Cultuurmarketing is er voor en door marketing- en communicatieprofessionals in de culturele sector. Om ervoor te zorgen dat onze activiteiten te allen tijde aansluiten bij ontwikkelingen in de sector en actuele marketing- en communicatietrends werken we met een programmaraad. De leden van de programmaraad adviseren en denken mee over de Cultuurmarketing activiteiten en het programma aanbod. Ook is er een netwerk van circa 75 sparringpartners. Dit zijn cultuurmarketeers die op onregelmatige basis meedenken en input geven over diverse onderwerpen en vraagstukken.

Programmaraad 2016 – 2017

Dit seizoen bestaat de Cultuurmarketing programmaraad uit de onderstaande leden:

Hendrik Beerda

Hendrik Beerda heeft na jaren als product- dan wel brandmanager gewerkt te hebben in 2004 zijn eigen bedrijf opgericht: Hendrik Beerda Brand Consultancy. Sindsdien geeft hij advies aan onder andere culturele organisaties, goede doelen, financiële instellingen en retailketens. Ook was Hendrik van 2012 tot 2017 onderdeel van het ACMC-bestuur.

 

Charlotte Bosman - programmaraad CultuurmarketingCharlotte Bosman is online marketingprofessional en werkt momenteel als International Social Media Specialist bij Rituals Cosmetics. In deze rol is zij o.a. verantwoordelijk voor de global social media strategie en online activatiecampagnes. Hiervoor was Charlotte Adviseur Digitaal bij het Van Gogh Museum.

 

Linda GrauLinda Grau is verantwoordelijk voor de strategie en uitvoering van de marketing & communicatie bij het Residentie Orkest in Den Haag. De roots van Linda in entertainment marketing liggen bij Cirque du Soleil. Naast haar marketing activiteiten voor het Residentie Orkest werkt Linda als marketingconsultant vanuit haar adviesbureau Buzzingbee.

 

Tijs HeesterbeekTijs Heesterbeek is hoofd marketing en PR van de Effenaar in Eindhoven. In deze functie houdt hij zich onder andere intensief bezig met het CRM-beleid en de klantenbinding van het poppodium. Daarvoor was hij hoofd Marketing en PR bij Incubate in Tilburg en schreef hij als freelance cultuur- en muziekjournalist voor onder andere NRC.Next, AD en OOR.

 

Joyce van LievenoogenJoyce van Lievenoogen heeft ruim tien jaar strategisch en operationele ervaring binnen het marketingcommunicatievak. Momenteel werkt Joyce als marketing manager & advertising specialist voor Imagine Nation: de producent van ANNE. Voor ANNE was Joyce werkzaam bij Albert Verlinde Entertainment, Studio 100, het Dolfinarium, Ahoy Rotterdam en de Efteling.

 

Hilde Smetsers, foto door Martien VersteeghHilde Smetsers is initiatiefnemer en managing director van Cultuurmarketing. Daarvoor was zij mede-eigenaar van het communicatiebureau We Cross. In Cultuurmarketing kan zij haar kennis van de cultuursector, marketingcommunicatie en cultureel ondernemerschap kwijt.

 

Karin SommererKarin Sommerer is een marketingprofessional met een internationale achtergrond. Momenteel is ze werkzaam als Manager Marketing & Communications bij het Stedelijk Museum Amsterdam, maar ze is ooit begonnen in de televisiewereld. Karin heeft altijd in vele besturen gezeten, waaronder van 2012 tot 2017 in dat van ACMC.

 

Maria Virto MarcillaMaría Virto Marcilla werkt al meer dan vijftien jaar in de culturele sector, waar ze voornamelijk samenwerkingsverbanden heeft opgebouwd en programma’s heeft ontwikkeld. Sinds februari 2015 is María werkzaam voor de European Cultural Foundation en daarnaast maakte ze van 2008 tot 2017 deel uit van het bestuur van ACMC.

 

 

Sparringpartners 2016 – 2017

Wil je ook meedenken? Je kunt je hier aanmelden als sparringpartner. Dit seizoen zijn de onderstaande professionals al betrokken als sparringpartner:

Wendy Janssen (Aap Noot Feest), Siera Wiersma (Agnietenhof), Pieter van Adrichem (Amsterdam Sinfonietta, Cross-Linx, MBNT, Cultuurplan, World Press Photo), Annemiek Gijsbers (ANMK), Mirjam Taverdin (Arti et Amicitiae), Wouter Spijker (AWS), Berber van Oyen (BERBER communicatie), Milet Verberne (Bibliotheek Hoorn), Maaike Cortlever (Bibliotheek Velsen), Patricia Bosboom (Buro Bosboom), Lindy Huibregtse (Compagnie Delindy Communicatie), Ingrid Grunwald (Koninklijke Academie Den Haag), Carola van der Heijden (Cultuurvlinder), Mathijs Bouwman (de Doelen), Jessica Walraven (De Firma Fris), Margreet van Litsenburg (de Nederlandse Bachvereniging), Carla Leurs (De Oostkust en Theater EA), Dorine Holman (freelance), Timo van Harselaar (Dr Anton Philipszaal | Lucent Danstheater), Marijne Tesser (Fonds voor Cultuurparticipatie), Lisa Klompe (Fries Museum), Ingrid Beer (Gaudeamus Muziekweek), Sipke Hoekstra (GE#sharp), Marja Verlijsdonk (Gemeente Haarlem), Ton Groot Haar (Groot Haar Advies), Marielle Horst-Gussenhoven (GUSS Marketing & Communicatie), Hannah van der Rest (freelance), Judith van der Wild (Het Concertgebouw, Radio 4, Calefax, LeineRoebana), Carlien van Geffen (Het Filiaal theatermakers‎), Lisanne de Geus (Het Filiaal theatermakers‎), Maartje Verhoeven (Het Residentie Orkest), Loes Wernsen (HKU Utrechts Conservatorium), Ruurd Mulder (Hogeschool van Amsterdam), Aukje Lettinga (IISG), Jodie de Groot (International Film Festival Rotterdam), Jessica de Wal (It’s All Happening), Juliska Retra (Koninklijk Theater Carré), Carry van der Sleen (Koninklijk Theater Carré), Rowan Huiskes (Kunst van Lezen), Annedien Hoen (Kunstenlab, Burgerweeshuis), Milou van Oene (de Lakenhal), Yvonne van Egmond (Lemontree-PR), Sanne van den Hoek (LKCA), Sanne Aartsen (Lustr), Danielle van den Berg (Maas theater en dans), Marije Lieuwens (freelance), Marcel van Zijl (Mars en Marketing), Bente Spigt (MassiveMusic), Jon Heemsbergen (We Are Public), Silvester Pöll (Muziekgebouw aan ’t IJ), Romy van den Nieuwenhof (Muziekgebouw Eindhoven), Chris Julien (Novel Creative Consultancy), Ilona de Jong (Podium Hoge Woerd), Mirjam Sieben (POPEI), Sergio Felter (Protestantse Kerk Amsterdam), Lydia van Aert (Radboud Universiteit, Cultuur op de Campus), Jojanneke van Zandwijk (Regionaal Archief Tilburg), Sara Oomen (freelance), Erica Schoeman (Schouwburg & Filmtheater Agnietenhof), Sheila van Dongeren (Schouwburg Lochem), Karen van der Spek (Schouwburgplein, Bibliotheek Rotterdam, Rotterdam Festivals), Cindy Eijspaart (Shared Stories), Marita Smit (Slagwerk Den Haag), Joan van de Hoek (Spin Interim), Marleen Schlichting (Spoorwegmuseum), Danielle Hielckert (SPRING), Maarten Bul (SSBA Salon), An Cardoen (Stadsschouwburg Amsterdam), Truus Hermkens (Stichting Kristal Samen Leven), José Bosschers (Stichting Zeister Muziekschool), Jeremy Moniz (Student), Kyra Kasel (Stut Theater), Ellis Wassink (Theater de Storm), Kim Gaarthuis (Theater de Vest), Elise van der Laan (Theater/Bioscoop De Nieuwe Kolk), Mascha Selhorst (Theatergezelschap Vis à Vis), Stefan Zwartbol (Theaters Diligentia & PePijn), Judith Verweij (Toerisme & UITpunt Waalwijk), Andrea Nieuwendijk (Toneelschuur), Marieke de Wildt (Toneelschuur / Toneelschuur Producties), Rixt Bottema (Tryater), Mick de Witte (TU DELFT), Judith Bosch (Uitgeverij Vantilt), Milou van Diepstraten (Verkadefabriek), Marcus van der Zwaag (VPRO), Heleen van Halsema (Zaantheater), Maaike Ritsema (Zeeuws Museum), Carine Alders (freelance), Ingrid Verkiel (Letterkundigmuseum / Kinderboekenmuseum), Hannah Goeman Borgesius (Amsterdam Heritage Museums), Tom Schippers (EYE), Lotte van Santen (Theaters Diligentia & PePijn), Marian Thuijs (DRU Cultuurfabriek), Marianne Hermans (Bibliotheek Midden-Brabant), Marie Anne Remmelink (familiemusea), Rinske Verdult (Ostade A’dam), Wies Rosenboom (LKCA), Liselotte van Zwol (De Kleine Komedie), Dimitri Lahaut (Boekmanstichting), Marian Roerdinkholder-Thuijs (DRU Cultuurfabriek), Anna Raven (DUCIS PRODUCTIONS), Job Noordhof (Nederlands Philharmonisch Orkest), Marion Beltman (Marion Beltman Consultancy), Shayne McCreadie (De Nieuwe Liefde / Felix Meritis), Jacek Rajewski (binoq atana), Laura Engel (MediaEngel), Ludmilla van der Kroon (De Krakeling), Job van Bortel (Prospekta), Merel Bot (Gemeente Leeuwarden).