“CRM is het toverwoord, maar vergeet de Superpromotor niet”

25 mrt 2015

In Movers & Shakers interviewen we maandelijks een cultuurmarketeer over zijn of haar nieuwe baan, verwachtingen en visie op cultuurmarketing. Deze keer een interview met Ruben Israël, die vijf keer (!) is genomineerd voor de Gouden Struis en wordt gezien als één van de beste marketeers in cultuurland. Hij is sinds december aan de slag gegaan bij het Luxor Theater.Ruben Israël

Door redactie

Fotografie

FlickrLuxor Theater / Flickr

 

Eerder interviewden we in deze rubriek al Marc van Kaam, de nieuwe directeur van het Luxor Theater. In dit interview vertrouwde hij ons toe dat er een nieuw hoofd Marketing, Sales en Evenementen zou komen bij het Luxor Theater: Ruben Israël, destijds werkzaam als Marketing Manager bij de Rotterdamse Schouwburg. Cultuurmarketing vond het inmiddels hoog tijd voor een update: hoe bevalt het Ruben bij het Luxor?

Van circusdirecteur tot theatermarketeer

Als klein kind wilde Ruben circusdirecteur worden. Vanaf zijn 16e bezocht hij vaak popconcerten in Nighttown (poppodium in Rotterdam) en was hij vaste bezoeker van de finale van het Cabaretfestival Cameretten in het Oude Luxor, waar hij Hans Teeuwen en Theo Maassen heeft zien winnen. Via de familievoorstelling Hondje van het Ro Theater kwam hij in aanraking met ’toneel’.

Als marketeer (bij o.a. Maasstadziekenhuis) besloot hij nog één keer de sprong naar de culturele sector te maken en belandde hij via het Stadstheater, het Ro Theater en de Rotterdamse Schouwburg in het Luxor Theater. Je kunt in dit artikel meer lezen over de marketingstrategie van de Rotterdamse Schouwburg onder het bewind van Ruben.

Ruben is vijf keer genomineerd geweest voor de Gouden Struis, de marketingprijs voor de beste campagne in de culturele sector, waarbij hij in 2006 en 2011 heeft gewonnen. Daarnaast is hij bestuurslid bij poppodium Mezz in zijn woonplaats Breda: de cirkel is weer rond.

Je bent onlangs van baan gewisseld. Wat was je grootste motivatie om bij Het Luxor Theater te gaan werken?

Als cultuursector hebben wij de hoogste Net Promoter Score: daar moeten wij wat mee doen!

Soms komt er een baan voorbij, waarvan je meteen denkt en voelt dat het de juiste mogelijkheid op het juiste tijdstip is. Na gesprekken met Marc (van Kaam, directeur) en de afdelingen Marketing, Events en Bespreekbureau was er een meer dan wederzijdse klik. Een veranderende organisatie in een veranderende samenleving met twee schitterende theaters, waaronder het onlangs verbouwde Oude Luxor Theater. Ik merk nu na drie maanden dat het een erg goede keuze is.

Oude Luxor Theater

Waar houdt je je vooral mee bezig?

Het belangrijkste is om Luxor Theater weer duidelijk te positioneren en branden als toonaangevend gastvrij theater voor bezoekers, artiesten, medewerkers, bedrijfsleven en stakeholders. Met een nieuwe website, een nieuw ticketingsysteem en een nieuw ontwerpbureau en een aantal zeer gastvrije veranderingen moet dit lukken.

Stuur op het enthousiasme van je bezoekers en niet op de klachten

Waar kijk je het meeste naar uit bij deze baan?

Ik kijk het meeste uit naar meer en vooral meer dan tevreden bezoekers na implementatie van alle veranderingen en dat zij de belangrijkste “Superpromoters” van het Luxor Theater worden.

Wat hoop je te bereiken voor het Luxor Theater?

Ten eerste hoop ik dat we als organisatie enerzijds in Rotterdam als meest laagdrempelige podium worden gezien en anderzijds dat al onze medewerkers marketeers worden. Daarnaast hoop ik dat we met de Rotterdamse podia (al vijf met Ticketmatic) voor elkaar en gemeenschappelijk tickets gaan verkopen.

Wat fascineert je momenteel het meeste in het vakgebied?

Ik laat me graag inspireren door de marketingstrategieën, -campagnes en -acties van grote bedrijven als Albert Heijn, Pathé, maar ook door bijvoorbeeld het Parktheater Eindhoven.

Nieuwe Luxor Theater

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

CRM lijkt het toverwoord op dit moment. Voor mij is het nu de manier om veel handmatig werk te automatiseren. Het belangrijkste is dat je dan echt 1 op 1 marketing kan toepassen naar je (vaste) bezoekers toe: er zijn zoveel doelgroepen als er bezoekers zijn.

Daarnaast moeten we veel meer met de Superpromoter: stuur op het enthousiasme van je bezoekers en niet op de klachten. Als cultuursector hebben wij de hoogste Net Promoter Score (de mate waarin bezoekers de organisatie aanbevelen aan hun omgeving): daar moeten wij wat mee doen!

 

Tot zover het interview met Ruben Israël. Ben jij of ken jij een cultuurmarketeer die ook recentelijk van baan is gewisseld en graag zijn of haar verwachtingen wil delen? Tip ons via mail of Twitter.

Movers & Shakers wordt mede mogelijk gemaakt door AdresData en Culturele Vacatures.