Emma Fiona Johnson
door op 22-06-2015 11:52ARTIKELHuman

Even voorstellen: Scriptieprijs finalist #8 Emma Fiona Johnson “Jongerenclubs: dé trend voor de komende jaren”

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards op 25 juni stellen we de finalisten van de Cultuurmarketing Scriptieprijs aan je voor. Dit zijn acht ambitieuze studenten die met hun scriptie en presentatie op 25 juni kans maken op de prijs voor het beste scriptieonderzoek op het gebied van marketing, communicatie, ondernemerschap, beleid en organisatie in de culturele sector. Wie zijn de personen achter deze onderzoeken, wat is hun toekomstambitie in de cultuursector en wat is hun visie op het vakgebied? Deel 8: een interview met Emma Fiona Johnson, die onderzoek heeft gedaan naar vriendenkringen bij culturele instellingen.

Scriptieprijs - Emma Fiona JohnsonEmma Fiona Johnson (26) studeerde Kunstbeleid en Mecenaat aan de Radboud Universiteit Nijmegen en is afgestudeerd op het onderwerp vriendenkringen van culturele instellingen. Tijdens haar stage bij Cultuur-Ondernemen raakte ze geïnteresseerd in de toekomst van fondsenwerving, waarop ze zelf fondsen is gaan werven voor het Groningse boekenfeest Noord Houdt Woord.

Sinds november is Emma werkzaam als klantadviseur bij de Openbare Bibliotheek Gelderland Zuid. Daarnaast is ze actief als interviewer en recensent bij 8WEEKLY.

Emma, kun je iets meer vertellen over je onderzoek?

“In ‘Vrienden in voor-  en tegenspoed’ ga ik in op het fenomeen vrienden van culturele instellingen. Vrienden vormen een veelgehoord antwoord op de bezuinigingen in de culturele sector. Er vindt dan ook een heuze revival plaats: er worden veel vriendenkringen opgericht en al bestaande kringen wordt vaak nieuw leven in geblazen.

Maar wat kunnen vrienden precies betekenen voor een instelling? En: what’s in it for them? Aan de hand van de gift theory en Art Worlds van Howard Becker bekijk ik in mijn onderzoek de mogelijkheden en grenzen van deze vorm van geven. Kunnen vrienden op den duur uitgroeien tot mecenas?”

Wat spreekt je aan in de culturele sector?

“De gedrevenheid van mensen in de culturele sector is er een die ik haast nergens anders zie. Hoewel de sector de afgelopen jaren met forse financiële tegenslagen heeft gekampt, toont zij een veerkracht van ongekende proporties. Dit zie ik onder andere in mijn eigen stad Nijmegen, waar ieder jaar weer mooie en unieke culturele initiatieven geboren worden.”

Hoe ziet jouw toekomstambitie eruit?

“Het is belangrijk dat culturele instellingen de komende jaren meer ondernemerschap gaan tonen en daar wil ik graag mijn steentje aan bijdragen. Mijn grootste passies zijn literatuur en fondsenwerving. Idealiter ben ik werkzaam in één van deze sectoren – of een combinatie van beide natuurlijk.”

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

“De opkomst van geefkringen voor jongvolwassenen biedt veel mogelijkheden. Grote instellingen als het Stedelijk Museum, het Rijksmuseum en het Concertgebouw hebben dergelijke kringen op succesvolle wijze weten te implementeren. Ik denk dat hier nog heel veel winst te behalen valt, ook voor kleinere instellingen buiten de Randstad.”

 

Benieuwd naar Emma’s presentatie tijdens de finale van de Cultuurmarketing Scriptieprijs? Kom op 25 juni naar de Cultuurmarketing Awards in Utrecht! Meld je nu gratis aan voor deze ochtend.

We stelden ook al deze Scriptieprijs-finalisten aan je voor: Jodie de Groot, Margriet van Weperen, Kalyani Bergen, Sibani Vos, Iris Blom, Jordi van den Berg en Hassina Bahar.

 

Fotocredit: Flickr