Scriptieprijs
door op 17-06-2015 09:25ARTIKELHuman

Even voorstellen: Scriptieprijs finalist #6 Jordi van den Berg: “Ik wil graag een internationale speler worden in de commerciële filmindustrie”

In de aanloop naar de Cultuurmarketing Awards op 25 juni stellen we de finalisten van de Cultuurmarketing Scriptieprijs aan je voor. Dit zijn acht ambitieuze studenten die met hun scriptie en presentatie op 25 juni kans maken op de prijs voor het beste scriptieonderzoek op het gebied van marketing, communicatie, ondernemerschap, beleid en organisatie in de culturele sector. Wie zijn de personen achter deze onderzoeken, wat is hun toekomstambitie in de cultuursector en wat is hun visie op het vakgebied? Deel 6: een interview met Jordi van den Berg, die onderzoek heeft gedaan naar categorisatie-strategie bij films.

Scriptieprijs - Jordi vd Berg (foto Ineke Oostveen)Tijdens zijn studie Economie en Bedrijfskunde (Bachelor) en Business Studies: Entrepreneurship and Management in the Creative Industries (Master) aan de UvA was Jordi van den Berg (24) voornamelijk gefocust op creatieve en ondernemende nevenactiviteiten. Van een bestuursjaar als Marketing Officer bij een van de grootste studieverenigingen (Sefa) in Nederland, tot een ondernemerschapsproject dat hem naar China bracht, tot afstuderen in 2014 in Milaan.

Tijdens zijn Master begon Jordi zijn droom te realiseren: het combineren van zijn kennis rondom ondernemerschap en zijn passie voor films maken. Commercieel filmproductiebedrijf Countershade Productions was geboren.

Jordi, kun je iets meer vertellen over je onderzoek?

“Zou je The Lord of the Rings categoriseren als een actie-, avontuur- en fantasiefilm of enkel als actiefilm, avonturenfilm of fantasiefilm? En waarom? Mijn onderzoek geeft inzicht in het kiezen van een juiste categorisatie-strategie om de prestatie van een creatief product te optimaliseren, voordat het ook maar op de markt is uitgebracht. Hoe zorg je dat gebruikers een creatief product eerder consumeren, er meer voor betalen, de kwaliteit hoger inschatten en het eerder aanbevelen aan anderen?

In de empirische setting van mijn onderzoek heb ik filmtrailers voor de speelfilm Lucia de B. gemanipuleerd in termen van verschillende genres – enkele versus veelvoudige. Ruim 800 respondenten kregen een van de vier opties te zien om vervolgens te bieden op premièretickets en enkele vragen gerelateerd aan prestatie te beantwoorden. Tijdens mijn presentatie zal ik de bevindingen presenteren en tips geven rondom het kiezen van een juiste categorisatie-strategie als marketeer.”

Wat spreekt je aan in de culturele sector?

“Het is leuk en uitdagend om met creatieve mensen en producten te werken. Ik heb een specifieke interesse in succesvol commercieel opereren in de culturele sector. In deze industrie kan ik mijn passie voor creativiteit combineren met mijn bedrijfskundige studieachtergrond.”

Hoe ziet jouw toekomstambitie eruit?

“Momenteel steek ik al mijn tijd in het bouwen van mijn eigen filmproductiebedrijf. Mijn ambitie is om dit bedrijf te laten uitgroeien tot een waardige, internationale speler in de commerciële filmindustrie. Dit kan zowel op creatief- en regisseursniveau zijn, als op management- of productieniveau.”

Welke (marketing)trends en/of ontwikkelingen vind je momenteel het meest belangrijk voor de cultuursector?

“Ik ben zelf heel erg geïnteresseerd in de ontwikkeling rondom Virtual Reality. Ik ben heel erg benieuwd in hoeverre de cultuursector hierdoor gaat innoveren en vernieuwen. Het zal in ieder geval weer een hoop nieuwe marketingmogelijkheden creëren.”

 

Benieuwd naar Jordi’s presentatie tijdens de finale van de Cultuurmarketing Scriptieprijs? Kom op 25 juni naar de Cultuurmarketing Awards in Utrecht! Meld je nu gratis aan voor deze middag.

We stelden ook deze Scriptieprijs-finalisten aan je voor: Jodie de GrootMargriet van Weperen, Kalyani Bergen, Sibani Vos en Iris Blom.

 

Fotocredit: Flickr