Iris Blom
door op 10-06-2015 15:06ARTIKELHuman

Even voorstellen: Scriptieprijs finalist #5 Iris Blom: “Marketing en CRM gaan hand in hand”

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards op 25 juni stellen we de finalisten van de Cultuurmarketing Scriptieprijs aan je voor. Dit zijn acht ambitieuze studenten die met hun scriptie en presentatie op 25 juni kans maken op de prijs voor het beste scriptieonderzoek op het gebied van marketing, communicatie, ondernemerschap, beleid en organisatie in de culturele sector. Wie zijn de personen achter deze onderzoeken, wat is hun toekomstambitie in de cultuursector en wat is hun visie op het vakgebied? Deel 5: een interview met Iris Blom, die onderzoek heeft gedaan naar de online marketingcommunicatie bij Theaters Tilburg.

Cultuurmarketing Scriptieprijs Iris BlomIris Blom (23) is afgestudeerd aan NHTV Internationale Hogeschool Breda, binnen de studierichting International Hotel management en de pre-master Strategic Business Management & Marketing. Ze is afgestudeerd op het onderwerp online marketingcommunicatie bij Theaters Tilburg.

Voor haar afstudeeronderzoek heeft zij alle marketingcommunicatiemiddelen van Theaters Tilburg bestudeerd, met als focus de nieuwsbrief, Facebook en Google Adwords. Op basis hiervan is het artikel ‘Meer tickets of meer binding? Het effect van online marketingcommunicatie onder de loep’ gepubliceerd in MM nieuws.

Iris studeert nu International Business (Management, Change and Consultancy) aan Maastricht University. Haar scriptieonderwerp is momenteel ‘voice behaviour’, wat inhoudt dat ze onderzoekt wanneer werknemers tegen hun werkgever durven te vertellen dat er zaken niet kloppen in het bedrijf.

Iris, kun je iets meer vertellen over je onderzoek?

“De laatste jaren hebben theaters te maken gehad met een uitdagende economische situatie, waar gastenbehoud essentieel bleek om winstgevend te blijven. Onder deze omstandigheden lijkt het gepersonaliseerd aanbieden van producten en services dé manier om gasten aan te trekken en loyaal aan het theater te maken. Het doel van deze studie is daarom ook het identificeren van de beste manier voor Theaters Tilburg om hun online marketingcommunicatie te personaliseren, en om de Customer Relationship Management-processen (CRM) te verbeteren.

De zowel kwantitatieve als kwalitatieve studie is gebaseerd op tien diepte-interviews met theatergasten en drie verschillende experimenten met de nieuwsbrief, Google Adwords en Facebook. Het onderzoek toont aan dat de meest effectieve manier om de online marketingcommunicatie te optimaliseren bestaat uit het anticiperen op de voorkeuren en motieven van de gasten, door ervoor te zorgen dat nieuwe, duidelijke, en interessante informatie wordt verspreid.

Het Google Adwords- en het Facebookexperiment maken duidelijk dat focussen op de culturele motieven van de gasten het meest effectief is. Uit het nieuwsbriefexperiment kwam de voorkeur van de klant voor het type nieuwsbrief en de dag van ontvangst naar voren. Het experiment toont aan dat regelmatige gasten die een sociale versie van de nieuwsbrief ontvangen, en de loyale gasten die de nieuwsbrief op donderdag ontvangen, meer kaarten kopen. Deze informatie geeft Theaters Tilburg de mogelijkheid om online marketingcommunicatie meer gepersonaliseerd en effectief in te zetten.”

Wat spreekt je aan in de culturele sector?

“Ik heb mijn scriptie geschreven voor Theaters Tilburg omdat ik zelf van jongs af aan graag het theater bezoek. Wat de cultuursector erg interessant maakt, is dat het zowel dient als vermaak als educatie, voor jong als oud. Ik vind dat gastvrijheid, service en beleving essentieel zijn voor de ervaring die de gasten hebben in het theater. Hierdoor zie ik erg veel raakvlakken met mijn vorige opleiding International Hotel Management.

Het onderzoeken van marketing in de cultuursector is extra interessant, omdat het bezoek aan het theater zeker geen primaire levensbehoefte is. Het wordt gezien als uitje, ervaring, of leerschool en is daarom meer een luxeproduct dan een onmisbaar product. Marketing is daarom van essentieel belang, aangezien het mensen moet overtuigen dat ze hier hun geld aan willen uitgeven.”

Hoe ziet jouw toekomstambitie eruit?

“Voorlopig ben ik nog druk bezig met het afronden van mijn master International Business aan Maastricht University. Deze master geeft algemene inzichten in organisaties en in personeelszaken. Toch heb ik nog steeds veel interesse in marketing. Deze facetten zouden naar mijn mening goed te combineren zijn in een baan in ‘employee branding’.

Door mijn brede interesses zie ik veel mogelijkheden, en ik heb dus ook nog geen specifieke richting gekozen. Het belangrijkste vind ik eigenlijk dat het een baan wordt waar ik elke dag plezier aan beleef en waarin ik me kan blijven ontwikkelen. Maar voordat ik deze stap zal zetten staat er eerst nog een wereldreis op de planning.”

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

“Wat betreft de cultuursector ben ik met name geïnteresseerd in theaters. Zoals al gebleken is uit mijn onderzoek, ligt mijn belangstelling vooral bij de digitale mogelijkheden die theaters hebben binnen hun marketing. Ook denk ik dat digitalisering in het algemeen meer mogelijkheden biedt om klanten een volledige ‘experience’ aan te bieden, wat past in de huidige beleveniscultuur.

Wat betreft deze beleveniscultuur denk ik dat marketing en CRM hand in hand gaan. Nieuwe software is aanwezig en wordt continue ontwikkeld om voorkeuren en ervaringen van klanten vast te leggen. Dit zorgt er voor dat marketing en klantenservice meer op maat gemaakt kunnen worden, en de ‘experience’ voor de gasten alleen maar beter wordt.”

 

Benieuwd naar Iris’ presentatie tijdens de finale van de Cultuurmarketing Scriptieprijs? Kom op 25 juni naar de Cultuurmarketing Awards in Utrecht! Meld je nu gratis aan voor deze ochtend.

Eerder stelde we al vier andere Scriptieprijs-finalisten aan je voor: Jodie de GrootMargriet van Weperen, Kalyani Bergen, Sibani Vos en Jordi van den Berg.

 

Fotocredit: Flickr