Overtuigingskracht cultuurmarketeer
door op 13-03-2017 11:40ARTIKELHuman

Steviger in je schoenen: over de overtuigingskracht van de cultuurmarketeer

Als communicatiemedewerker heb je met veel verschillende stemmen te maken. Binnen je afdeling, binnen je organisatie en ook daarbuiten. Je moet met al deze meningen kunnen werken. Hoe breng je een overtuigende boodschap en bijpassend beeld het beste naar voren? Hoe krijg je jouw collega’s en andere partners mee? En hoe overtuig je je baas van de waarde van je strategie? Om overtuigend over te komen is het belangrijk dat je sterk in je schoenen staat.

Binnenkort organiseert Cultuurmarketing de praktijktraining ‘Stevig in het zadel’ gericht op de junior en medior communicatiemedewerker in de cultuursector. In aanloop naar deze training geeft docent Jeannette Eygenraam in een tweedelig interview haar visie op de wereld van marketing en communicatie in de culturele sector. In deze blog vertelt ze over de overtuigingskracht van de marketeer.

Kunstenaars en marketing

De vooroordelen tegen marketing kunnen in de culturele sector best groot zijn.

In onze vorige blog vroegen we Eygenraam naar enkele struikelblokken voor communicatiemedewerkers in de culturele sector. Naast het werken met meerdere stemmen die soms meer in verschillen denken dan in overeenkomsten, speelt ook de aversie tegen commercie een rol. “Soms staan vooroordelen tegen marketing in de weg en die kunnen in de culturele sector best groot zijn”, aldus Eygenraam. Kunstenaars vinden nog altijd vaak dat hun product(ies) zichzelf verkopen en strijden tegen wat zij als ‘commercieel’ ervaren. Het is jammer als de potentie van een krachtig communicatiebeleid daardoor niet tot wasdom komt.

Zorg er als (junior) communicatiemedewerker voor dat je de ruimte krijgt om te doen waar je goed in bent. Die ruimte moet je soms bevechten, is mijn ervaring. Zorg dat je vanuit je vakgebied met een redelijke mate van autonomie je bijdrage kan leveren aan de strategische ontwikkeling van de organisatie en dat het niet alleen maar uitvoerend werk is. Je hebt kennis en ervaring op jouw vakgebied, breng het overtuigend in. Heb zelfvertrouwen! Jouw vak is net zo waardevol: jij zorgt er voor dat de conversaties over de kunst tot stand komen. Je zorgt voor binding met de klant. Samen ben je verantwoordelijk voor het merk. Dat gaat om wederzijds respect.

Empowerment van de marketeer

De insteek van mijn training is dan ook dat mensen ‘empowered’ worden. Junior en medior marketeers in dit vakgebied hebben ontzettend veel capaciteiten, maar wat je soms ziet in de culturele sector is dat er dan toch te weinig ruimte is om die ten volle te benutten. Aan de andere kant moet je deze ruimte zelf ook creëren om die competenties echt goed neer te zetten. Het doel van deze training is om steviger in positie te komen: leren durven, leren keuzes maken, deze onderbouwen naar het management en daadkrachtig uitvoeren.

Een voorbeeld hiervan is het hanteren van een heldere prijsstrategie gericht op klantenbinding op de langere termijn. Wat doe je als een expositie niet loopt en er minder kaarten verkocht worden dan verwacht? Je directeur wil dan bijvoorbeeld dat je met kortingsacties komt, maar die ondermijnen je strategie. Dan is het belangrijk dat je dit duidelijk uit kan leggen. Mijn tip om steviger in je schoenen te staan: zorg voor een heldere argumentatie!

Als communicatiemedewerker werk je vaak in een klein team of misschien zelfs wel alleen. Je wilt alle communicatiekanalen benutten en het allemaal goed doen. Dat is echter niet altijd effectief binnen je beschikbare tijd: durf dus te kiezen. Onderbouw je keuzes en houd je eraan. Wat je doet, doe je goed!

Steviger in het zadel

Vaak zie je dat begrippen als coaching en intervisie zijn weggelegd voor het management in de sector en niet voor mensen die op andere niveaus functioneren. Terwijl dit soms heel hard nodig is. Mensen komen lekkerder in hun vel te zitten, breiden hun netwerk uit, leren delen en houden hun werk in de cultuursector veel beter vol. Want ik zie toch een groot verloop in onze sector: veel marketeers verlaten de cultuursector omdat ze hun stempel niet genoeg hebben kunnen drukken op het werk of omdat ze te moe zijn geworden. Dat is eeuwig zonde vind ik, want cultuurmarketeers zijn hele gedreven, gemotiveerde professionals die bewust voor deze sector kiezen. Koester dit kapitaal, zou ik zeggen.

 

Wil jij hier meer over leren en ervaren hoe je steviger in het zadel kan zitten? Meld je dan hier aan voor onze praktijktraining ‘Stevig in het zadel’ speciaal voor de junior/medior communicatiemedewerker.

 

Fotocredit