Strategieën voor de groei van het oudere publiek

Verrijk je publiek met loyale bezoekers via ouderenmarketing

#Inclusiviteit
13 sep 2017

Rond 2040 zal één op de vier inwoners van Nederland ouder zijn dan 65 jaar. Hoe kan de culturele sector ouderen bereiken met ouderenmarketing?

Door redactie

Fotografie

Jack Finnigan

Mensen leven langer en worden bovendien ook gezonder oud. Deze groep ouderen vormen voor culturele instellingen een belangrijke doelgroep. Ouderen hebben immers relatief veel vrije tijd om culturele uitjes te ondernemen. Desondanks blijkt het soms lastig deze groep te verleiden tot een bezoek. Tijdens de inspiratiemiddag over doelgroepmarketing op 13 april 2017 sprak expert Alet Klarenbeek over het bereiken van ouderen en ouderenmarketing. Zij deelde haar inspiratie en een aantal tips & tricks voor het ontwikkelen van marketingcommunicatiebeleid en -acties voor deze specifieke doelgroep.

Wat is oud eigenlijk? Dé oudere, die bestaat niet. Maatschappelijk gezien word je als oud bestempeld als je 55+ bent. Arbeidsmarkttechnisch ben je op je 45ste al oud, maar met pensioen gaan we pas op ons 67ste. Kortom, er zijn verschillende definities van oud. “Één ding is wél duidelijk,” zegt communicatiespecialist Klarenbeek, “niemand is zijn leeftijd. Zo willen ook ouderen er niet constant op worden aangesproken dat ze oud zijn, want zo voelen ze zich vaak helemaal niet. Ze blijven steeds vitaler en krijgen er na hun pensioen een nieuwe levensfase bij waarin zij over veel tijd beschikken en er graag op uit gaan. En door goede ouderenmarketing kan je als culturele instelling jouw doelgroep verrijken met een trouwe groep oudere bezoekers.”