Online adverteren via sociale netwerken
door op 19-10-2010 15:00ARTIKELOnline marketing

Online adverteren via sociale netwerken

Vorige week gaf ik de cursus ‘social media: let’s get started’ voor een divers gezelschap van marketeers uit de culturele sector. Tijdens deze workshop is ook online adverteren via sociale netwerken aan bod gekomen. Deze manier van adverteren is interessant, omdat binnen korte tijd, tegen ieder denkbaar budget een grote doelgroep bereikt kan worden. Deze doelgroep is op sociale netwerken erg goed te targeten op bijvoorbeeld stad, leeftijd, interesses, opleiding en werk.

Facebook
Facebook groeit in Nederland flink in bereik. De doelgroep is op dit moment wat ouder dan die van Hyves (20/25 +). Facebook gebruikers zijn over het algemeen hoog opgeleid.
Een advertentie op Facebook bestaat uit een titel, plaatje en korte beschrijving. Optioneel is het mogelijk een ‘vind ik leuk’ button aan de advertentie toe te voegen, zodat je ook kan werken aan het aantal fans van een (nieuwe) Facebook pagina. Advertenties op Facebook zijn zogenaamde ‘CPC campagnes’. Je betaalt dus een bedrag per keer dat iemand op de advertentie geklikt heeft. Adverteren is mogelijk vanaf 1 euro per dag.

Hyves
Ook op Neerlands grootste netwerk kan je je campagnes targeten op geslacht, woonplaats, leeftijd en interesses. Evenals op Facebook geeft het netwerk op basis van je targeting aan uit hoeveel mensen jouw specifieke doelgroep bestaat. Verschil met Facebook is dat je naast tekstadvertenties ook zelf banners kan uploaden. Adverteren op Hyves is mogelijk vanaf 1 euro per dag, maar Hyves gaat in tegenstelling tot Facebook uit van ‘CPM’ campagnes. Je betaalt een bedrag voor 1000 vertoningen van de advertentie.

Linkedin
Het zakelijke netwerk Linkedin is onlangs gestart met de ‘Direct Ads’ in Nederland. Helaas is het nog niet mogelijk advertenties in het Nederlands weer te geven. Dat is jammer, want de conversie zal vrijwel zeker hoger zijn in het Nederlands, maar het betekent niet dat Engelstalige advertenties getarget op Nederland niet werken. Op Linkedin is het mogelijk onder andere te targeten op sector, functie, opleiding, leeftijd en geslacht. Linkedin gaat uit van een minimaal campagne bedrag van 10 dollar per dag.

Online campagne voor Kunstfactor
In de afgelopen periode ontwikkelde We Cross een online campagne voor Kunstfactor. Deze campagne richtte zich op een specifieke doelgroep: docenten nieuwe media kunsteducatie. Het doel van de campagne was het bereiken van deze doelgroep voor het event ‘de impact van de remix cultuur op nieuwe media kunsteducatie’ dat Kunstfactor op 1 oktober organiseerde.

We Cross ontwikkelde een CPC campagne voor Kunstfactor die van donderdag 23 september tot en met 30 september vertoond is op Linkedin en via Google Adwords. De doelgroep is op Linkedin gesegmenteerd op basis van werk, opleiding, sector en demografische gegevens. Er is gestart met zeven verschillende advertenties, om zo dagelijks te kunnen monitoren en de best scorende advertenties te kunnen uitbouwen. Op Google Adwords is geëxperimenteerd met verschillende advertenties en zoekwoorden om er zo achter te komen wat de best scorende combinaties zijn. In het kiezen van de zoekwoorden is gekeken naar organisaties en projecten die overeenkomsten vertonen met het thema van het event.

In 1 week zijn er 77 clicks op Google Adwords geweest en 58 op Linkedin. Gezien de korte looptijd van de campagne en de zeer specifieke doelgroep is dit geen slechte score. Kunstfactor heeft met deze campagne dus binnen een korte tijd en tegen een laag advertentie budget een zeer specifieke doelgroep kunnen bereiken.

Meer online adverteren
4 november 2010 organiseert Cultuur Marketing Professionals de cursus ‘online adverteren‘. Naast het adverteren op sociale netwerken, komen ook andere online advertentie vormen aan bod zoals bannering, partnermalings, branded content, video advertising en natuurlijk adverteren via google. Ook zal er uitgebreider in worden gegaan op de conversie. Naast een goede campagne zijn namelijk de landingspagina en een goede monitoring van essentieel belang.

Photocredit: superamit

Hilde Smetsers

Geschreven door Hilde Smetsers

Hilde Smetsers is mede-oprichter en directeur van Cultuurmarketing. Het is Hilde’s missie om de kunst- en cultuursector te versterken.