door op 08-11-2012 16:59ARTIKELOnline marketing

Online bezoekers gaan ‘Up Close’ in virtuele concertzaal

Vanavond om 20:15 uur opent de online concertzaal Disquiet TV haar virtuele deuren vanuit Muziekgebouw aan ’t IJ. Disquiet TV is een interactieve virtuele zaal voor hedendaagse muziek, waar online bezoekers tijdens optredens tussen 9 cameraposities kunnen schakelen en daarnaast met zowel medebezoekers als performers kunnen chatten. Op deze manier hoopt Disquiet TV muziek op een levendige wijze aan het grote publiek te presenteren, waarbij het bezoekers niet worden gehinderd door mobiele of geografische beperkingen.

Het concept werd door componist Michel van der Aa bedacht en is voortgekomen uit zijn wens om de mogelijkheden van het internet te combineren met een nieuwe beleving van live muziek. Na een jaar van technische ontwikkelingen en testuitzendingen trapt de online concertzaal vanavond af met het thrillerachtige multimediale werk van de conceptbedenker, genaamd ‘Up-Close‘. In deze uitvoering ontrafelt zich de relatie tussen een jonge celliste op het podium, solocelliste Kaori Yamagami, en een oudere vrouw op het filmscherm.

Negen camera’s filmen het concert, waarbij de bezoekers op de site zelf kunnen bepalen via welke camerastandpunten ze het optreden bekijken. Door middel van een chatinterface kunnen zij direct cameramensen aansturen, met elkaar praten of vragen stellen aan de musici in backstage-interviews.

Entree voor Disquiet TV kost de bezoekers slechts een e-mailadres, waarmee hun virtuele zitplaats voor de optredens wordt gereserveerd. Reserveringen kunnen via de website van de virtuele concertzaal worden gemaakt. Ook is het fysieke concert gewoon in het Muziekgebouw zelf te bezoeken. Naast Michel van der Aa’s ‘Up-Close’ staan inmiddels al 5 optredens op het programma.

Bekijk hier de trailer van ‘Up-Close’: