Schrijven voor het web en sociale media
door op 13-06-2011 14:46ARTIKELOnline marketing

Schrijven voor het web en sociale media

Als vooruitstrevend marketeer ben je ongetwijfeld bekend met het web en sociale media. Waarschijnlijk informeer je fans en volgers over de nieuwste culturele evenementen en misschien moedig je het bezoeken ervan zelfs extra aan door korting/winacties te publiceren. In Schrijven voor het web en sociale media beschrijven auteurs Annelies Verhelst en Victor Peters deze en nog vele andere mogelijkheden. Breng hun tips in praktijk en word Auteur 2.0. “De Auteur 2.0 is namelijk niet alleen schrijver, maar ook marketeer, gastheer (of –vrouw) van liefst een groot publiek, vraagbaak, pispaal en vertrouwenspersoon van de lezers.”

Annelies Verhelst is (eind)redacteur bij onder meer Computer Idee en Lifehacking.nl en beheert daarnaast – uiteraard – een eigen weblog . Als ‘Web Ninja’ initieert en ontwikkelt Victor Peters webconcepten en ook hij blogt .

Wil je basisvaardigheden opdoen over een specifiek web- of sociaal mediaal onderwerp, raadpleeg dan Schrijven voor het web en sociale media. Ook de basiskenmerken van een goede tekst, het opstellen van een pakkende slogan en het generen van online publiciteit komt aan bod. Daarbij gaan de auteurs er steeds vanuit dat je doelgroep bestaat uit Homo Zappiëns, de generatie die bedient en wordt bediend door knopjes.

Ben je op zoek naar een boek om van voor tot achter te lezen, dan storen de vele overlappingen. Mogelijkheden die de auteurs in het hoofdstuk Websites, webdiensten, weblogs, microblogs en meer opsommen, worden in de volgende hoofdstukken herhaald, zij het meestal net wat uitgebreider of iets anders geformuleerd. Een tip om overlappingen te vermijden, en toch van elk hoofdstuk een graantje mee te pikken: lees je de best practises aan het eind van elk hoofdstuk. Vooral die van Jos Govaart, medeoprichter van PR bureau Coopr, over The best job of the world waarin hij in nog geen duizend woorden de succesformule van social mediacampagnes uit de doeken doet.

Aan de schrijfstijl van het boek merk je meteen dat de auteurs het gewend zijn om voor het web te schrijven. De teksten zijn bondig en afbeeldingen, opsommingtekens en tekstvakken vormen eerder regel dan uitzondering. Er wordt veel naar websites verwezen om je kersverse schrijfsels op te plaatsen of applicaties/plugins te downloaden waarmee je meer publiek aantrekt en/of inkomsten genereert. Blogs op WordPress maak je bijvoorbeeld zoekmachinevriendelijker door een tagcloud te maken. Geld verdien je met advertenties via webdiensten als Google Adsense, Daisycon en het Partnerprogramma van Bol.com. Merk daarbij op dat de auteurs nergens een indicatie geven van de hoogte van de inkomsten, behalve dat je van adverteren beter niet je core business maakt.

Lees, zoals de auteurs al suggereren in het Voorwoord, Schrijven voor het web en sociale media naast je laptop/smartphone, dan kun je de tips meteen in praktijk brengen. Tips als: maak aan het einde van je artikel nogmaals krachtig duidelijk wat je punt is of stel bezoekers een vraag. Waar ik nog altijd niet over uit ben is: maken tussenkopjes deze recensie wel of niet lekkerder leesbaar?

Geschreven door Marie Paule