Hoe kunnen culturele instellingen de ruimte voor kunst en cultuur op TV en radio optimaal benutten?
door op 24-04-2017 11:33ARTIKELMarketingcommunicatie

Zo benut je de ruimte voor kunst en cultuur op TV, radio en in de krant optimaal

Printmedia, radio- en tv-programma’s zijn constant op zoek naar mooie verhalen. Hoewel deze in de cultuursector veelvuldig te vinden zijn, blijkt het in de praktijk lastiger dan gedacht om samen te werken. Hoe komt dat? Op dinsdag 16 mei 2017 organiseert Cultuurmarketing de workshop mediastrategie: meer aandacht op radio, TV en printmedia. In aanloop naar deze workshop, die geheel in het teken staat van het vergroten van de kans op media-aandacht, deelt docent Marie-José Kleef vijf ervaringen als (eind)redacteur.

Marie-José KleefMarie-José Kleef werkt al 17 jaar als eindredacteur en freelance editor bij bij grote televisie- en radioprogramma’s als De Wereld Draait Door, Knevel&VandenBrink, Kunstuur, De Nieuwsshow en nationale kranten en weekbladen. Voor al die media heeft zij veelvuldig contact met culturele instellingen om samen tot boeiende, onontkoombare tv- en radio items te komen die mensen vermaken en inspireren. “Er is ontzettend veel ruimte voor kunst en cultuur op tv, radio en in de krant maar die wordt op dit moment nog niet optimaal benut”, aldus Kleef. Het lijkt alsof redacties en culturele instellingen niet altijd dezelfde taal spreken.

“Campagnes in de culturele sector lijken niet op de grotere media gericht. Met persberichten ingestoken op het bereiken van sponsoren of bedrijven gaat er een grote kans op media-aandacht aan culturele instellingen voorbij”, zegt Kleef. Maar hoe krijg je jouw verhalen dan wel op de juiste manier onder de aandacht bij redacties en journalisten? Wij vroegen Kleef om haar ervaringen te delen.

1. Kies de juiste benadering

Wanneer culturele instellingen hun cultureel product aan een redactie proberen te ‘verkopen’, wordt er volgens Kleef vaak onderschat wie ze tegenover zich hebben. Bij nationale radio, TV of kranten zitten mensen met een veel expertise die op een volwassen en professionele manier benaderd moeten worden. Volgens Kleef benaderen culturele instellingen de media soms op een verkeerde manier. Persberichten zijn ofwel te langdradig en formeel, of het verhaal wordt juist te veel ‘op gepompt’. Probeer woorden als ‘groots’, ‘fantastisch’ en ‘geweldig’ te vermijden. Houd het to-the-point. De redactie kan dan zelf snel beoordelen wat de waarde is.

Hierbij mogen culturele instellingen meer uitgaan van de kracht van hun eigen verhaal, aldus Kleef. “Het is een misvatting dat het verhaal van (kleinere) culturele instellingen niet interessant genoeg is voor de grote media. De media zijn juist op zoek naar mooie verhalen én de juiste sprekers om deze naar voren te brengen. De bekendheid van de namen speelt hierbij geen rol, het gaat om passie.”

2. Richt je op de inhoud

Zoek naar dat ene bijzondere verhaal, kies voor kwaliteit en werk vanuit je eigen expertise.

Wat belangrijk is bij landelijke media met een groot bereik, is de inhoud. Die moet sterk zijn. Als er veel elementen in een verhaal zitten, kies dan heel bewust voor wat je uitlicht. “Zoek zelf naar dat ene bijzondere verhaal. De grootte maakt niet uit, al is het maar één piepklein schilderijtje of een verder door geen enkele krant besproken arthouse film. Kies voor kwaliteit en werk vanuit je eigen expertise”, zegt Kleef. Het is een misvatting dat onderwerpen mainstream moeten zijn om in aanmerking te komen. Een gepassioneerde curator die vertelt over de ontdekking van een bijzondere kikker in een collectie fossielen kan een ontzettend leuk item zijn, zolang het verhaal maar met passie en kennis wordt gebracht door degene die zelf ook echt verrukt is over deze ontdekking.

Het is ook niet zo dat grote instellingen meer kunnen bereiken dan kleinere organisaties. Als de communicatie tussen de organisatie en de redactie goed gaat, wordt er zelfs voor de kleinste instellingen ruimte gemaakt.

3. Durf te durven

Effectief communiceren met redacties en journalisten is iets wat je heel goed kan leren en waar tijdens deze workshop veel aandacht aan wordt besteed. Daarbij moet je wel de ruimte krijgen om dingen eens anders te doen. Soms kan het enorm lonen om lef te tonen en een beetje brutaal te zijn. Ga uit van passie en enthousiasme en wees creatief. “Dit kan natuurlijk van de marketingcommunicatieafdeling zelf komen, maar ga ook eens in gesprek met de curator van de tentoonstelling of de regisseur en acteurs van een theatershow. Zo ontdek je samen waar de mooiste verhalen liggen”, aldus Kleef.

Deze verhalen zijn overal te vinden. Het kunnen ook kleine momenten zijn of dingen die fout gaan. Denk aan een bijzonder kunstwerk dat na jaren bemiddelen met een buitenlands museum bij aankomst niet door de deur blijkt te passen. Een muur moet worden opengebroken om het uitgeleende kunstwerk voor slechts een paar weken op zijn plek te krijgen. Dat soort drama’s – of noem ze liever cadeautjes – maken een bijzonder verhaal. Speel daar als marketingcommunicatie professional op in.

4. Denk groots

Bij programma’s als De Wereld Draait Door wordt echt naar iets bijzonders gezocht, naar iets wat nog niet eerder verteld is. Dat is niet altijd makkelijk, maar je moet in mogelijkheden denken. Niets is onmogelijk en een programma als de DWDD kan bergen verzetten als dat een interessant item oplevert. Durf dus groot te denken.

Een mooi voorbeeld hiervan is het item dat Kleef in samenwerking met Body Worlds maakte. Deze tentoonstelling met de opengewerkte lichamen van mensen die zich na hun dood ter beschikking hebben gesteld, reist al jaren door Europa en was destijds weer in Amsterdam te zien. Het team van DWDD wilde er best iets mee doen, maar alleen als het echt iets bijzonders zou zijn. “We bedachten toen om in de uitzending twee van deze anatomische modellen als gasten aan tafel te laten plaatsnemen. In eerste instantie leek dit onmogelijk: het was nog nooit eerder gedaan en er zouden allerlei vergunningen voor nodig zijn om deze stoffelijke overschotten te vervoeren en tentoon te stellen. Van Body Worlds kreeg Kleef dan ook een resoluut ‘nee’ te horen. Echter, na een berg papierwerk waarop zij zelf nog diezelfde dag haar handtekening zette, is het toch gelukt. Die twee opengewerkte lichamen als gasten aan tafel leverde een heel bijzonder beeld op. Er is dus vaak veel meer mogelijk dan je in eerste instantie denkt”, vertelt Kleef.

5. De media als vriend

Nog een laatste tip van Kleef: zie de media als je vriend. Ze zitten te wachten op de mooie verhalen die kunst en cultuur kunnen vertellen, daar is veel ruimte voor. Je moet als marketingcommunicatie professional in de cultuursector in de haarvaten van de eigen organisatie durven zitten en ontdekken waar de verhalen zitten. Als je deze weet te vinden en de inhoud en expertise in je voorstel of persbericht vertaalt, help je de media op weg en zijn ze eerder geneigd om op je voorstel in te gaan. Praat met hen als een gelijke partner om samen iets moois neer te zetten. Zie media niet als klant of ondoordringbaar doorgeefluik naar je publiek. Ze hebben een zelfde belang: mooie verhalen vertellen aan een groot publiek.

 

Fotocredit