door op 01-11-2010 14:49ARTIKELMarketingcommunicatie

Print opnieuw uitvinden

In het blad Printmatters van afgelopen oktober vond ik het artikel ‘Print Opnieuw Uitvinden’. Een interessant stuk over de toekomst van Print.

Door de vele nieuwsbrieven die men tegenwoordig in de mailbox krijgt vallen deze vaak niet meer op. Klanten beschouwen het snel als spam en gooien het in de junkmail.
Met print kun je opvallen. Het kost meer, maar wordt daarom ook met meer zorg en kwaliteit ingezet. Het loont marketeers best om tegendraads en origineel te zijn. Aldus Rob Beltman (adviseur ICSB Marketing & Strategie) in het artikel.

Vroeger was print, als folders, brochures en affiches, een moeilijk te meten middel. Het was bijna niet te onderzoeken wat de respons van dit medium was. Tegenwoordig biedt print nieuwe kansen door onder andere het toevoegen van Quick Response codes. (QR). Een snel decodeerbare code die eigenlijk ontwikkeld is voor het makkelijk identificeren van auto-onderdelen. In Japan is deze code al terug te vinden op advertenties, posters en visitekaartjes. Ook in Nederland neemt dit steeds meer toe.

De uitdaging van print is altijd de tijd tot publiceren. Papier stelt grenzen aan de actualiteit. Door het kunnen discussiëren op blogs en updates via websites kan print een goede manier zijn om juist traffic te generen.

In het artikel staan twee goede voorbeelden van de vervlechting van de media.
UN Voices bracht een campagne om discriminatie van Aboriginals onder de aandacht te brengen. Als je de posters en advertenties met het gezicht van een Aboriginal zag en een foto van de mond maakte met je mobiele telefoon werd je gebeld. Je kreeg via de stem van de Aboriginal zijn verhaal te horen.

Een ander voorbeeld van de integratie van kanalen is een campagne van autofabrikant Opel. Opel-klanten kregen per brief een uitnodiging om de site te bekijken. Daar was een video te zien waar je jezelf zag als nieuwe testpersoon. Enkele seconden later ging de telefoon over. de persoon in de video nodigde je uit voor een proefrit bij de dealer.

De culturele sector maakt van oudsher al veel gebruik van print, denk hierbij aan theateraffiches en seizoensbrochures. Een nadeel is altijd dat het vrij snel gedateerd en wijzigingen lastig te communiceren zijn. Ook merk ik zelf dat adverteren in print vaak alleen zin heeft als het een bekende naam betreft. Vaak heb je meer te vertellen, het verhaal van de artiest, voorstelling of het concert.  QR-codes kunnen ontworpen worden binnen het beeld van de campagne, en hoeven dus ook niet lelijk te zijn en het beeld te verstoren. Het integreren van de kanalen en het toevoegen van QR-codes op print biedt juist voor de culturele sector mooie kansen.

Photocredit: Lukas Lindemann Rosinski, Hamburg, Germany

Geschreven door judith-van-doorn