Cultuurmarketing is de community voor iedereen die publiek verbindt met kunst, cultuur en erfgoed. Samen met 600 leden werken we gedreven aan een sterkere kunst- en cultuursector. We geloven dat het delen van kennis, inspiratie en netwerk positief bijdraagt aan een slagkrachtige en vitale sector. Ons gezamenlijke doel is dat meer mensen kunst en cultuur beleven en er een breed draagvlak voor kunst en cultuur ontstaat. Cultuurmarketing is opgericht in 2008.

Het Cultuurmarketing netwerk is community-powered. We bundelen krachten om van elkaar te leren, elkaar te inspireren en gezamenlijk bruggen te bouwen. Het netwerk is sectorbreed: we leren van en verbinden professionals die werkzaam zijn bij theaters, musea, producerende gezelschappen, kunstencentra, bibliotheken, fondsen en andersoortige culturele instellingen.

Cultuurmarketing wil bijdragen aan de professionele ontwikkeling in alle stadia van de loopbaan: van ambitieuze starters tot doorgewinterde professionals. Als organisatie staan we voor de waardevolle verbinding daartussen. Iedereen is welkom om actief bij te dragen, input te geven en zowel kennis te halen als te brengen. Het programma wordt samengesteld door een klein kernteam in overleg met een programmaraad bestaande uit professionals uit het vakgebied en de ideeën van onze leden, sparringpartners, samenwerkingspartners en andere betrokkenen. Daarnaast werken we samen met ondernemende (internationale) partners zoals eventorganisatoren, brancheorganisaties en (provinciale) kenniscentra.

De beste manier om bij te dragen is door Cultuurmarketing lid te worden. Als lid profiteer je niet alleen van de voordelen van het lidmaatschap, maar help je ook om een nog groter en sterker netwerk te realiseren. Bekijk hier een selectie van de leden.

Kennis, vaardigheden & inspiratie

Bij onze bijeenkomsten en op de website houden we je op de hoogte van recente trends en ontwikkelingen, leerzame praktijkcases en relevante vakkennis. Er zijn jaarlijks circa 25 Cultuurmarketing bijeenkomsten. De helft daarvan zijn kennis- en netwerkbijeenkomsten, de andere helft is een omvangrijk workshop- en cursusprogramma waarin je vaardigheden en expertise kan ontwikkelen. Iedere twee jaar organiseren we de Cultuurmarketing Awards, de prijzen voor de beste marketingcases in de kunst- en cultuursector. Daarnaast maken we met het jaarlijkse Cultuurmarketing Onderzoek ontwikkelingen in de sector en het vakgebied zichtbaar.

Leden van Cultuurmarketing profiteren o.a. van toegang tot exclusieve ledenbijeenkomsten, substantiële kortingen op het gehele programma (oplopend tot 50%) en toegang tot de ledensectie op de website met verslagen van bijeenkomsten en verdiepende artikelen.

Netwerk

Deel jouw visie, praktijkervaring, uitdagingen en vraag advies aan anderen. Het Cultuurmarketing netwerk bestaat uit ruim 600 leden die zich met hart en hoofd inzetten voor de kunst- en cultuursector.

Als lid van de community kan je van elkaar leren, kennismaken met experts en de creativiteit en inspiratie uitwisselen die ons als sector sterk maakt. Daarnaast staat ook het Cultuurmarketing team klaar om vragen te beantwoorden. Wil je bijvoorbeeld in contact komen met marketeers die onlangs een nieuwe positionering hebben ontwikkeld, met vakgenoten uit Vlaanderen of tips voor reclamebureaus die werken voor de cultuursector? Dan staan wij voor je klaar.

Word lid, deze organisaties gingen je voor:

Zonder leden geen Cultuurmarketing. Leden betalen een jaarlijkse bijdrage en profiteren van alle kennis, inspiratie en het netwerk waar Cultuurmarketing voor staat. Inmiddels hebben bijna 600 professionals zich aangesloten bij onze community. Bekijk hier een selectie van onze leden:

Cultuurmarketing leden culturele organisaties