curator voor live muziek.

Flynn is verantwoordelijk voor het aansturen van strategieën om het publiek van IMMA te laten groeien, zowel fysiek als online. Ze stimuleert de betrokkenheid van het publiek bij IMMA’s programma voor hedendaagse kunst en ze regelt samenwerkingen met individuen en bedrijven die in IMMA kunnen investeren en hun ambities kunnen ondersteunen. In 2016 werd IMMA de op één na meest bezochte gratis attractie in Ierland, dit was drukste jaar tot nu toe voor IMMA.

In 2017 ontwikkelde Flynn een merkverfijningproject voor de identiteit van het museum en in 2018 zal ze een nieuwe website en digitale strategie voor IMMA ontwikkelen die tot doel heeft de betrokkenheid te vergroten en een rijke online ervaring te creëren voor zowel bezoekers als niet-bezoekers. Ze gelooft sterk in de kracht van digitaal om het publiek te verbinden met hedendaagse kunst.

Georgia Taglietti – Sonar

Hoofd Digitale Communicatie, Hoofd Internationale Media 

Georgia Taglietti

Georgia is sinds 1995 werkzaam voor het internationale Sónar-festival in Barcelona. Als hoofd Digitale Communicatie ontwikkelt en implementeert ze de merkboodschap voor alle communicatiekanalen, met name op sociale netwerken en op internationaal niveau en ontwikkelt ze een effectieve PR- en marketingstrategie. Als hoofd Internationale Media breidt ze waar nodig de relaties van het festival uit met alle internationale belangrijke media-assets en strategische contacten. Daarnaast ontwikkelt en beheert ze het overeengekomen PR- en media-jaarplan. In de loop der jaren heeft Georgia zich ontwikkeld tot gastdocent en spreker op verschillende evenementen over de hele wereld en doceert ze digitale communicatie en marketingcursussen voor Spaanse universiteiten.

Georgia is ook directeur van de vestiging in Barcelona van shesaid.so, het wereldwijde netwerk van vrouwen die werkzaam zijn in de muziekindustrie.

JoJo Tyhurst – Punchdrunk

Communicatie Manager

JoJo is een creatieve ideeëngenerator met een voorliefde voor digitale communicatie en  is gepassioneerd over het toegankelijk maken van kunst voor een zo breed mogelijk publiek. Zij is Communicatie Manager bij Punchdrunk, een Brits theatergezelschap dat een fenomenale reputatie heeft opgebouwd voor transformatieve theaterproducties die zich evenzeer richten op het publiek en de uitvoeringsruimte, als op de performers en het verhaal.

Daarvoor werkte JoJo bij Artichoke Trust, waarmee zij grote kunstevenementen op de markt bracht op het platteland in Groot-Brittannië, waaronder Lumiere Durham, Lumiere London, Temple and London’s Burning.

Raffaela Vandermuhlen – Dutch Design Foundation

Hoofd Merkstrategie en PR

Raffaela van der Mühlen

Raffaela heeft een achtergrond in communicatie. Na enkele jaren als algemeen manager bij een ontwerpbureau gewerkt te hebben, werkt ze nu als hoofd van de merkstrategie & PR voor Dutch Design Foundation (DDF). In deze rol maakt ze deel uit van het Management Team en is ze verantwoordelijk voor de communicatie, merkontwikkeling en PR-strategie van een divers aantal projecten, waaronder de Dutch Design Week, die worden geïnitieerd door DDF. Samen met haar team is ze o.a. verantwoordelijk voor de (inter)nationale persstrategie tijdens de Dutch Design Week (die groeide van 50 naar 750 accreditaties in 5 jaar).

Als geboren netwerker speelt zij een belangrijke rol bij het realiseren en onderhouden van strategische partnerships met Vlisco, Philips Lighting, ELLE Decoration, VPRO, FRAME, Volkskrant, NBTC en Dezeen. DDW is één van de top 3 designevenementen wereldwijd. Deze achtergrond heeft haar veel inzicht en inzicht gegeven bij het bemiddelen tussen design, media en het bedrijfsleven, evenals ervaring met het implementeren van nieuwe (ontwerp)strategieën.

Ingrid Matts – Penguin Random House

Hoofd Marketing Penguin Pers

Ingrid is hoofd marketing bij Penguin Pers, die Penguin Classics, Allen Lane, Particular en Pelican books publiceert. Ingrid is verantwoordelijk voor campagne-, merk- en teammanagement op de Allen Lane- en Particular lijst, coördineert marketingcampagnes en geeft leiding op externe en interne communicatie. Ze werkt ook aan de strategie voor het bouwen en onderhouden van belangrijke auteursmerken.

Arts Marketing Europe vindt plaats in het Tobacco Theatre, Nes 75-78, 1012 KD Amsterdam, Nederland. De voertaal is Engels. Laat je inspireren door deze sprekers, raak gemotiveerd om veranderingen door te voeren binnen je organisatie en netwerk met vakgenoten uit heel Europa.

Ga voor meer informatie over de conferentie en tickets naar de website.

Leden van Cultuurmarketing ontvangen 10% korting op de toegangsprijs. Deze code ontvangen zij via de maandelijkse ledenupdate.

fotocredit

Arts Marketing Europe
door op 03-01-2018 15:31ARTIKEL

2 maart: Arts Marketing Europe: eerste sprekers bekend

Op vrijdag 2 maart 2018 vindt Arts Marketing Europe plaats in Amsterdam. Dit is een internationale conferentie met diverse Europese sprekers op het programma. Op deze dag worden culturele marketingprofessionals geïnspireerd en gemotiveerd, bijgepraat over het steeds veranderende landschap van marketing en ontdekken zij welke marketingstrategieën toonaangevende organisaties succesvol hebben geïmplementeerd om hun doelen te bereiken.

Op het programma van Arts Marketing Europe staan acht sprekers op het programma. Onderwerpen die de revue passeren zijn: branding, PR, storytelling, onderzoek en analyse, publieksontwikkeling, digitale communicatie, video-content, livestreaming en meer. De eerste vier sprekers zijn inmiddels bekend:

Georgia Taglietti – Sonar

Communications and Digital Director, Head of International Media

Georgia is sinds 1995 werkzaam voor het internationale Sónar-festival in Barcelona. Als Director Communications & Digital ontwikkelt en implementeert ze de merkboodschap voor alle communicatiekanalen, met name op sociale netwerken en op internationaal niveau en ontwikkelt ze een effectieve PR- en marketingstrategie. Als Head of International Media breidt ze waar nodig de relaties van het festival uit met alle internationale belangrijke media-assets en strategische contacten. Daarnaast ontwikkelt en beheert ze het overeengekomen PR- en media-jaarplan. In de loop der jaren heeft Georgia zich ontwikkeld tot gastdocent en spreker op verschillende evenementen over de hele wereld en doceert ze digitale communicatie en marketingcursussen voor Spaanse universiteiten.

Georgia is ook directeur van de vestiging in Barcelona van shesaid.so, het wereldwijde netwerk van vrouwen die werkzaam zijn in de muziekindustrie.

JoJo Tyhurst – Punchdrunk

Communications Manager

JoJo is een creatieve ideeëngenerator met een voorliefde voor digitale communicatie en  is gepassioneerd over het toegankelijk maken van kunst voor een zo breed mogelijk publiek. Zij is Communications Manager bij Punchdrunk, een Brits theatergezelschap dat een fenomenale reputatie heeft opgebouwd voor transformatieve theaterproducties die zich evenzeer richten op het publiek en de uitvoeringsruimte, als op de performers en het verhaal.

Daarvoor werkte JoJo bij Artichoke Trust, waarmee zij grote kunstevenementen op de markt bracht op het platteland in Groot-Brittannië, waaronder Lumiere Durham, Lumiere London, Temple and London’s Burning.

Raffaela Vandermuhlen – Dutch Design Foundation

Head of Brand Strategy and PR

Raffaela heeft een achtergrond in communicatie. Na enkele jaren als algemeen manager bij een ontwerpbureau gewerkt te hebben, werkt ze nu als hoofd van de merkstrategie & PR voor Dutch Design Foundation (DDF). In deze rol maakt ze deel uit van het Management Team en is ze verantwoordelijk voor de communicatie, merkontwikkeling en PR-strategie van een divers aantal projecten, waaronder de Dutch Design Week, die worden geïnitieerd door DDF. Samen met haar team is ze o.a. verantwoordelijk voor de (inter)nationale persstrategie tijdens de Dutch Design Week (die groeide van 50 naar 750 accreditaties in 5 jaar).

Als geboren netwerker speelt zij een belangrijke rol bij het realiseren en onderhouden van strategische partnerships met Vlisco, Philips Lighting, ELLE Decoration, VPRO, FRAME, Volkskrant, NBTC en Dezeen. DDW is één van de top 3 designevenementen wereldwijd. Deze achtergrond heeft haar veel inzicht en inzicht gegeven bij het bemiddelen tussen design, media en het bedrijfsleven, evenals ervaring met het implementeren van nieuwe (ontwerp)strategieën.

Ingrid Matts – Penguin Random House

Head of Marketing Penguin Press

Ingrid is hoofd marketing bij Penguin Press, die Penguin Classics, Allen Lane, Particular en Pelican books publiceert. Ingrid is verantwoordelijk voor campagne-, merk- en teammanagement op de Allen Lane- en Particular lijst, coördineert marketingcampagnes en geeft leiding op externe en interne communicatie. Ze werkt ook aan de strategie voor het bouwen en onderhouden van belangrijke auteursmerken.

Arts Marketing Europe vindt plaats in het Tobacco Theatre, Nes 75-78, 1012 KD Amsterdam, Nederland. De voertaal is Engels. Laat je inspireren door deze sprekers, raak gemotiveerd om veranderingen door te voeren binnen je organisatie en netwerk met kunstmarketeers uit heel Europa.

Ga voor meer informatie over de conferentie en tickets naar: www.artsmarketingeurope.com.

Leden van Cultuurmarketing ontvangen 10% korting op de toegangsprijs. Deze code ontvangen zij via de maandelijkse ledenupdate.

 

SaveSave

Jaaroverzicht 2017
door op 22-12-2017 10:40ARTIKEL

Jaaroverzicht: de 10 leukste Cultuurmarketing artikelen van 2017

Eerder verscheen al ons jaarlijstje met de 10 best gelezen artikelen in 2017. Toch konden we het niet laten om zelf ook een lijst samen te stellen. Daarom hier 10 artikelen die de redactie van Cultuurmarketing zelf het leukst, interessantst en/of meest spraakmakend vond. Én die jij als lezer zeker niet mag missen. 

10. Pieta Koopman: “Geen marketing op gevoel, maar een lange termijnstrategie gebaseerd op cijfers en analyses.”Pieta Koopman

Cultuurmarketing sprak met Pieta Koopman, Hoofd Marketing, Communicatie en Sales bij Theater Utrecht. Ze deelt met ons haar visie en haar ambities voor Theater Utrecht voor de rubriek ‘Movers & Shakers.’ Lees hier het interview.

9. Voorbij bezoekfrequentie: 3 ideeën voor kenmerken om klanten te segmenteren

De eerste stap bij segmentatie is vaak een indeling op basis van bezoekfrequentie. Maar er is meer mogelijk. Data-analist Sara Oomen geeft enkele ideeën naar aanleiding van de segmentaties die zij voor culturele instellingen maakt. Lees hier haar blog.

8. Luxor Theater Rotterdam & Naturalis winnaars Cultuurmarketing Awards 2017

We kunnen terugkijken op 11 inspirerende cases die zich nomineerden voor de Cultuurmarketing Awards 2017.

7. Neuromarketing in de cultuursector: meet de beleving

Wat als je als culturele instelling in het hoofd van je bezoeker kan kijken? Marcel Bastiaansen, senior lector en onderzoeker, geeft tijdens een Cultuurmarketing bijeenkomst een presentatie over de kansen van neuromarketing voor de cultuursector. In dit artikel bespreken we wat neuromarketing is én hoe het werkt.

6. Wat de commerciële sector van cultuurmarketing kan leren (en andersom)Commerciële sector

Hoe ver mogen cultuurmarketeers gaan om de consument te overtuigen, en ligt dat anders dan voor de commerciële sector? Een divers panel sprak zich uit over de verschillen en overeenkomsten tussen marketing in de commerciële en culturele sector.

5. Onderzoeksresultaten Cultuurmarketing 2017: bezoekersaantallen blijven stijgen en budgetten zijn stabiel

Cultuur onderzoek 2017

Sinds 2013 onderzoekt Cultuurmarketing trends en ontwikkelingen binnen het cultuurmarketing vakgebied. Benieuwd wat de onderzoeksresultaten zijn van Cultuurmarketing Onderzoek 2017? Lees het hier terug met je (gratis) account.

4. Naturalis scoort met ijzersterke marketingcampagne T. rex

“Heel Nederland in de ban van de T. rex”, was het motto van de marketingcampagne van Naturalis. Corine van Impelen, hoofd Communicatie en Evenementen, vertelt over de ins en outs. Daarnaast won deze campagne de Cultuurmarketing Awards 2017. Lees hier meer over de marketingcampagne.

3. 5 low budget strategieën om guerrilla marketing in te zetten

Met guerrilla marketing probeer je zoveel mogelijk publiciteit te bereiken met beperkte middelen. Dat kan ook op kleinschalige en simpele wijze. Lees in dit artikel vijf guerrilla marketing strategieën voor een beperkt budget.

2. Kunstenaar Joep van Lieshout: “Ik maak uitsluitend kunst waar niemand op zit te wachten.”

In de rubriek Doet Het Anders delen makers hun visie op ondernemerschap. Dit keer een interview met kunstenaar Joep van Lieshout. “Ongewild zijn de musea de moraalridders van onze samenleving geworden,” lees hier het hele interview.

1. Nationale Opera en Ballet innoveert met eerste virtual reality voorstelling

Tijdens een inspiratiemiddag over online marketing verteld Harm-Jan Keizer, Online Marketing Manager, over de ontwikkeling van het prestigieuze VR-project. Lees hier de inspirerende case over de algehele videomarketingstrategie van Nationale Opera & Ballet.

 

Fotocredit: Roel van Berckelaer/Flickr/Pexels/Naturalis/ Versdenkers/Jean-Pierre Vaillancourt/Nationale Opera&Ballet

door op 20-12-2017 11:47ARTIKEL

Jaaroverzicht: de 10 meest gelezen artikelen in 2017

Nu het einde van het jaar in zicht is blikken we bij Cultuurmarketing terug op 2017. Er zijn dit jaar veel diverse vakinhoudelijke artikelen, interviews en praktijkcases gepubliceerd. Maar welke waardeerden onze lezers het meest? Om die vraag te beantwoorden zetten we de tien meest gelezen artikelen in 2017 op een rij.

10.‘De vieze vingers van Lay’s’ en nog 5 prikkelende neuromarketing voorbeelden

Wat kan neuromarketing voor je betekenen in de praktijk? In dit artikel geven we zes inspirerende voorbeelden van neuromarketingonderzoek, voornamelijk afkomstig uit de commerciële sector.

9. Dit zijn de 11 genomineerden voor de Cultuurmarketing Awards 2017

Uit 57 inzendingen nomineerde de vakjury 11 marketingcases voor de finale-uitreiking van de Cultuurmarketing Awards 2017. De Cultuurmarketing Awards zijn een beloning voor creatieve, effectieve en inspirerende marketingcases in de cultuursector. Je leest hier over de winnaars die de Awards in de wacht hebben gesleept.

8. De fysieke costumer journey bij het Mauritshuis

Koen Brakenhoff, hoofd Marketing bij het Mauritshuis, laat ons zien op welke wijze het museum inzet op de customer journey. Lees hier hoe zij de volledige klantreis (offline én online) vormgeven.

7. Tien voorbeelden van hoe culturele instellingen super specifieke doelgroepen bedienen

Steeds meer culturele instellingen richten zich op specifieke doelgroepen. Daarbij kan je je volledig op één specifieke doelgroep richten, maar er zijn ook instellingen die verschillende doelgroepen bedienen. Maartje Vos-Swinkels stelde een diverse lijst samen van initiatieven in de cultuursector.

6. Theatermaker Lucas De Man: “Kunst maken en marketing bedrijven is voor mij hetzelfde.”

In de rubriek Doet Het Anders, waarin we makers vragen naar hun visie op ondernemerschap, een interview met theatermaker Lucas De Man. “Ik wil tussen de belangrijke verhalen staan.” Lees het interview met deze kunstzinnige Vlaming.

5. De Effenaar: geen doelgroeplabels, wel strakke programmalijnen

Doelgroepmarketing was een populair onderwerp in 2017. Tijdens een inspiratiemiddag over dit onderwerp gaf Tijs Heesterbeek, hoofd Marketing & Communicatie, een presentatie. Lees in deze praktijkcase hoe de Effenaar met verschillende programmalijnen potentieel publiek weet te bereiken en behouden.

4. Beroerde vergoedingen in de cultuursector: is er een alternatief?

De cultuursector betaalt vaak beroerd en de verschillen tussen de disciplines zijn soms enorm. Is er een uitweg uit de patstelling met veel aanbieders, veel ideeën, weinig vraag of geld en kunstenaars die hun passie blíjven volgen, ook al graven ze daarmee hun eigen graf? Ga er even goed voor zitten, want dit is een longread.

3. De basisvoorwaarden voor een goede marketingcommunicatiestrategie

Een goede marketingcommunicatiestrategie is de basis om de vooropgestelde doelstellingen te behalen. Maar het ontwikkelen ervan is soms moeilijker dan gedacht. Cultuurmarketing zet de basisvoorwaarden voor een goede marketingcommunicatiestrategie in dit artikel op een rij.

2. Customer Journey 101: de vijf fases van elke klantreis in de culturele sector

De beleving van bezoekers aan culturele instellingen gaat verder dan alleen het fysieke bezoek aan een museum, theater, concertgebouw of andere locatie. Het is belangrijk om de hele customer journey in beeld te hebben. Hoe zit deze reis in elkaar en hoe verloopt hij? In dit artikel lees je alles over dé vijf fases van customer journeys in de culturele sector.

1. De SWOT analyse op de juiste manier gebruiken: uitleg en tips

Met stipt op één en daarmee het best gelezen artikel van 2017: een uitleg over het veelgebruikte SWOT analyse model. Nicole Bakker zoomt in deze blog in op de verschillende onderdelen van een SWOT analyse.

 

 

Fotocredit: Ivo Hoekstra/Mauritshuis, Stichting Nieuwe Helden, Thijs Verhulst/de Effenaar, Flick, SRM

Cultuurberleving
door op 18-12-2017 14:52ARTIKEL

Deelnemers gezocht voor onderzoek naar cultuurbeleving en -participatie van jongeren

Begin 2018 start hogeschool NHTV Breda, in samenwerking met Universiteit van Tilburg, een onderzoek naar cultuurbeleving van jongeren. Cultuurmarketing is als partner betrokken bij dit onderzoek, om een brug te slaan tussen culturele instellingen en de betrokken kennisinstellingen. Doel van het onderzoek is om vast te stellen hoe verschillende groepen jongeren (autochtonen, 2e / 3e generatie allochtonen, recente migranten) een divers palet aan culturele activiteiten beleven.

NHTV is op zoek naar culturele instellingen die mee willen werken aan dit onderzoek. Op 6 februari 2018 is er een informatiebijeenkomst bij NHTV in Breda voor instellingen die interesse hebben in deelname.

Met het onderzoek wordt naar verwachting beter duidelijk welke vormen van cultuur het meest aanspreken bij de verschillende groepen. En kunnen beleidsmakers en culturele instellingen worden voorzien van gerichte aanbevelingen om cultuurparticipatie bij deze groepen jongeren te vergroten en te verbreden.

Achtergrond van het onderzoek

Grote groepen jongeren (met een migratieachtergrond, of in achterstandswijken) nemen ofwel geen deel aan culturele activiteiten, ofwel alleen aan culturele activiteiten binnen hun eigen netwerken. Dit houdt maatschappelijke ongelijkheid en sociale tegenstellingen in stand. Door verschillende groepen jongeren meer en breder te betrekken bij culturele activiteiten leren deze jongeren om buiten hun eigen ‘bubbel’ te kijken, en kan een stap worden gezet naar het overbruggen van maatschappelijke tegenstellingen. Zo kan culturele consumptie worden ingezet als een katalysator om inclusiviteit, en een bredere identiteitsvorming te bevorderen onder jongeren.

NHTV en de Universiteit van Tilburg zijn van oudsher betrokken bij de rol die (de besteding van) vrije tijd speelt in het welzijn en maatschappelijk functioneren van mensen. Dit onderzoek past dan ook uitstekend in het profiel van beide kennisinstellingen.

Opzet onderzoek

In het onderzoek wordt, o.a. door middel van aan neuromarketing gelieerde technieken gemeten hoe verschillende groepen jongeren verschillende culturele activiteiten beleven. Tijdens de culturele activiteiten wordt de beleving gemeten met behulp van korte vragen via apps, en door een speciaal armbandje dat bepaalde fysiologische variabelen meet die samenhangen met de emoties die jongeren ervaren tijdens de beleving. Daarnaast wordt jongeren vooraf gevraagd naar hun huidige patroon van vrijetijdsbesteding en naar de drempels die worden ervaren bij het deelnemen aan culturele activiteiten. Met deze unieke combinatie van meetmethoden kan de cultuurbeleving heel precies in kaart worden gebracht.

Gezocht: deelnemende instellingen

Om het onderzoek te kunnen uitvoeren is NHTV op zoek naar aan culturele instellingen die bereid zijn om hun medewerking te verlenen aan het onderzoek. Bij voorkeur instellingen met een passie (of zelfs lopende programma’s) om jongeren meer bij cultuur te betrekken.

In ruil voor hun medewerking kunnen instellingen (binnen vastgestelde kaders) meedenken over de concrete opzet van het onderzoek, maken zij van dichtbij kennis met dit onderzoek, en leren zij meer over het inzetten van vernieuwende (op neuromarketing geïnspireerde) onderzoekstechnieken. Ook biedt het onderzoek een platform voor uitwisseling van cases op dit vlak. Tenslotte krijgen participerende organisatie met voorrang toegang tot de resultaten van het onderzoek, en worden er indien gewenst op maat gemaakte aanbevelingen gedaan om optimaal gebruik te maken van de resultaten van het onderzoek.

Van de deelnemende instellingen wordt gevraagd actief mee te denken over het werven van verschillende groepen (autochtone en allochtone) jongeren voor het onderzoek. En daarnaast ondersteuning te bieden bij het uitvoeren van het onderzoek – denk aan het toegang geven van jongeren tot culturele activiteiten, het opvangen van deze jongeren bij aanvang van de activiteiten, en het (in overleg) toestaan van het gebruik van een smartphone tijdens de cultuurbeleving.

De informatiebijeenkomst

Tijdens de bijeenkomst wordt eerst een korte presentatie gegeven over het onderzoek door onderzoeksleider dr. Marcel Bastiaansen. Aan een aantal organisaties wordt gevraagd om een korte praktijkcasus te beschrijven over hoe zij nu met het thema ‘jongeren en inclusiviteit’ omgaan. Vervolgens worden er in een aantal rondes gerichte brainstorm sessies gehouden om de concrete opzet van het onderzoek (welk soort instellingen? Welk soort culturele activiteiten? Welke doelgroepen?) nader uit te werken.

Geïnteresseerd om mee te werken aan het onderzoek? Je kunt je aanmelden voor de informatiebijeenkomst door een email te sturen naar bastiaansen4.m@nhtv.nl, onder vermelding van de naam van de instelling en van de contactpersoon. Een korte omschrijving van waarom jouw instelling graag aan het onderzoek wil meewerken wordt op prijs gesteld.

 

Trend Meet-up van Branddoctors
door op 14-09-2017 16:57ARTIKEL

3 oktober: Trend Meet-up van Branddoctors in Nieuwegein

Wat hebben je bezoekers werkelijk nodig? Een onsje meer, minder of precies zoveel cultuur als je van tevoren had ingeschat? Uitproberen, botsen en weer doorgaan is menselijk en maakt een organisatie relevant voor haar publiek. Marketeers zouden daarom niet bang moeten zijn om fouten te maken, is het uitgangspunt van Branddoctors. Om het zogenaamde Error & Trial principe en andere nieuwe ontwikkelingen toe te lichten, organiseren ze op 3 oktober een Trend Meet-up.    

Op dinsdag 3 oktober van 16:00 tot 20:30 vindt dit evenement plaats bij Branddoctors te Nieuwegein. De Meet-up gaat in op de continue veranderingen van onze persoonlijke kaders. Deze veranderen steeds vanwege de snelle ontwikkeling van techniek en online middelen. Ook een groeiend bewustzijn van internationale gebeurtenissen speelt een rol bij de noodzaak om nieuwe ontwikkelingen bij te blijven houden. Dit bewustzijn van toekomstige veranderingen is zeker ook van belang in de cultuur- en leisuresector. Het leren toepassen van nieuwe technieken, omgaan met publieksinteractie en het goed in de markt zetten van nieuwe ideeën wordt namelijk steeds belangrijker.

Tijdens de Meet-up is er ruimte voor het uitwisselen van gedachten met vakgenoten over deze vraagstukken en nieuwe ideeën. Dit gebeurt tijdens interactieve werksessies waarin praktische aandacht is voor communicatieprocessen, bedrijfsstrategieën en activaties. Ook komen wereldwijde ontwikkelingen in de cultuur- en leisuresector aan bod.

De ervaring en activatie van de belangrijkste trends voor 2018 en verder staat centraal. Daarnaast is een op deze trends geïnspireerd diner inbegrepen bij het avondprogramma. Branddoctors organiseerde in het verleden bijeenkomsten over de thema’s tijdsgeest, positionering in de cultuursector en masterclasses over consumentenmarketing.

De Trend Meet-up vindt plaats op dinsdag 3 oktober van 16:00 tot 20:30 uur bij Branddoctors in Nieuwegein (Edisonbaan 17). Klik op de onderstaande button voor meer informatie en tickets.

De vijf trends die centraal staan bij de Trend Meet-up

Dit artikel is gesponsord door Branddoctors.

Fotocredit

door op 06-06-2017 11:49ARTIKEL

Podium overzicht 2017: marketing door vrouwen, programmering door mannen

EM-Cultuur maakt een jaarlijks overzicht van de spreiding van publiekscapaciteit in Nederland en over de mannen en vrouwen die werkzaam zijn in de cultuursector. Tweederde van de directiefuncties wordt uitgevoerd door mannen. Vrouwen zijn sterker vertegenwoordigd in de marketingfuncties. 

In Nederland zijn er 656 podiumkunst accommodaties. In dit overzicht wordt er gedifferentieerd tussen theaters en concertlocaties/poppodia. Er wordt onderscheid gemaakt tussen kleine, midden en grote zalen. Bij theaters is de verdeling als volgt:

overzicht2

Concertlocaties/poppodia zijn als volgt verdeeld:

overzicht3

De totale publiekscapaciteit in Nederland bedraagt 374.500 mensen. Voor theaters geldt dat er in totaal 30.300 mensen in de kleine zalen passen, 63.000 in de middelgrote zalen en 187.500 in de grote zalen. De totale capaciteit voor concertlocaties/poppodia is 31.400 mensen in de kleine zalen, 41.700 in de middelgrote zalen en 28.000 in de grote zalen.

Daarnaast is het aantal accommodaties en publiekscapaciteit per stad gemeten. Niet heel verrassend heeft Amsterdam het grootst aantal accommodaties en een capaciteit van 58.000 mensen. Op nummer twee staat Den Haag met 24 accommodaties en een capaciteit van 12.000. De derde plek is voor Utrecht waar ook 24 accommodaties zijn en een capaciteit van 11.000 bezoekers.

Mannen en vrouwen in de coulissen

Er is ook gekeken naar contactpersonen en functies, in totaal zijn er meer dan 2.100 contactpersonen verwerkt. Opvallend is dat het aantal mannelijke marketeers bij concert/poppodia 26% hoger is dan bij theaters. Het aantal vrouwelijke directeuren bij de concert/poppodia is relatief laag. De concert/poppodia worden geprogrammeerd door mannen.

overzicht1

Naast theaters en concertlocaties/poppodia is er ook gekeken naar de culturele sector in zijn geheel. Hiertoe worden festivals, musea, podia en producenten/uitvoerenden gerekend.

Theater:manvrouw_theater

Poppodia:

manvrouw_poppodia

Gehele sector:

manvrouw_sector

Het hele overzicht lezen? Alle resultaten vind je hier.

 

Fotocredit

Uitreiking Cultuurmarketing Awards
door op 08-05-2017 13:48ARTIKEL

Dit zijn de 11 genomineerden voor de Cultuurmarketing Awards 2017

De genomineerden voor de Cultuurmarketing Awards, de prijzen voor de beste culturele marketingcases, zijn bekend. De vakjury nomineerde uit de 57 inzendingen 11 marketingcases voor de finale-uitreiking op 15 juni, afkomstig van het Fries Museum, Luxor Theater, Museum Boijmans Van Beuningen, Naturalis, PS|theater, Rotterdam Philharmonisch Orkest, St. ARTmatch, TAQA Theater de Vest, TivoliVredenburg en het Van Gogh Museum.

De Cultuurmarketing Awards zijn een beloning voor creatieve, effectieve en inspirerende marketingcases in de cultuursector. Dit jaar konden culturele instellingen cases indienen in twee categorieën: de Branddoctors Merk & Experience Award en de Centercom Campagne Award.

Dit zijn de 11 genomineerden van de Cultuurmarketing Awards

Na uitvoerig beraad hebben de twee vakjury’s de cases geselecteerd die binnen de criteria (creativiteit, effectiviteit, innovatie en voorbeeldfunctie) de hoogste ogen gooiden. Deze 11 genomineerden (op alfabetische volgorde) maken kans op een Award en presenteren op 15 juni hun case:

Branddoctors Merk & Experience Award


ARTtube –
Ontdek je museummatch met het ARThart van ARTtube
(ingezonden door Lotte Bloem)

Luxor Theater – Rebrandingstrategie Luxor
(ingezonden door Ruben Israël)

Museum Boijmans Van Beuningen – Surrealisme proeven
(ingezonden door Jeanette Verdonk)

Rotterdams Philharmonisch Orkest – Rebranding RphO
(ingezonden door Pim Halkes)

TivoliVredenburg – Pieces of Tomorrow
(ingezonden door Eva Huisman en Lieke Timmermans)

Van Gogh Museum – Van Gogh brengt mensen in beweging
(ingezonden door Cas Boland en Caroline Vos)


Centercom Campagne Award


Fries Museum –
Tentoonstelling Alma-Tadema
(ingezonden door Lisa Klompe)

Luxor Theater | Senf Theaterpartners | Kemna Theater – Van Marathon tot Marathon
(ingezonden door Jeroen de Jager en Henriette van Eckeveld)

Naturalis Biodiversity Center – Heel Nederland in de ban van T. rex
(ingezonden door Susanne van Straaten)

PS|theater – Wij van de fabriek
(ingezonden door Eline Levering)

TAQA Theater de Vest – Vers van De Vest
(ingezonden door Elianne van Diepen)

Feestelijke uitreiking op 15 juni

In de komende weken stellen we in de aanloop naar de uitreiking op 15 juni de genomineerden nader aan je voor. Tijdens de feestelijke uitreiking op 15 juni presenteren de 11 genomineerden hun case en wordt er door de vakjury per categorie een winnaar uitgeroepen. Iedereen is van harte welkom om deze inspirerende middag bij te wonen. Naast de twee juryprijzen kan je op deze dag jouw stem uitbrengen voor de Publieksprijs. Het belooft een inspirerende afsluiting van het culturele seizoen te worden met vakgenoten uit het hele land. Meld je nu alvast aan:

Praktische informatie

Wanneer: donderdag 15 juni 2017.
Tijden: 13:00 – 17:45 uur (inloop vanaf 12:30).
Waar:  Het Huis Utrecht (op 10 á 15 minuten loopafstand van Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 25 euro / regulier: 50 euro. De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LoadingUpdating...

Verslag juryoverleg: van 57 naar 11 marketingcases

53 culturele organisaties stuurden in totaal een recordaantal van 57 marketingcases in: dat is bijna een verdubbeling t.o.v. de vorige editie. Binnen beide categorieën was een divers scala aan inzendingen te zien, waarbij zowel de (sub)sectoren, de grootte van de organisaties als de beschikbare budgetten sterk uiteen liepen. Het valt de jury’s op dat er in de communicatie en marketing van culturele instellingen steeds meer uit de beschikbare budgetten wordt gehaald en creatiever wordt omgesprongen met de mogelijke middelen. Dit resulteert in inzendingen van hoog niveau. Daarbij is te zien dat ook instellingen met een klein(er) budget een groot bereik kunnen behalen.

“Juist in deze veranderende tijden waarin je jezelf als culturele organisatie opnieuw moet uitvinden, liggen er enorme kansen op het gebied van marketing. Prachtig om te zien dat veel culturele organisaties de creativiteit die zit in hun DNA, ook gebruiken bij hun marketingactiviteiten,” aldus Stephan Fellinger, overkoepelend juryvoorzitter van de Awards. 

Hoewel de jury’s positief verrast zijn door de kwaliteit van de marketingcases, geven de juryleden ook aan dat er voor sommige organisaties kansen zijn blijven liggen met betrekking tot de uitwerking van hun case. Zo misten er soms een heldere beschrijving van doelstellingen, uitwerking en/of resultaten, en beeld- en of videomateriaal om de case visueel te ondersteunen. Op deze manier miste de case overtuigingskracht en kon de jury minder goed worden meegenomen in het verhaal. Dit geven beide jury’s graag mee als algemeen verbeterpunt voor de volgende editie.

Tijdens het selecteren van de 11 genomineerden hebben de jury’s bijzondere aandacht besteed aan de effectiviteit, creativiteit en innovativiteit van de cases. Daarnaast is er ook gekeken of de cases als voorbeeldfunctie kunnen fungeren voor de sector. Het doel van de Cultuurmarketing Awards is immers om kennis en ervaring te delen, en van elkaar te leren door te inspireren. Iedere deelnemer aan de Awards krijgt dan ook een persoonlijke terugkoppeling van de vakjury over de ingestuurde case.

Daarnaast bevinden beide jury’s dat de bevlogenheid van de culturele sector één van haar sterkste kanten is. Een hoge mate van engagement met de beoogde doelgroep is een aspect wat de jury graag terugziet. Dit hebben de finalisten allemaal gemeen. Het zijn de creatieve, verrassende en vernieuwende marketingcases die bij de bezoeker binnenkomen, iets teweegbrengen en in het geheugen blijven hangen.

juryoverleg

De juryleden
Per categorie is een vakkundige jury samengesteld om de cases voor de finale te selecteren. Grote gemene deler van de juryleden is een groot hart voor de kunst- en cultuursector. De jury van de Branddoctors Merk & Experience Award wordt gevormd door Stephan Fellinger (juryvoorzitter, SpinAwards), dr. Daan Muntinga (Universiteit van Amsterdam & SWOCC), Daan Remarque (Chief Strategy Officer Ogilvy & Mather), Hilde Smetsers (Directeur Cultuurmarketing), Sonja Stalfoort (PuurKlant) en Bianca van Zwol (Strateeg Branddoctors). De tweede jury, voor de Centercom Campagne Award, bestaat uit Anita Mooiweer (juryvoorzitter, Sanoma/SBS), Peter Joziasse (Platform voor Klantgericht Ondernemen), Patricia Liplijn (Cultuurmarketing), Scato van Opstall (The Karma Brothers, Adformatie), Joost Schrage (De Zaak van Vertrouwen) en Filine Verhagen (marketing specialist Rituals).

De Cultuurmarketing Awards zijn niet mogelijk zonder een bijdrage van onze sponsoren en partners. Onze dank is groot voor Branddoctors, Centercom en Smart Connections, zonder wie deze editie niet gerealiseerd kan worden.

Cultuurmarketing-AwardsCentercomLogo Branddoctors

 

 

door op 10-05-2012 10:27ARTIKEL

Nieuws

Alle nieuws met foto in blogweergave