door op 26-05-2014 11:22ARTIKELOndernemerschap

Pokon en Fonds Podiumkunsten lanceren CultuurStekkie

Het plantenvoedsel merk Pokon is in samenwerking met Fonds Podiumkunsten het CultuurStekkie gestart. Onder het mom ‘Kweek talent, koop een stekkie’ biedt Pokon nieuwe producten waarbij een gedeelte van de opbrengst ten goede komt aan Fonds Podiumkunsten.

“Nieuwe manieren zoeken om jong talent te laten groeien en bloeien, dat was het uitgangspunt toen een aantal bevlogen mensen uit de film- en theaterwereld en Pokon de koppen bij elkaar staken”, aldus Ben Scheer van Pokon. Door de verkoop van dit aansprekende product zonder winstoogmerk wil de onderneming het publiek op een actieve manier betrekken bij het ontwikkelen van nieuw talent.

Het eerste Cultuurstekkie product is een kruiden kweekset die te koop is voor €5,-. Van elke verkochte set gaat €2,50 naar het Fonds Podiumkunsten. De andere helft wordt gebruikt voor basiskosten zoals het product, de zaden, de grondtabletten en ontwikkeling. Het Fonds zal de opbrengsten toewijzen aan getalenteerde nieuwe theatermakers die een extra boost verdienen om hun voorstelling onder de aandacht van een groter publiek te brengen. Zo wordt door het CultuurStekkie letterlijk en figuurlijk een groot podium geboden aan een aantal talentvolle nieuwe makers en acteurs.

Het is de eerste keer dat het Fonds Podiumkunsten een samenwerking aangaat met een commercieel bedrijf. Aan Marc van Warmerdam, directeur van Orkater, werd tijdens de presentatie op 22 mei in de Tolhuistuin in Amsterdam het eerste CultuurStekkie uitgereikt. Van Warmerdam hoopt dat dit initiatief van Pokon een voorbeeld is voor andere bedrijven.

Ambassadeurs van Cultuurstekkie zijn Jeroen Krabbé, Hadewych Minis, Annet Malherbe, Anna Drijver, Liz Snoijink, Marcel Musters en Reinout Scholten van Aschat.

Photocredit