Le Guess Who?, Mauritshuis, Parktheater Eindhoven, TivoliVredenburg & We Are Public zijn genomineerden Gouden Struis 2015

21 mei 2015

De genomineerden voor de Gouden Struis 2015, de prijs voor de beste culturele marketingcase van het seizoen, zijn bekend. De vakjury koos uit de 34 inzendingen vijf nominaties: Le Guess Who?, Mauritshuis, Parktheater Eindhoven, TivoliVredenburg & We Are Public. 

Door redactie

Dit jaar zagen we veel nieuwe organisaties die een case instuurden voor de prijs. Op 12 mei kwam de vijfkoppige vakjury bijeen en boog zich over niet minder dan 34 inzendingen (bekijk hier de lijst). Het was de taak van de jury om uit deze cases de 3 tot 5 beste cases te selecteren. Tijdens de Cultuurmarketing Awards (klik hier om direct aan te melden) op 25 juni presenteren de finalisten hun case en wordt de winnaar van de Gouden Struis 2015 uitgeroepen.

Verslag juryoverleg: van 34 naar 5 marketingcases

Stephan Fellinger (juryvoorzitter), Tom de Bruyne, Dorien van Londen, Anita Mooiweer en Joost Schrage waren onder de indruk van het grote aantal nieuwe deelnemers en de hoge kwaliteit van de inzendingen in het algemeen. Dankzij de verbreding van het deelnemersveld naar de gehele culturele sector is de strijd volgens hen een stuk competitiever geworden.

Stephan Fellinger, juryvoorzitter: “We zijn als jury op zoek naar de pareltjes die ons inspireren. Pareltjes die laten zien hoe we marketing kunnen gebruiken om de schijnwerpers te zetten op al het bijzondere dat de culture sector voortbrengt”

Trends: marktanalyse, samenwerking en servicedesign
Een belangrijke ontwikkeling is volgens de jury de groeiende creativiteit ten opzichte van de steeds beperktere budgetten. Dit levert charmante, slimme cases op, waarbinnen steeds meer aandacht is voor marktanalyse, samenwerking en servicedesign. Dit wil niet zeggen dat de jury per definitie heeft gekozen voor cases met een beperkt budget. Als belangrijkste criteria voor het winnen van de prijs hebben zij geformuleerd:

  • Wordt de culturele denkkracht en creativiteit optimaal ingezet?
  • Vernieuwing & innovatie, is de case een voorloper?
  • Is deze campagne een voorbeeld voor de sector? Kan het cultuurmarketeers binnen de sector inspireren?
  • Zijn de resultaten (ROI van de case) inzichtelijk en positief?

Vakmanschap en professionaliteit
De jury constateert een opwaartse lijn ten opzichte van voorgaande jaren. Onder de inzenders bevinden zich een groot aantal cases die getuigen van vakmanschap en professionaliteit. Mooie campagnes met een gedegen strategie, maar dit is volgens de jury niet altijd ‘prijswaardig’. Wat hier voornamelijk ontbrak was een teken van innovatie en vernieuwing, die bij een voorloper verwacht mag worden.

De 5 genomineerden voor de Gouden Struis 2015

Uit de 34 inzendingen koos de jury na uitvoerig beraad vijf deelnemers die binnen de bovenstaande criteria de hoogste ogen gooiden. Deze vijf deelnemers (op alfabetische volgorde) maken kans op De Gouden Struis en strijden op 25 juni om de prijs:

Le Guess Who? – Festivalcampagne 2014
(ingezonden door Barry Spooren)

Mauritshuis – Je vindt het origineel in het Mauritshuis
(ingezonden door Alexander Klapwijk)

Parktheater Eindhoven – Parktheater leidend in de raakindustrie
(ingezonden door Klaas Seelen en Marleen van Amerongen)

TivoliVredenburg – Opening TivoliVredenburg
(ingezonden door Cas Boland, Margriet van Kraats & Lieke Timmermans)

We Are Public – Lancering We Are Public
(ingezonden door Leon Caren)

Klik hier om meer te lezen over deze cases en direct aan te melden voor de Cultuurmarketing Awards op 25 juni: