Resultaten Cultuurmarketing Onderzoek 2015

Marketeers zetten de klant centraal

cultuurmarketing onderzoek 2015
#Onderzoek
23 sep 2015

Veel culturele instellingen realiseerden het afgelopen jaar een stijging in bezoekersaantallen. En dat deden ze met een marketingbudget dat gelijk of minder was dan het jaar daarvoor. Dit blijkt uit het Cultuurmarketing Onderzoek 2015.

Door de redactie

Fotografie

Pexels

Het komende jaar willen de marketeers bij deze organisaties de bezoekersaantallen verder verhogen. Meer klantkennis en een CRM strategie moeten hierbij gaan helpen. Uit het onderzoek komt logischerwijs dan ook naar voren dat de meeste culturele organisaties de klant centraal zetten in de bedrijfsvoering.

Cultuurmarketing doet jaarlijks onderzoek naar de stand van zaken in het cultuurmarketing vakgebied. Dit jaar was de vierde editie van het onderzoek, dat we in samenwerking met EMC Cultuuronderzoeken hielden. Bekijk hier de resultaten van de voorgaande edities 2012, 2013 en 2014.

Circa 550 marketeers uit Nederland en België beantwoordden in juni 2015 ruim 20 vragen over hun marketingdoelstellingen, budgetten, bezoekersaantallen en actuele trends. De belangrijkste resultaten van het onderzoek presenteren wij hieronder in tekst en infographics.

Ook zijn de resultaten gebruikt om het Cultuurmarketing programma voor de eerste helft van seizoen 2015 – 2016 samen te stellen. Het resultaat is een divers programma met aandacht voor een breed scala aan relevante en actuele marketingtopics. Bekijk hier het programma.

Marketingbudget: veel doen met weinig geld

Het jaarlijkse marketingbudget is van groot belang om plannen en doelstellingen te realiseren. Daarom wierpen wij een blik in de portemonnee van de respondenten, die werkzaam zijn bij een culturele instelling. Het grootste deel van de respondenten (31%) heeft een jaarlijks marketingbudget van €10.000 tot €49.999 te besteden. Van dit budget moet de marketeer niet alleen de reguliere marketingkosten betalen, maar ook incidentele kosten, zoals de ontwikkeling van een nieuwe website of implementatie van een CRM systeem.

Een andere relatief grote groep (27%) heeft jaarlijks slechts €0 tot €9.999 uit te geven. Er is maar een kleine groep deelnemers, 4%, dat werkt met een jaarlijks budget van een half miljoen of meer.

In de marketingbudgetten zit gemiddeld gezien niet veel beweging. Bijna de helft van de budgetten (48%) is gelijk aan dat van het vorige jaar of seizoen. 24% van de budgetten daalde en 18% is omhoog gegaan. De organisaties waarvan het budget is gestegen is gelijk verdeeld onder de verschillende budgetgroepen, de daling van het budget ligt vooral bij de organisaties met een jaarlijks marketingbudget van €50.000 tot €99.999 en van €100.000 tot €499.999.