Cultuurmarketing Jaarboek 2019
door op 03-07-2019 13:29ARTIKEL

Cultuurmarketing Jaarboek 2019: 40 pagina’s kennis en inspiratie

Cultuurmarketing Jaarboek 2019Het Cultuurmarketing Jaarboek is een e-book dat bestaat uit 40 pagina’s aan kennis en inspiratie over marketing, communicatie en ondernemerschap in de cultuursector. In dit digitale naslagwerk vind je een overzicht van de vakinhoudelijke artikelen, interviews en praktijkcases uit het vorige jaar die je niet gemist mag hebben. Het e-book is zodanig vormgegeven dat het perfect wegleest op je tablet, e-reader of computer.

Deze maand publiceren we de vierde editie van het Cultuurmarketing Jaarboek, met onder andere praktijkcases van TivoliVredenburg en Museum Boijmans Van Beuningen en interviews met Ilse Wetselaar (Stadsschouwburg & Philharmonie Haarlem) en maker Merlijn Twaalfhoven.

Deze fraai vormgegeven publicatie boordevol tips en trucs voor iedereen die zich bezighoudt met de verbinding tussen kunst, cultuur, erfgoed en publiek telt 40 pagina’s en is exclusief beschikbaar voor Cultuurmarketing leden. Word daarom voor 31 juli lid met 50% korting en krijg het gloednieuwe Jaarboek cadeau!

 

Ben je al betalend Cultuurmarketing lid? Bekijk dan (na inloggen met jouw persoonlijke account) hier het Jaarboek 2019.

Preview Cultuurmarketing Jaarboek

Preview Cultuurmarketing Jaarboek

SaveSave

door op 28-06-2019 08:39ARTIKEL

TapasTheater, voordekunst, Rotown & Joost van Abeelen (013) winnaars Cultuurmarketing Awards 2019

De winnaars van de Cultuurmarketing Awards 2019 zijn bekend! De Merk & Loyaliteit Award is gewonnen door TapasTheater met het in de markt zetten van een disruptieve start-up in de theatersector. De Campagne Award is gewonnen door voordekunst met de getargete crossmediale campagne “Het past op voordekunst”. De Publieksprijs ging naar Rotown voor de campagne rondom de eerste editie van het Left of the Dial Festival in 2018. Tot slot won Joost van Abeelen (013 / WOO HAH!) de Young Talent Award als aanstormend marketingtalent onder de 30 jaar. Met 12 inspirerende marketingcases en een volle zaal met vakgenoten was deze editie van de Cultuurmarketing Awards zowel een inspirerende als feestelijke afsluiter van het culturele seizoen!

De Cultuurmarketing Awards zijn de prijzen voor de beste marketingcases in de kunst- en cultuursector. Creativiteit, effectiviteit en innovatie staan hierbij voorop. Deze editie kon er ingediend worden in drie categorieën: de Merk & Loyaliteit Award, de Campagne Award en de nieuwe Young Talent Award. Ook werd er een Publieksprijs uitgereikt aan de marketingcase die de meeste stemmen van het aanwezige publiek vergaarde.

Deze editie werden er 74 marketingcases ingestuurd. De vakjury nomineerde Drents Museum, Leiden International Film Festival, Museum Boijmans Van Beuningen, Parktheater Eindhoven, Rotown, Rotterdams Philharmonisch Orkest, TapasTheater, Toneelgroep Maastricht en voordekunst binnen de categorieën Merk & Loyaliteit en Campagne.

Deze 9 organisaties gaven op 27 juni 2019 in het bijzijn van meer dan 300 vakgenoten een presentatie aan de vakjury in TivoliVredenburg. Daarnaast maakten drie genomineerde marketingtalenten kans op de Young Talent Award en het daartoe behorende prijzenpakket: Boudewien Chalmers Hoynck van Papendrecht (social media manager bij Van Gogh Museum), Iris van der Valk (social media manager bij Het Concertgebouw) en Joost van Abeelen (senior marketeer bij 013 / WOO HAH!).

TapasTheater winnaar Merk & Loyaliteit Award

Binnen de Merk & Loyaliteit Award was de vakjury op zoek naar merkstrategiecases die bijdragen aan de lange termijnontwikkeling van het culturele merk. De vakjury, bestaande uit Stephan Fellinger (juryvoorzitter), Corine van Impelen, Daan Remarque en Melanie Bosveld koos TapasTheater als winnaar. Deze case werd ingediend door Tessa Harmsen.

“TapasTheater is ondernemend en een voorbeeld voor de sector. Het is heel knap hoe het TapasTheater een grote nieuwe doelgroep van bezoekers die drempels ervaren bij theaterbezoek weet te bereiken,” vertelde juryvoorzitter Stephan Fellinger.

voordekunst winnaar Campagne Award

Binnen de Campagne Award was de vakjury op zoek naar effectieve, creatieve en innovatieve marketingcommunicatiecases. De vakjury, bestaande uit Anita Mooiweer (juryvoorzitter), Daan Muntinga, Desmond Lissone, Filine Verhagen en Martje van Nes koos voordekunst als winnaar. Deze case werd ingediend door Jelle Agema.

“De campagne is heel toegankelijk en laagdrempelig. De campagne heeft daarnaast hoog gescoord op effectiviteit. Met deze campagne heeft voordekunst laten zien dat je heel creatief kunt zijn, ook als je werkt vanuit data,” aldus juryvoorzitter Anita Mooiweer.

Joost van Abeelen (28) winnaar Young Talent Award

Binnen de Young Talent Award was de vakjury op zoek naar een jonge professional met visie op het vak, die deze door een eigenzinnige en vernieuwende aanpak omgezet heeft naar resultaat. De vakjury, bestaande uit Job Noordhof (juryvoorzitter), Stephan Fellinger, Anita Mooiweer en Daan Muntinga koos Joost van Abeelen (senior marketeer bij 013 / WOO HAH!) als winnaar.

“We hebben ‘onmisbaarheid’ als graadmeter meegenomen in de besluitvorming en in hoeverre je een voorbeeld bent voor anderen. Joost van Abeelen is onderdeel van het merk, draagt bij aan de groei hiervan en heeft laten zien dat hij als spin in het web onmisbaar is voor de organisatie,” sprak juryvoorzitter Job Noordhof.

Joost van Abeelen ontvangt een vrij te besteden persoonlijk ontwikkelbudget van 750 euro, een workshop online marketing bij Afdeling Cultuur (t.w.v. 720 euro), 5 uur coaching bij leisure & events experts naar keuze van Breda University of Applied Sciences (t.w.v. 700 euro) en 1 jaar lidmaatschap bij Cultuurmarketing.

Rotown winnaar Publieksprijs met campagne Left of the Dial Festival

Het aanwezige publiek – bestaande uit professionals uit de kunst- en cultuursector uit het gehele land – kreeg na de presentaties van de 9 genomineerden uit de categorieën Merk & Loyaliteit en Campagne de kans om hun stem uit te brengen voor de Publieksprijs. De case over het op de kaart zetten van het nieuwe Left of the Dial festival in 2018 door Minke Weeda van Rotown kreeg de meeste stemmen en won de Publieksprijs.

Cultuurmarketing Awards 2019

Meer aandacht voor inclusiviteit en samenwerking

De vakjury was zeer onder de indruk van de hoge kwaliteit van de inzendingen van deze editie van de Cultuurmarketing Awards. Daarbij constateert de vakjury een aantal trends in de ingezonden cases. Zo zetten veel instellingen bij deze editie in op betrokkenheid met publiek. Verbinden en raken worden daarbij vaak genoemd. De vakjury vindt het erg positief dat er veel aandacht is voor inclusiviteit binnen de campagnes, zeker ten opzichte van de vorige editie in 2017. Ook vindt de vakjury het sterk dat er veel (lokaal) wordt samengewerkt en dat veel instellingen zoeken naar slimme verbindingen met andere instellingen en commerciële partners.

Bij het maken van de uiteindelijke beslissing is gelet op de criteria creativiteit, effectiviteit en innovatie. Daarnaast woog het uitzetten van de automatische piloot in de ontwikkeling van de case zwaar mee. De vakjury vindt namelijk dat een sterke case verwacht mag worden van marketingcommunicatieprofessionals en heeft daarom expliciet gezocht naar winnaars die het niveau van ‘een degelijke case volgens het boekje’ ontstijgen. Lees hieronder het volledige juryrapport terug.

 

Wij feliciteren de winnaars en danken alle inzenders, juryleden, partners, TivoliVredenburg en aanwezige professionals voor hun fantastische bijdrage aan de Cultuurmarketing Awards 2019! Alle foto’s van de Cultuurmarketing Awards zijn binnenkort te bekijken op onze Facebook en Instagram.

 

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's

dagstage
door op 27-06-2019 11:30ARTIKEL

Nooit te oud om te leren, inspireer en leer met een Dagstage

Wil jij eens een dagje meelopen en leren van vakgenoten buiten je eigen sector? Het nieuwe initiatief Dagstage brengt mensen en organisaties die een dag willen kijken in de keuken van een andere organisatie met elkaar in verbinding. Het doel van Dagstage is om mensen en organisaties te stimuleren om van elkaar te leren en inspiratie op te doen. Voor de tweede testfase is Dagstage op zoek naar pilot deelnemers in de kunst en cultuursector. 

Dagstage is een initiatief van Stephan Fellinger (oprichter Spinawards en juryvoorzitter van de Cultuurmarketing Awards) en Marco Derksen (oprichter Marketingfacts). Vanuit de gedachte van ‘een leven lang leren’ ontwikkelden zij Dagstage. Inmiddels is de eerste pilotfase achter de rug en start fase twee. Daaraan kunnen maximaal honderd deelnemers meedoen.

Omdat wij de doelstellingen van Dagstage van harte ondersteunen en het belangrijk vinden om een brug te slaan tussen de kunst- en cultuursector en het bedrijfsleven, starten wij een samenwerking met Dagstage. Als professional werkzaam in de kunst- en cultuursector kan je meedoen aan Dagstage. Om de balans te waarborgen, is er in deze pilotfase alleen plek voor mensen en organisaties die zowel een dagstage aanbieden als vragen. Ook zelfstandige professionals kunnen een dagstage aanbieden. Hoe je een dagstage precies invult, laat Dagstage over aan de vrager en aanbieder die daar samen vooraf afspraken over maken. Als stageloper maak je een kort verslag, zodat iedereen leert van jouw ervaringen als deelnemer.

Wil je meedoen, of heb je nog vragen over een mogelijke (gratis) deelname aan Dagstage? Stuur dan een mail naar Stephan Fellinger. Laat ook weten in de e-mail waarom je mee wil doen. 

Fotocredit: Pexels

Cultuurmarketing onderzoek 2015
door op 01-06-2019 09:00ARTIKEL

Doe mee met het jaarlijkse Cultuurmarketing Onderzoek

Cultuurmarketing doet jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken in het vakgebied en de kennisbehoefte van marketingcommunicatie professionals. Hiermee maakt Cultuurmarketing trends en ontwikkelingen binnen de sector zichtbaar. Deelname is mogelijk tot en met vrijdag 21 juni. 

De enquête is bedoeld voor marketingcommunicatie professionals in de kunst- en cultuursector. Het invullen van de enquête neemt tussen de 5 en 10 minuten in beslag en is mogelijk tot en met vrijdag 21 juni. Behoor je tot de doelgroep? Je helpt ons enorm met jouw bijdrage!

 

De resultaten worden in september 2019 gepubliceerd op Cultuurmarketing.nl. Bekijk hier de resultaten uit 2018, 20172016, 2015 en 2014.

Uitreiking Cultuurmarketing Awards
door op 01-05-2019 10:18ARTIKEL

Dit zijn de 12 genomineerden voor de Cultuurmarketing Awards 2019

De genomineerden voor de Cultuurmarketing Awards, de prijzen voor de beste culturele marketingcases, zijn bekend! Uit de 74 inzendingen selecteerde de vakjury 9 inspirerende marketingcases en 3 jonge, talentvolle marketeers.

De Cultuurmarketing Awards worden op 27 juni uitgereikt aan de creatiefste, effectiefste en innovatiefste marketingcases van de culturele sector. De vakjury reikt ditmaal maar liefst drie prijzen uit: de Merk & Loyaliteit Award, de Campagne Award en de Young Talent Award. In totaal zonden 60 culturele instellingen en 14 marketingtalenten in. Maar wie mag zichzelf presenteren op de uitreiking en maakt kans om met een prijs huiswaarts te keren? De vakjury nomineert:

cultuurmarketing awards 2019

 

Tot slot wil de vakjury haar waardering uitspreken voor de ingezonden cases van Filmhuis Den Haag, International Film Festival Rotterdam, Maas theater en dans en PS|theater. Ondanks dat deze cases buiten de nominaties zijn gevallen, zijn ze een voorbeeld voor de sector en geeft de jury deze cases daarom een eervolle vermelding.

Cultuurmarketing dankt alle inzenders en juryleden!

De jury van de Merk & Loyaliteit Award wordt gevormd door Stephan Fellinger (voorzitter), Daan Remarque, Corine van Impelen, Rose Zandvliet en Melanie Bosveld. De jury van de Campagne Award bestaat uit Anita Mooiweer (voorzitter), Daan Muntinga, Filine Verhagen, Desmond Lissone en Martje van Nes. De nieuwe Young Talent Award wordt gejureerd door beide juryvoorzitters en Job Noordhof.

Omdat genomineerde Iris van der Valk net als jurylid Job Noordhof werkzaam is bij Het Concertgebouw is besloten om de jury van de Young Talent Award uit te breiden met Daan Muntinga, waardoor een zuivere keuze voor de winnaar van de Young Talent Award 2019 extra gewaarborgd wordt. Bij betrokkenheid van juryleden bij specifieke genomineerden, onthouden zij zich van beoordeling en stemming.

Alle niet-genomineerde inzenders hebben de algemene bevindingen van de jury ontvangen. Daarnaast ontvangen alle cases ook invididuele feedback op hun case. Na de uitreiking komt er een juryrapport beschikbaar.

Kom ook naar de uitreiking op 27 juni

Tijdens de uitreiking op 27 juni komen we allemaal bij elkaar in TivoliVredenburg om de marketingsuccessen van deze – en alle andere ingestuurde cases – binnen de sector te vieren. De genomineerden geven een presentatie en per categorie wordt er door de vakjury een winnaar uitgeroepen. Daarnaast zal het publiek tijdens de uitreiking ook zijn of haar stem laten horen voor een overkoepelende publieksprijs.

Wanneer: donderdag 27 juni 2019.
Tijden: 13:00 – 18:00 uur.
Waar:  TivoliVredenburg, Utrecht (op 5 minuten loopafstand van Utrecht Centraal).
Kosten: leden: 50 euro / regulier: 89 euro.
De prijs is exclusief BTW en inclusief consumpties. Dit is een ACMC partnerbijeenkomst.

Loading Winkelwagen wordt bijgewerkt...
LadenBezig met bijwerken...

De Cultuurmarketing Awards 2019 zijn niet mogelijk zonder de bijdrage van onze partners die de culturele sector een warm hart toedragen. Wij danken Afdeling Cultuur, BranddoctorsBreda University of Applied Sciences, Centercom, Peppered en Ster & Cultuur voor hun bijdrage.

Awards 2019 logo's

door op 10-05-2012 10:27ARTIKEL

Nieuws

Alle nieuws met foto in blogweergave