Wie is hét aanstormde talent op het gebied van onderzoek in de kunst- en cultuursector? Op 25 juni 2015 zal Cultuurmarketing als onderdeel van de Cultuurmarketing Awards voor het eerst de Cultuurmarketing Scriptieprijs uitreiken. Dit is een prijs voor het beste scriptieonderzoek op het gebied van marketing, communicatie, cultureel ondernemerschap, beleid en organisatie in de culturele sector.

(click here for English)

Vanaf september 2014 heeft Cultuurmarketing iedere maand een scriptie-abstract gepubliceerd, geschreven door jonge onderzoekers in de kunst- en cultuursector. Met de publicatie van deze onderzoeken brengen we de nieuwste kennis en inzichten naar de dagelijkse praktijk van de cultuurmarketeer.

Het belang hiervan wil Cultuurmarketing nu nog verder benadrukken door het toekennen van de Cultuurmarketing Scriptieprijs.

Ben je student of alumnus, en heb je in 2014 een Bachelor- of Masterscriptie voltooid, gericht op marketing, communicatie, cultureel ondernemerschap, beleid en organisatie, en aanverwante thema’s? Meld je dan nu aan!

Waarom inschrijven?

Ten eerste zijn de resultaten van onderzoeken van groot belang voor de culturele sector. Daarnaast speel je, door mee te doen, jezelf  in de kijker bij cultuurmarketeers en breng je (de resultaten van) jouw scriptie onder de aandacht van het werkveld.

De Scriptieprijs bestaat, naast eeuwige roem en erkenning vanuit de culturele sector, uit:

  • Een geldbedrag van € 500,-
  • Een presentatie op de seizoensopening van Cultuurmarketing
  • Een vakinterview op Cultuurmarketing.nl
  • Een Cultuurmarketing lidmaatschap voor het seizoen 2015-2016

Procedure

1. Aanmelden

Ben je student, of in 2014 afgestudeerd? Heb je een Bachelor- of Masterscriptie geschreven over een onderwerp binnen de kunst- en cultuursector, gericht op marketing, communicatie, cultureel ondernemerschap, beleid en organisatie, en/of aanverwante thema’s? Meldt dan vóór 15 april 2015 je scriptie aan.

Behalve het ingevulde formulier hebben we ook een abstract van je scriptie nodig. Deze mag maximaal 2.000 woorden beslaan. Na inschrijving ontvang je hier van ons meer informatie over.

2. Beoordeling door de vakjury

Op basis van alle abstracts zal een shortlist van 7 tot 10 finalisten samengesteld worden. Deze shortlist wordt begin mei bekendgemaakt. De scripties op de shortlist worden volledig gelezen en de schrijvers mogen een presentatie geven op de Cultuurmarketing Awards op 25 juni 2015.

3. Presentatie op Cultuurmarketing Awards

Alle finalisten mogen hun onderzoek op donderdag 25 juni 2015 presenteren tijdens de Cultuurmarketing Awards. Dit is dé kans om je als aanstormend talent in de kijker te spelen bij cultuurmarketeers en culturele instellingen.

Het publiek brengt op basis van de korte presentaties haar stem uit op de favoriet, en de jury zal deze stem meenemen in haar uiteindelijke besluit. Aan het eind van de ochtend wordt de winnaar bekendgemaakt en de Scriptieprijs uitgereikt.

Jury

De vakjury zal bestaan uit voorzitter Marielle Hendriks (directeur Boekmanstiching), Cor Wijn (adviseur kunst- en cultuurbeleid), Ruben Israël (hoofd Marketing Luxor Theater Rotterdam) en Anna Elffers (docent, onderzoeker en adviseur publieks/doelgroepenonderzoek en cultuurmarketingstrategie).

Voorwaarden voor deelname

  • Je scriptie is geschreven in het kader van een Bachelor- of Masteropleiding, het is geen opdracht of onderzoek dat buiten je onderwijscurriculum valt of viel. Ook moet het onderzoek zijn gedaan ter afronding van de (BA- of MA-)opleiding, niet als tussentijdse toets.
  • Je scriptie gaat over een onderwerp op het gebied van marketing, communicatie, cultureel ondernemerschap, beleid en organisatie in de culturele sector.
  • Je scriptie moet in het Nederlands, of in het Engels geschreven zijn.
  • Het scriptieproces moet zijn voltooid, dat wil zeggen: de scriptie moet met een cijfer beoordeeld zijn door de opleiding. Het cijfer weegt niet mee in de beoordeling van de jury.
  • Je scriptie moet tussen 1 januari 2014 en 1 januari 2015 zijn afgerond en beoordeeld.
  • Je vult het inschrijfformulier volledig in, en meldt je aan vóór 15 april 2015. Je krijgt een bewijs van ontvangst.
  • Na aanmelding ontvang je een mail van Cultuurmarketing waarin we je zullen verzoeken ons vóór 30 april 2015 een samenvatting van je scriptie toe te zenden. Je samenvatting is in het Nederlands of in het Engels geschreven en telt maximaal 2000 woorden. Ook hiervan krijg je een bewijs van ontvangst.
  • Als je samenvatting door de eerste selectie is, vragen wij je om je scriptie digitaal naar Cultuurmarketing te sturen, tezamen met je curriculum vitae. Ook hiervan krijg je een bewijs van ontvangst.
  • Als je scriptie wordt genomineerd, stem je ermee in dat Cultuurmarketing je scriptie voor publicitaire doeleinden gebruikt.
  • Je vrijwaart Cultuurmarketing van alle aanspraken van derden wegens inbreuk op auteursrechten.
  • Over de uitslag wordt niet gecorrespondeerd.
  • Deelnemers worden geacht op de hoogte te zijn van deze voorwaarden en hiermee akkoord te gaan.
  • In alle gevallen waarin deze voorwaarden niet voorzien, beslist de voorzitter van de jury.

 

 De Cultuurmarketing Scriptieprijs wordt ondersteund door:

Erasmus Universiteit RotterdamNHTV