Fotocredit: Flickr / cc / Ken Teegardin
door op 20-10-2014 12:52ARTIKELOndernemerschap

Samen on top of mind: over samenwerking tussen musea

We zitten vandaag in de nieuwe zaal van Natuurmuseum Brabant. Ik ben om 9.15 uur aan de vroege kant maar word gastvrij ontvangen door de medewerkers van het museum. Vlak na mij komt mijn partner in crime, Annette Gaalman van Erfgoed Brabant binnen. We beleggen vandaag twee bijeenkomsten voor de Brabantse musea over marketing en mogelijke samenwerking op dit gebied. Annette en ik hebben ongeveer een jaar geleden besloten te kijken wat er onder de musea op het gebied van marketing leeft en of er behoefte is aan samenwerking. Uit eerdere bijeenkomsten onder musea blijkt dat het onderwerp inderdaad leeft en dat musea bereid zijn gezamenlijk de handen uit de mouwen te steken om te werken aan klantkennis en publieksbereik.

Gezamenlijke marketingstrategie
We beginnen met een werkgroep van musea die hebben aangegeven na te willen denken over een mogelijk gezamenlijke marketingstrategie. Er leven heel veel ideeën: van het gezamenlijk inkopen van media-aandacht tot nieuwe manieren om je collectie te presenteren en collectieve promotie om de Brabantse musea op de kaart te zetten. Voor de een is het bereiken van Brabantse bezoekers van belang, de ander richt zijn peilen juist buiten de provinciegrenzen.

Waar het Textielmuseum graag de designliefhebber binnen heeft, richt Natuurmuseum Brabant zich op families. De uitdaging is een gezamenlijke probleemstelling of doel te formuleren en daarmee aan de slag te gaan. De musea zijn heel verschillend van omvang, collectie en uitstraling en bereiken andere doelgroepen. Na veel enthousiaste verhalen en het delen van tips op het gebied van strategie en promotie besluiten we online een plek te creëren waar de geïnteresseerde musea met elkaar in contact kunnen komen, interessante artikelen en inzichten te delen en waar nieuwe initiatieven vorm kunnen krijgen.

Fotocredit: Eefje Sperber

Kennisdeling
Ik zie inmiddels dat de eerste deelnemers van de tweede groep alweer voor de deur staan. We zijn een kwartier uitgelopen en het programma was al zo krap! Na een enthousiasmerende introductie over het Natuurmuseum door Karina Roovers, stel ik voor het geplande rondje langs de musea uit te stellen tot bij de lunch. In dit tweede deel staat de kennisdeling tussen de grotere Brabantse musea centraal. De marketeers hebben aangegeven dat ze het heel waardevol vinden om te weten hoe hun collega’s bij de andere musea de marketing en publiciteit vormgeven.

We organiseren deze bijeenkomst dan ook steeds bij een ander museum en iedere keer komt er een museum aan het woord over een marketingonderwerp waar zij sterk in zijn. In dit geval geeft Anke van den Broeck van het Textielmuseum een presentatie over hun online marketingstrategie. Indrukwekkend is hoe Anke in relatief korte tijd haar collega’s heeft gemobiliseerd om samen zichtbaar te zijn op social media en website. Haar aanpak werpt zijn vruchten af: een verdrievoudiging van het aantal website bezoeken en een explosief groeiend aantal fans op Facebook. Anke merkt op dat hoewel ze online andere bezoekers trekt dan offline, beide kanalen niet los van elkaar gezien kunnen worden.

Samenwerkende theaters
We sluiten de bijeenkomst af met een best practice uit de theaterwereld. Saskia Lammers, manager marketing en culturele innovatieprojecten bij Theaters Tilburg, vertelt hoe Theaters Tilburg, Chassé Theater, Parktheater Eindhoven en Theater aan de Parade, samen optrekken om de incidentele theaterbezoeker, oftewel de ‘passant’ te bereiken en te verleiden tot meer bezoek aan de theaters.

De vier theaters werken al ongeveer 10 jaar samen op het gebied van marketing. Ze zijn begonnen met kleinere projecten zoals het inkopen van advertenties en een gezamenlijke Facebookcampagne, maar intussen gaat de samenwerking zo ver dat het haast voelt alsof ze directe collega’s zijn. Zo werken ze met dezelfde CRM partner. Een voorbeeldproject op het gebied van collectieve marketing, vond ook de jury van het Impulsgeldenprogramma.

Saskia: ‘Wij zijn heel blij met de impulsgelden, zonder dit budget was het ons niet gelukt op deze manier te experimenteren.’ Saskia geeft aan dat ook de theaters gewend zijn om aanbodgericht te communiceren, dit project vertrekt echt vanuit de doelgroep. Zo sluiten taal en vormgeving aan bij de doelgroep en komt er een online campagne met maar liefst 16 landingspagina’s, elk gebaseerd op een eigen segment en met een bijbehorende boodschap. Saskia geeft nog een tip aan de musea: ‘Samenwerken is in het begin niet eenvoudig, maar het helpt door steeds opnieuw te benoemen wat je bindt en niet te focussen op de onderlinge verschillen.’

Deze blog is eerder verschenen op bkkc.nl. De auteur van deze blog is Eefje Sperber, zij is marketingmedewerker bij het BKKC.

Fotocredit: bkkc bkkc is het brabants kenniscentrum kunst en cultuur. Een onafhankelijk platform waar zakelijke creativiteit en creatieve zakelijkheid bij elkaar komen.

 

Fotocredit: Flickr / Eefje Sperber

Geschreven door Eefje Sperber